Jump to content

Ombygging Tikka M55??


Proffen

Recommended Posts

Jeg har en gammel Tikka M55 i 308 W, med et 5 skudd magasin og et 10 skudd magasin. Jeg tror pipa er moden for utskifting.

 

Dilemmaet mitt nå er: skrote hele skiten, eller er dette børse som det er verd å "pusse" opp litt? Jeg tenker da, GRS stokk og nytt løp. Gjerne lage noe som duger på litt lange hold. Noen med litt erfaring og kunnskap som har noen råd og komme med?

Link to comment
Share on other sites

Hvis kassa er i god stand kan du sette i ny matchpipe i f.eks. 6.5 x 47 Lapua eller ev. .260 Rem. Det duger til langthold på papp og metall. Er kassa så som så ville jeg kvittet meg med den.

Link to comment
Share on other sites

Så bra!! Det skal ikke være noe galt med kassa, har vært fornøyd med våpenet som det er. Var bare usikker på om M55 var noe å spare på, men det skjønner jeg jo at det er. :P

 

Takk for tilbakemeldinger. Noen av dere som vet hvordan avtrekkeren mekanismen er på denne? Går den ann å justere? Evnt bytte?

 

Er fremdeles litt i tenkeboksen om jeg skal bygge denne til langholdsrifle, eller om jeg gjør det med utgangspunkt i en 200 STR og bygger en kort skogsbørse av Tikkaen i 308. Noen som har noen synspunkter på de to alternativene?

Link to comment
Share on other sites

Supert!!! Takk!!

 

Jeg fant faen i meg en rød skrue når jeg tok ut magasinet! Virker nesten som om avtrekkeren kan justeres helt til 0,0.. Det gikk jo nesten av, av seg selv :mrgreen:

 

mork: hva tenker du om 200 STR som utgangspunkt for langholdsrigg og bygge kort skogsbørse av Tikkaen da? Eller hadde det vært litt kult å laga langholdsrigg av Tikkaen?

Link to comment
Share on other sites

Dette er min ombygde M55

normal_DSC00208.JPG

 

Stokken er grovarbeid fra Boberg. Pusset, beiset og lakket av meg.

Orginal løp kappet til 47,2mm montert Hausken standard Titan og beddet av Sannes Våpen

Våpenet er fra ca. 85-87 kjøpt brukt fra Jakt & Friluft

 

Dette er nok beste 5 skudd samlingen jeg har bilde av på 100m

normal_presisjon_270108.jpg

 

Totalt beste samling i webcupen 2009 med 6,31mm.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=52&t=23958&hilit=webcup+2010

 

Jeg ville også bytte løp, men Sannes nektet meg det, han mente det var alt for bra. Ser ut som han hadde rett :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg mener ja.... hmmmmm

 

Om man ser på denne Tikka'n

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=61684

 

Riktignok en M595, men en GRS stokk burde kunne skaffes til en M55 (mulig den er i lista, har ikke sjekka nå i kveld)

Så kan man få en riktig så snasen langholdsrifle med presisjon som ikke står tilbake for noe :-)

f.eks i 6,5x47 Lapua/260 Rem som nevnt lengre oppe.

 

Fordelen med Sauer'n som utgangspunkt er prisen på løp, ca halv pris i forhold til løp til Tikka'n.

Skal en bli god til å skyte på langhold, så blir det å terpe og skyte mye.

 

Men ser man bort ifra det med løp, så duger begge på langhold :-)

 

Har selv en Sako L579 men tykt langt løp (i 243 win) den blir brukt til jakt og koseskyting på lengre hold.

Sauer'n får stå for mengde treninga og konkuranser, nettopp pga tilgangen på løp.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med Langholdsrigg?

Skal en ekstremt langt avgårde(600++m) er det vel magnumpatroner som regjerer!

Ettersom M55'en har kort Låskasse, begrenser kaliberutvalget seg. Som foreslått tidligere (6,5 Lapua, og 260W eller 243) er gode alternativer, me går vel kanskje ikke veldig langt.

Har en selv i 308w som er kappet til 45cm+ Hausken standard. Hendig børse til sitt bruk, men ingen langholdsrigg.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Med langhold mener jeg forsåvidt helt ut til 2000 meter. I mitt spesifikke tilfelle tenker jeg at det med mitt ferdighetsnivå og kort låskasse bør være mulig å klare noen treff på opptil 1200 etter masse trening. Skal jeg noe lenger enn det bør utstyret oppgraderes, men leeeenge før det blit aktuelt må mitt eget nivå som skytter oppgraderes. Med trening!!!

 

Jeg tror etter mye tenking og gode råd her inne gjør som følger:

 

1. Bygger en deilig langholdsrigg av en 200 STR. (resten blir hemmelig inntil videre)

 

2. Pusser opp Tikkaen med en Grodås stokk. Kapper løpet ganske så kort. Setter på en demper. Utstyrer skjønnheten med en Zeiss Classic 3-12x56 og en aimpoint/trijicon og et system for enkelt bytte av disse. En snasen børse for korte og mellomlange hold.

 

Når jeg er litt nærme start av prosjektene kan jeg jo legge ut en prosjekt tråd!

Link to comment
Share on other sites

På en såpass retro rifle som M55 kan det være lurt å sjekke anleggsflater/låseflater på bolt/låskasse.

 

Sikker helt OK, men lurt å sjekke når en er i gang.

 

Om bolten går treger og tregere i selve boltløftet, kan det være en indikasjon på negativ åpningsvinkel mellom anleggsflatene, noe som ike er bra. Betyr slitte anleggsflater. Ikke presisjonsfremmende.

 

Har vært borti det, særlig på eldre Remington rifler, gjerne produsert i Mexico

Ikke noe problem på Tikka rifler, men som nevnt.......lurt å sjekke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 2 stk T55 som jeg nesten har greid å slite bort primærekstraksjonen på. Spesielt på den ene var det nesten ikke primærekstralsjon igjen i det hele tatt. Resultatet er at heving av hevarmen går veldig lett men sluttstykket er "umulig" å trekke bakover i et ladegrep. På M65 har de løst dette med utskiftbar kam for primærekstraksjon på kassa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...