Jump to content

Kaliber til revejakt?


virrvarr

Recommended Posts

Hei!

Er helt ny på revejakt, dvs har ikke gjort det før, men har sett en del videoer på youtube og er helt hekta.

Så dette skal jeg begynne med. Men, så var det våpen og kaliber da? Nå har jeg siktet meg inn på Tikka eller

Howa, fremdeles litt usikker. Men, det jeg virkelig trenger hjelp til er hvilket kaliber jeg skal gå for...

 

Har vært i kontakt med en fra Jaktdepotet, og for å sitere han, sitat: Til Revejakt er 6,5x55 definitivt ikke verken første, andre eller tredjevalget! 223, 22-250 og 243 har alle MYE bedre utvalg i ferdigpatroner til rev og tilsvarende vilt, og utvalget av ladekomponenter er mer enn 10 x det tilsvarende i 6,5 tilpasset det samme viltet - sitat slutt.

 

Men jeg har vel skjønt det rett at det er bare 6,5x55 av de nevnte kalibrene som også kan brukes til storvilt?

Det jeg vektlegger aller mest er presisjon, deretter pris på ammo.

 

Har dere noen gode råd her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ha meg en .223 til både rådyr og rev:)

 

Og det er vel ikke veldig mye å utsette på presisjonen til noen av de nevnte kaliberene, står vel heller på skytters evner.

 

Har en tikka t3 i 6,5 og med nosler ballistic tip, blir reven rimelig dau.

Og skal man lade får man jo feks v-max i 6,5 og men.

 

6.5 er eneste til storvilt ja, de andre kan du ta rådyr med (storvilt og regne men)

Link to comment
Share on other sites

17HMR er vel og bra det, men jeg tenker at jeg vil ha mere presisjon over lengre avstander og muligheten til å kunne jakte større vilt enn rev.

 

Tråden heter "kaliber til revejakt?", men du ønsker noe som er ok for revejakt OG kan brukes på større vilt?

Da ville jeg først funnet ut hva dette "større viltet" er, og så valgt kaliber ut fra det.

Det aller meste fungerer på rev, men ikke alt fungerer (eller er lovelig) på elg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...