Jump to content

Supplement til 3-12x56 (Hjortejakt)


stefanvp

Recommended Posts

Heisann,

 

Har en 6.5x55 med demper og en 3-12x56 Zeiss Varipoint som jeg primært bruker etter hjorten. Kikkerten er helt suveren til bøjakt/nattjakt og til postering generelt. Men når jeg går med bikkja eller driver, så føler jeg 3 ganger forstørrelse blir for mye. De 2 siste åra har jeg derfor hatt med "elgrifla" i tillegg og brukt denne når jeg har gått med bikkja. (30-06 med 1,5-6x42 Varipoint).

 

Kunne godt tenke meg å slippe å ha med 2 rifler, og heller bruke Sako sine hurtigmontasjer for å bytte kikkert etter behov. Tenkte først jeg kunne ha hurtigmontasje på begge riflene, og notere meg hvor mange knepp jeg måtte justere på den lille kikkerten mellom hver rifle. Men det testa jeg i går kveld, og det ble altfor mye greier. Må føle meg trygg på at skudda sitter der de skal etter bytte.

 

Vil derfor ha en ny kikkert til 6.5'en. Men hva skal man velge som tillegg til en 3-12 !? 1-4x24 eller en 1,5-6x42 til? Eller kanskje noe helt annet?

Har god erfaring med 1.5-6'en jeg har, men er også fornøyd med 1.x-4x24 som jeg har på kombi'en. Hmm... Er ikke lett dette.

 

Noen som har tanker og erfaringer rundt dette?

 

Og en annen ting: Går de fleste med eller uten demper når de driver/går med hund!? Skal jeg ha 2 kikkerter så kunne jeg jo fått en vesentlig mer smidig rifle om jeg skøyt inn den minste kikkerten uten demper...

 

Takker for alle svar og synspunkter.

 

Mvh

 

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Hei står litt i samme båt som deg, i år har jeg brukt 2,5-10x50 og dempa våpen. Det jeg har funnet ut er at, er det ikke plass til deg med dempa rifle i skogen, så er det så tett at man klare ikke og smugjakte med båndhund så jeg finner meg en annen vei inn da.

På ettersøksrifla så har jeg uten demper og har bestilt en 1.5-6x42 den skal ha en vinkel på 25m på laveste forstørrelse. Så avgjørelsen min ble på den at man har en kikkert med bedre skumringsegenskaper enn x24, men får da ca 10m mindre synsvinkel

Link to comment
Share on other sites

Med demper på rifla, så ville ikkje eg ha valgt 1-4x24 Amatør.. Har testa det og alt du ser i nedre del av siktet, er løp og demper, pga normalt ein lavere montering.. Då ville eg heller gått for 1.5-6x42, høgere montering og meir allsidig kikkert, til og med litt skumringseigenskaper får du, hvis du har kvalitets optikk.. Har prøvd akkurat det samme scenarioet og blei tatt rimelig på senga når eg stod der med ein 1.25x4x20.. Derfor har eg gått over til 1.5-6x42 på hjorterifla iallefal..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det fritt valg hvor lavt man monterer et sikte, så man kan godt sette en 1-4x24 like høyt som et 1,5-6x42. Som regel må det settes like høyt, fordi det er at hevarmen går klar av okularet som er begrensningen uansett.

 

Dessuten, et gevær med demper, har som regel ikke åpne sikter, så kolben trenge ikke passe åpne sikter i det hele tatt. Så om man forhøyer kolben slik at det passer det 3-12x56 siktet som allerede brukes på børsa, er det ingen ting i veien med å montere et lite sikte i eksakt samme høyde, slik at begge siktene er tilpasset kolben.

 

Men, jeg skjønner hva du mener.

 

Egentlig er det ikke slik at 1-4 sikter ikke passer på børser med demper, men at det ikke passer med demper på børser, som er utstyrt med 1-4 sikter. 1-4 sikter sitter på børser som også egner seg til raske skudd på dyr i bevegelse, til slik bruk, gjør er dempere børsa mindre egnet, da både lengden og balansen kan bli mindre gunstig.

Link to comment
Share on other sites

Med demper på rifla, så ville ikkje eg ha valgt 1-4x24 Amatør.. Har testa det og alt du ser i nedre del av siktet, er løp og demper, pga normalt ein lavere montering.. Då ville eg heller gått for 1.5-6x42, høgere montering og meir allsidig kikkert, til og med litt skumringseigenskaper får du, hvis du har kvalitets optikk.. Har prøvd akkurat det samme scenarioet og blei tatt rimelig på senga når eg stod der med ein 1.25x4x20.. Derfor har eg gått over til 1.5-6x42 på hjorterifla iallefal..

 

Ja det er vel det jeg også var litt redd for. Forsøkte å sette over 1,5-6x42 kikkerten fra elgrifla, og selv da ser men mye demper. Men ikke mer enn at det er kurant å skyte.

Skal se jeg må handle meg en Victory HT 1,5-6x42. Hmm... Var vel ikke helt det lommeboka ville, men... ;-)

 

Takker for tilbakemeldinger fra alle :-)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Ja så var jeg like usikker igjen da. he he. Blir jo et veldig hendig og lett våpen om jeg velger en 1-4x24 og skyter inn uten demper. Rifla er en Sako 85 Finnlight med 50cm løp. Så da er det ikke stort å dra på. Spørs om ikke jeg må prøvemontere over kikkerten fra kombin her. ;-)

Link to comment
Share on other sites

En litt ukonvensjonell løsning som kan være verdt å vurdere, er jo dobbel optikk. På ei av jaktriflene mine har jeg Zeiss Victory 6-25x56 (børsa brukes hovedsakelig på små ting på lengre avstander) i Spuhr montasje. Denne montasjen har interface for å putte på sekundærsikter, så jeg har nå skaffet en Aimpoint Micro som sitter på 45 grader på kikkertrøret- Sikt i kikkerten, vri børsa litt og sikt i rødpuntsiktet.

 

Poenger er å beholde egenskapene børsa er bygget for, men samtidig kunne skyte raskt og sikkert på kortere hold. Bruker liknende oppsett i praktisk rifle, og det fungerer utmerket.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...