Jump to content

Rust på ny hagle


bjooern

Recommended Posts

Har kjøpt ny hagle til ti tusen kroner.

Hadde den med på jakt for første gang denne uka, ble noen timer med skikkelig regn på fjellet.

Dager etterpå når jeg kom hjem skulle jeg pusse børsa og rengjøre skikkelig. Oppdaget ganske mange plasser der det har sprunget ut rust. F.eks hadde jeg en tynn oljefilm utpå løpet, strøk jeg den av med hvitt papir var papiret farget av rust.

 

Er dette normalt, noe galt med blånering?

Link to comment
Share on other sites

Dette er normalt. Ved fare for regn må du smøre inn alt stål med ei god olje eller helst fett før bruk. Børsa må pusses umiddelbart etter turen og spray gjerne med f.eks. CRC 556 eller lignende vannfortrengende olje. La denne virke en stund før du tørrpusser og smører på våpenolje igjen. Venter du til dagen etter med denne prosessen blir det rust og det er som sagt normalt.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke at du skal akseptere at hagla ruster lett. Det er ofte tegn på dårlig blånering. Store forskjeller på våpen dette. Noen av mine våpen rustet bare jeg tenkte " overskyet"! Andre har jeg gått i silregn i timevis, med påfølgende utslitt kropp og null vilje til våpenpuss uten at det har kommet så mye som antydning til rust. Min gamle sako finnbear rustet aldri, mens min splitter nye tikka T3 lite rustet som et soppangrep allerede første uka på reinsjakt i fjor.Uansett:våpenpuss før og etter i dårlig vær er veldig viktig, tørke bort det man får til av fukt og legge våpenet luftig. Jeg har aldri klaget til våpenselgeren over den elendige "blåneringen", men det burde jeg gjort!

Link to comment
Share on other sites

At et våpen som ruster lett, har dårlig blånering er vel kanskje noe av det dummeste jeg har hørt!

Dette har kun med egenskapene i stålet å gjøre. Blånering er en kontrolert igangsatt rustprosess, som må holdes i sjakk med vedlikehold. Vedlikehold i form av olje/fedt. Skal vel godt gjøres å finne haglegevær som ruster mer enn de nye Perazzi haglene. Dårlig blånering? Neppe :-)

Pussing og vedlikehold er eneste løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Hei, tviler på det er rust du ser. Har hatt samme probleme på et par rifler. Det du ser på kluten er rester fra blåneringen som løses opp av oljefilmen du legger på. Dersom du ser på overflaten er ikke den helt glatt å fin da ?

 

En børsemaker sa til meg en gang at det betyr at fabrikken ikke har gjort jobben sin fordi de skal oljebade våpen slik "rustrestene" i finishen trekker ut før våpen sendes videre.

 

Så bare sett inn hagla di med olje å la den stå i et par dager i safen. Ta den ut å tørk av den. Fortsett slik så til slutt får du en mye finere finish. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt ny hagle til ti tusen kroner.

Hadde den med på jakt for første gang denne uka, ble noen timer med skikkelig regn på fjellet.

Dager etterpå når jeg kom hjem skulle jeg pusse børsa og rengjøre skikkelig. Oppdaget ganske mange plasser der det har sprunget ut rust. F.eks hadde jeg en tynn oljefilm utpå løpet, strøk jeg den av med hvitt papir var papiret farget av rust.

 

Er dette normalt, noe galt med blånering?

 

Hvilket merke er det du har kjøpt?????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...