Jump to content

Hvor mye vann går det å putte i en svinekam uten å skjems?


687eell

Recommended Posts

Så et flott tilbud på Rema 1000 her om dagen: Røkt svinekam ti 29,90 pr kg. Jeg undret meg litt over hvordan man kan tjene penger på det i alle ledd?

Tok en kikk på varedeklarasjonen og oppdaget at det bare var 81% svinekjøtt i pakka. Regnestykket rimet bedre da, for da ble nemlig kiloprisen 36,90.

Men i det hele tatt å få kjøttstykket til å holde på 19% vann ved hjelp av salt og fosfat er jo helt utrolig, for svinekamen inneholdt jo 10 - 15 % bein også.

Link to comment
Share on other sites

Saken er vel også at det i prinsippet er kokt svinekam, som tilsettes vann med salt og røykaroma. Hvis en skal kjøpe mat i butikken som har vært i kontakt med "ekte røyk" må en vel fort borti det som markedsføres som "basturøkt" osv.

 

Hvordan defineres forresten 100% kjøtt? Varmvekt av en slakteskrott krymper jo med 2-5% når den tørker/mørnes, og i spekemat vil en jo gjerne ha mer enn 100% kjøtt på varedeklarasjonen, ettersom man har trekt ut enda mer av vannet gjennom saltingen...

Link to comment
Share on other sites

http://www.nofima.no/artikkel/paa-hvilk ... orskjellig

 

 

Det er i gjennomsnitt ikke store forskjeller mellom dyreslag når det gjelder sammensetningen av fett, vann og protein i et slakt. Men alle dyreslag har store forskjeller mellom enkeltdyr når det gjelde sammensetning, - på samme måte som at mennesker er tykke eller tynne.. For produksjonskjøtt for storfe varierer fettet gjerne mellom 5-40%, vann mellom 45-75% og protein mellom 14-22%. Fra Figur 1 kan en se at et svært fett kjøttstykke kan ha 38% fett og 14% protein, men fortsatt hele 47% vann.
Link to comment
Share on other sites

Tror du skal være fornøyd med et produkt som inneholder så lite vann, ekte røyking med flis resulterer i tørrere kjøtt og som nevnt kan kjøtt inneholde langt mer vann uten at det er kunstig tilført.

 

Oss mennesker er vel ca 60% vann om jeg ikke husker altfor galt, kanskje mer ... og kjøper du en slangeagurk blir du ihvertfall lurt, den inneholder 96% vann ;-)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du har missforstått i det her tilfelle. det de nemlig har gjort, er å ta 2 kilo svinekam, for så å sprøyte inn 470 gram med vann, salt og fosfat, slik at vekta blir 2,470 kilo. Litt lurt?

 

Vil bare nevne at dette er standard praksis, og har vært det de siste 20 åra så velkommen etter ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slitt en del med helsen de siste årene på grunn av inntak av for mye "dårlig kvaitet" mat.

Jeg har nå brukt laaang tid på å spise meg "frisk" igjen. Det jeg har oppdaget er at det er så mye godkjente tilsettningsstoffer som

er "giftig" for folk i for store mengder(hva er for store mengder? Det man ikke tåler og det er inviduelt).

 

Matvare industrien bruker MYE penger på å hindre restreksjoner på slike tilsetningstoffer.

Hvorfor? det er flere grunner. 1. Man tjener penger på å lage billig lavkvalitet mat som ved første øyekast virker bra, og smaker bra.

2. Når man lager et produkt folk synest de får mye for pengene, kjøper de dette gjerne igjen, og man tjener da enda mere penger.

3. Vist man blir utsatt for kritikk av slik produksjon, gjemmer man seg bak myndighetenes rettningslinjer(som man har vært med å utvikle)

og sier at dette er helt trygt fordi helsemyndighetene har sagt det og gjerne viser til forskning dem selv har betalt for... folk slår seg til ro med det

og fortsetter å spise denne maten..

 

Konklusjonen min etter alt arbeidet med å bli "frisk" er at skal man være noelunde sikker må man dyrke og skyte sin egen mat. Ellers bør man være ytterst

forsiktig med hva vi putter i oss.

 

Ellers er jeg enig med trådstarter at man føler seg lurt når man kjøper 600gram med flatbiff svin, Langsteiker denne og sitter igjen med 400gram kjøtt og 100 gram svinsalt vann i pannen.. jeg har sluttet å bruke alt på alt kjøpekjøtt siden de har stappet all vanlig kjøttmat med saltlake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...