Jump to content

Ny rifle, hvilket kaliber blir det denne gangen????


martinJ

Recommended Posts

Da var det plutselig en ledig plass i jaktvåpen garderoben igjen....

Har vel nå så godt som bestemmt meg for at neste rifle skal bli en Sauer 202 i en eller annen xt variant (betatt av yukon)

Så var det kalibervalget da, 308 har jeg, 3006 og 6,5 er uaktuellt, 8x57 og 7,64 tiltaler meg, tanken er at denne rifla skal være den virkelige allroundern i våpenskapet, 9,3x62 har jeg tenkt på men føler at dette blir et litt fastlåst elgkaliber enn de 2 andre, jeg jakter per idag elg og rein og rev, samt rådyr dersom muligheten byr seg, er egentlig ganske innstillt på 8x57, men har ingen erfaring med kaliberet, noen som har noen innspill, gjerne litt for og imot???

Link to comment
Share on other sites

Du sa det jo selv. Yukon i 8x57IS :wink:

 

Det kan ikke bli bedre enn det. Men den er jo veldig lik 308win og 30.06 da? Bare mye penere :mrgreen: Bruk 160grains TTSX fra barnes og du kan bruke ei jaktkule til alt. Trening gjør du med sierra/speer og hornady 150grains sp kuler til en billig penge.

 

Selv har jeg 308 win, 30.06 og 8x57IS :roll: Men ser det er 8mmeren jeg bruker mest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet i mange år med 8x57is og det var et fint kaliber. Behagelig rekyl, lite kjøttødeleggelse med ordentlige kuler og ingen problem å håndtere 200-grainere uten at det ble krampaktig. Og med 125-grainere har du ei fin kråke- og reverifle. Bakdelen er at de letteste kulene er nettopp 125 grs, i 30-06 kommer du lengre ned. 9,3x62 er også et kjempekaliber og har mer punch på elgen, men siden de letteste kulene såvidt jeg vet er 15 gram har du ikke akkurat en varmint-rifle. Jeg har aldri tatt bryet med å sjekke, men jeg er ganske sikker på at du ikke får den til å gå like flatt som 8x57'en.

 

Jeg ønsker meg selv en 202, så der kan jeg ikke annet enn å si meg enig... :-)

Link to comment
Share on other sites

Da var valget fattet, det blit 8x57, føler dette er noe som er mer "allround", jernet skal jo også skytes mye med, og 8x57 blir nok litt rimeligere på sikt (utelukkende hjemmelading her).

Takker for alle innspill, nå er det bare å vente på byrakratiet......

 

Stop stop stop :!: - du må jo vurdere 270 win. Har svært gode erfaringer med det på både elgjakt og reinsjakt. Flattskytende og moderat rekyl men med nesten like mye punsh som 30-06.

 

Har også våpen i nettopp 30-06 og 9,3-62 men de børsene blir stort sett stående i skapet til fordel for T3'en i 270 win.

Link to comment
Share on other sites

Så var det kalibervalget, 308 har jeg, 3006 og 6,5 er uaktuellt, 8x57 og 7x64 tiltaler meg, tanken er at denne rifla skal være den virkelige allroundern i våpenskapet, 9,3x62 har jeg tenkt på men føler at dette blir et litt fastlåst elgkaliber enn de 2 andre,

..

er egentlig ganske innstillt på 8x57, men har ingen erfaring med kaliberet,

8x57 IS har fordelen med en relativt tung kule i fornuftig jakthastighet. Snillere mot skulderen enn 9,3 x 62, som kan være et argument for de som ikke skytetrener mye.

Ser at du ikke vil har mer 7,62 mm diameter. selv om .30-06 er en populær patron...

 

Norma, og andre fabrikker, lager god jaktammo til godtagbar pris i 8 x 57 IS.

 

8x57 er liksom grombørsa mi det, innrømmer det.

Ikke noe å ta med til Afrika for storvilt der, men duger i europa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...