Jump to content

Noen som husker SL dachsen??


Guest Thomasnb

Recommended Posts

Hallo godtfolk. Jeg lider av akkutt tidsmangel, og lurer derfor på å gi bort den ene hunden her i huset. Jeg er jo egentlig beaglemann, og har som noen sikkert husker fra sluttstykket, en dachs som jeg fikk gjennom en "annonse" som jaktlykke la ut. Jeg ser at tida etter at jeg ble enslig far ikke strekker til, og dette plager meg endel. Dachsen, som heter Myklegards Elling, er en kjøn rakker, som de fleste andre dachser. snill som dagen er lang mot barn, og en jævel på rådyra i skauen.. Dette er ikke noen lett avgjørelse, da denne fyren har kostet slit og tårer da han veide over 19 kg når han kom til oss. har ikke veid han nå, men tror ikke han er mye over 10 kg.. og han er en glad, og leken hund, i motsetning til hva han var tidligere. Hunden ble kjøpt tilbake fra forrige eier av oppdretterne, og han ble deretter gitt til meg. Han er chip merket, vaksinert, og frisk på alle måter, bortsett fra at han kun har en stein, og er dermed uegnet til utstilling, prøver m.m. De som er interessert kan sende meg en pm, eller ta kontakt på annet vis, så skal vi se hva det blir. Jeg har lagt opp til å få jaktet mye i år, men det er fortsatt vanskelig å få brukt 4 hunder aktivt.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, lillegutt! Flott at du har fått deg en hund som står til størrelsen din. :mrgreen:

...jeg regner med at det går 14 dager og så ligger godeste Flash på gulvet med prolaps *host* :mrgreen:

 

Neida - lykke til med Elling! Jeg har litt ekstra følelser for den gutten der i og med at jeg var litt involvert i annonseringa av ham fra børjan av :D

Link to comment
Share on other sites

Joda, har hatt dachs i familien tidliger, foreldrene mine hadde korthår dachs de siste årene før jeg flyttet og jeg drev litt grunndressur og hadde vel såvidt lagt ett spor eller to når jeg flyttet, etter det har det blitt noen uker her og der men ingen egen hund.

 

Har drodlet endel med tanker rundt dette i noen år nå, og hadde vel en og annen lynkjapp vurdering når Elling dukket opp første gang, men følte vel da ikke helt at tiden var moden. Nå er situasjonen endret og det ble en serie tilfeldige omstendigheter, tuftet på lange tiders vurderinger som gjorde at jeg benytter sjansen denne gangen.

 

Det er mye hund i en liten kropp i Dachsene generelt, og jeg tror dette blir bra. Har vært og handlet bur og noe annet plukk og er vel kanskje ikke helt forbredt, men det blir en antagelig ikke... :D

Link to comment
Share on other sites

såklart det er artig å kunne møte han igjen senere. Var litt bedrøvelig for eldste jenta her nå, da Jens med familie hentet lillemann.. Men jeg tror han får det topp sammen med de, og motsatt. :) Regner med det kommer oppdatering når de er kommet seg hjem. Hihi.

Link to comment
Share on other sites

Joda, vi kom oss vel hjem og kjørte endel kortere strekning enn veien til... :oops:, med en ytterste rolig hund som lå i buret bak i bilen. Etter en stopp for proviantering av hundefor var det inn med bikkje, bur, forsekk og diverse annet. Dyret sniffet seg rundt i første etasjen og ble foret, hvorpå han tasset litt mer rundt, før han forsøkte å krumme ryggen i en krok i spisestuen.

 

Ett kontant nei og åpning av verandadør sørget for at ruka i steden havnet foran åpningen på trampolinen. At en sånn liten mager tass er istand til å levere slike mengder med dritt hadde jeg glemt. :shock: Etter dette tok vi en tur i nabolaget og ble forsåvidt antastet av en Mops, som var vill og gærn...

 

Dama som gikk med den hevdet den ikke var farlig og jeg tror hun har rett, mopsen hadde antagelig passet finfint under 46 størrelse skoene mine... :mrgreen:

 

Etter tørking på trappa, har det vært litt istykker tygging av tennisballer, litt kasting/trilling av det samme og nå ligger dyret under stresslessen til fruen og halvsover. I morgen er det planleggingsdag i barnehagen og da tenker jeg det blir tur i skogen samt en runde med hundeshopping...

Link to comment
Share on other sites

Da har dyret vært i hus ett snaut døgn. Dagen i dag startet med en tur til veterinæren, hvor det var generell sjekk samt rens av ører og resept på øyekatarr. Masse ros for snill og rolig hund når han sto på inspeksjonsbordet. Takk til Thomas. Veterinæren snakket også om kastraksjon, da bikkja som kjent bare har en stein og ikke bør gå i avl... Ikke har jeg noen som helst tanker om å avle på ham og ingen planer om å kastrere heller.

 

Ellers har det vært ett par turer i skogen, en liten luftetur på 20 minutter og en lengre ca 1,5 time, og da var det jaggu greit med bånd. Dyret ble ivrig inni skogen og begynte å gå på overvær, og fikk ett og annet raptus med snøfting og snoking i skogkanten, mens vi tråkket videre - brått skjærer han ut til venstre for løypa og roterer rundt i buskaset mens han boffer relativt kontinuerlig - jeg ser ingenting, men hører at det er noe som forsvinner i ett helvetes tempo nedover i skogen - jeg tror jaggu han tok ut et rådyr, det jaktes ikke på den teigen vi gikk i, det er en "øy" på maks 2-3 kvkm i trekant form avgrenset av to riksveier og ett boligområde. Artig var det ihvertfall, på slutten av turen var det maks marktrykk med nesa i myra men han skufla seg vei i blauta så det til tider så ut som bare halen var over dynnet og sideveis utslag - ett eller annet hadde gått der - det var viltsti gjennom noe høyt gress og bringebærkjerr... Etter turen var det innpakking i håndkle og bæring opp i badekaret for avspyling av tildels store mengder med gjørme. I tillegg fikk han en omgang med shamponering, bittelitte grann "grining" men han sto fint uten noe viderverdigheter. Etterpå fikk han en boks med first price storfehundemat, toppet med en liten (hanskestørrelse 12) tørrfor. Nå ligger`n strak på saccosekken til minstemann og sover på ryggen...

 

Jeg sitter igjen med følgende spørsmål:

 

Nå brukte jeg snurrehalsbånd i skogen, det har jeg tidligere brukt som "tursnor" på bikkjer uten "jakterfaring", blir dette feil i forhold til at jeg regner med å slippe ham på rådyr senere ?? Jeg er forsåvidt kjent med begrepet sporline og har sett elghunder med langt "kobbel" men i dag tenkte jeg ikke på at han kanskje går i jobbemodus med snurrebåndet ??

 

I tillegg har jeg funnet ut at jeg har glemt ganske mye av grunndressurtingene, og det kan virke som både hunden og jeg kunne hatt godt av ett dressurkurs. Hvis noen vet om noe som arrangeres i oslo nord/øst eller øvre/nedre romerike i løpet av høsten hadde jeg satt pris på å fått ett pip.

 

Pip også gjerne med tips om høvelig bøker, den eneste direkte dressurboka jeg har er gitt ut på landbruksforlaget og er skrevet av en svenske som tar til ordet for dressur med hundepisk etcetera, den har jeg ikke lest mer enn innledningen til da jeg ikke synes det høres ut som noen spesielt god metode.

 

Jeg er også interessert i en tur ut som observatør når rådyrjakta med hund (fortrinnsvis dachs) åpner, så om noen føler for å ha med seg en kaffekoker som kan prate uhorvelig mengder med GPP hvis behov eller kan holde munnen lukket i lange perioder hvis det er ønskelig og har bittelitt erfaring med å flå dyr (stor sett elg), er det bare å sende en PM.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 5 years later...

Krag gikk til de evige jaktmarker i vinter, han fikk nyresvikt og etter ett par mnd med diverse prøver og forsøk med medisinering gikk turen til veterinæren med hund og returen uten. En særdeles nitrist opplevelse og ett veldig tomt hus. :trist:

 

Ble til at vi hentet ny valp i sommer, men skiftet rase, da jeg ikke med god samvittighet synes jeg kan slippe familiebikkja i ulveterreng, så det ble noe såpass sært som en støtende (fugle)hund, som etter sigende skal kunne virke på både fjær og pels, i form av en liten Working Cocker Spaniel tispe fra Bannockfield Gundogs. Hun er nå 7 mnd og vi driver på unghundkurs og med grunndressur og annet tilhørende faget, i tillegg til mye skogseksponering.

 

Satser på nærjakta etterhvert. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...