Jump to content

Langholds nube, trenger start hjelp


alersss

Recommended Posts

hei har fasinert meg veldi av langhold i det siste, har aldrig dreve med dette før kunn bedrevet masse baneskyting på 100 og 200m + ein del feltskyting. var eigentleg begynt å gå litt lei baneskyting så våpena har vert parkert i skapet 1 års tid, men no etter eg har lest litt her på forumet kom det ein ny glødd fram :) har aldrig drevet med lading av kuler sjølv heller og synest nesten dette virker som den mest fasinerende delen av langholds skytinga, det og forske seg fram til kulevekt, krutt, vasking av hylser ++

har drømt meg ein smule vekk i heftige rifler osv, men har forhørt meg litt og lest her inne at saueren som eg har (str 200) ikkje er eit så alt for gale utgangspungt for å komme i gang. såg det var muligt å få litt tactical stokk til denne, så er det å sette på optikk osv.

har lest ein del innpå her fra forskjellige og ein god del utrekninger om kulebaner osv går meg over hove men det kommer vell seinere ette litt meir lesing.

 

det eg eigentleg trenger hjelp med er kor masse peng eg bør legge ned i forskjelligt utstyr for å komme greit i gang, har lite lyst å kjøpe utstyr fleire ganger viss eg ikkje må så å kjøpe billig kikkert for så å måtte kjøpe ein dyrere etter kort tid blir ikkje aktuelt, har eigentleg ikkje eit budsjett eg må holde meg til men har ikkje lyst på utstyr som overgår mine evner langt fram i tid heller.

 

har store områder å skyte på og ingen som har noke grunn til å klage seg på skyting der. ser for meg at dette er ein sport eg fort kan bli veldi beten av og må derfor prøve å ta det litt roligt i begynnelsen så eg ikkje kjøper ein haug med skraml eg ikkje trenger og plutselig ikkje har peng til det eg har meir brukt for

 

målet er å kunne skyte bra på lange hold 1000m ++

 

saueren:

er det vits å skifte kaliber høgere en 6.5x55 ? eventuelt kor høgt kan eg gå og ka er eit godt alternativ?

bør eg skifte løp

nåken som har nåken linka til stilige stokker, har sett det var ein del forskjelligt på bilder på google.

 

optikk:

har lest ein god del om optikk her inne og som alt annet er det veldi sprette meininger om dette her inne som alt annet, har lyst på ein kikkert eg kan ha ei stund som har god kneppe mulighet så den kan stillest mot dryge hold (1500m) og tilbake til 100m, som har grei forstørring (16x+)

 

lade utstyr:

har på følelsen at eg kjeme til å bli veldi nerdete på dette området, og har lyst på det meste av dibedutter og rariteter for å få enda bedre resultat, men i første omgang kjøpt det mest nødvendige av ein så god kvalitet at eg ikkje får brukt for å oppgradere det på sikt.

 

måle utstyr:

kronograf, avstandsmåler nøyaktig til 1200m

 

beklager på forhond for dorleg kunskap om dette, men skal bli bedre, trenger berre litt tips for å komme i gang :)

Link to comment
Share on other sites

Mork; Det vet alle.... Selv om han ønsker seg en langholdsrigg og begynne med langholdsskyting så betyr ikke det at han skal jakte med børsa på lange hold.

Kan det ikke være mulig å få veiledning til hva han burde kjøpe for å kunne begynne med en veldig interessant og utfordrene skyteform uten at noen må dra opp langholdsjakt på hjort?

 

Jeg begynner å bli litt lei av folk som irettesetter folk før de har nevnt ordet "jakt" i tråden..

 

Til trådstarter; Det står mye nyttig i tråden Poacher linket til om du klarer å skumme forbi debatten om jakt på lange hold. Sauer 200STR er et presisjonsjern uten like, så det er helt klart en fin plattform å gå ut ifra :)

Link to comment
Share on other sites

jo da papp og gong er noke heilt anna en hjort men er ikkje så veldi interesert i jakt eigentleg dette langholds greiene er mest eit proskjekt for å bli ein bedre skyttar og å lære meg ladning, veldi fan av prøve og feile metoden.

 

takk for gode svar, har to stykk str 200 ein i 22 og ein i 6.5, har bestemt meg for å bygge om den som er 22 så eg fortsatt kan bruke 6.5 til vanleg baneskyting, og siden eg aldrig bruker 22. då må eg jo skifte løp uansett, nåken som har nåke formeining om kas løp eg burde velge, vekt er ikkje eit problem. har sett det var ein del tactical stokker og til saueren som det ikkje var heilt muligt å få til norge enda vist nok, får kansje vente på de, tar ikkje skade av den orginale stokken i første omgang.

 

ka ladeutstyr treng eg i første omgang, nåken merker ein bør styre unda, trenge nåke som er bra og holdbart.

Link to comment
Share on other sites

Mork; Det vet alle.... Selv om han ønsker seg en langholdsrigg og begynne med langholdsskyting så betyr ikke det at han skal jakte med børsa på lange hold.

Kan det ikke være mulig å få veiledning til hva han burde kjøpe for å kunne begynne med en veldig interessant og utfordrene skyteform uten at noen må dra opp langholdsjakt på hjort?

 

Jeg begynner å bli litt lei av folk som irettesetter folk før de har nevnt ordet "jakt" i tråden..

 

Til trådstarter; Det står mye nyttig i tråden Poacher linket til om du klarer å skumme forbi debatten om jakt på lange hold. Sauer 200STR er et presisjonsjern uten like, så det er helt klart en fin plattform å gå ut ifra :)

 

Om du hadde klart å lese mellom linjene, hadde du slippet å hisse deg sånn opp.... Jeg forstod nemlig at han skulle skyte på papp/gong. Andre dro inn jakt via en link. Det var ikke meg. Men den forstod tydeligvis ikke du.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstod nemlig at han skulle skyte på papp/gong

Mork, det er vel strengt tatt du som pisser i tråden med dette totalt unødvendige innlegget:

 

Papp og gong er ikke det samme som hjort....

 

Vi vet alle at det er forskjell på gong og hjort (framfor alt er gongen lettere å finne ) og du har minnet oss på det oftere enn de fleste skyter på noen av delene. Vi har hørt det nå. :roll:

 

Dersom du forstod at han skulle skyte på blink, hvorfor mase om hjort annet enn for å provosere? (en helt legitim sport :wink: ) Men når du går inn for å provosere kan du vel ikke reagere på at folk blir provosert?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har du også tungt for det, M67?

Begynner å bli lei av å måtte forklare tilsynelatende oppegående personer hva jeg mente med mitt innlegg.

JEG DRO IKKE HJORT INN I TRÅDEN!!! DET VAR POACHER SOM LINKET TIL TIDLIGERE TRÅD SOM GJORDE DET!

DA MÅTTE JEG KOMME MED TE-SKJEA OG FORE DERE MED FØLGENDE::: DENNE TRÅDSTARTEREN VILLE DRIVE MED

LANGHOLD PÅ GONG/PAPP!!!

Jeg tror jeg muligens jeg har truffet en nerve i et miljø her på kammeret. Den ser jeg. Men at dere blir så blind av forbannelse

på meg at dere ikke klarer å lese nye innlegg, det skuffer meg.

 

Ellers prøvde jeg å forklare KnuteriK at det kanskje var lurt å unngå å drive storstilt propaganda av det han drev med på Øen sin. Det at enkelte kan beherske "sporten" tror jeg nok. Men jeg er kritisk til at dette skal publiseres for hopen. Det er nok av idioter her inne. Meg inkludert.

Link to comment
Share on other sites

DA MÅTTE JEG KOMME MED TE-SKJEA OG FORE DERE MED FØLGENDE::: DENNE TRÅDSTARTEREN VILLE DRIVE MED

LANGHOLD PÅ GONG/PAPP!!!

.

Mork, tror du virkelig ikke alle skjønte det? Tråden Poacher linket til er jo et utmerket utgangspunkt for trådstarteren. At jakt er nevnt er jo bare bra, for du blant andre belyser jo at det er et et langt skritt fra å skyte på blink til å jakte på langt hold? Tråden inneholder god info, og kritiske røster omkring LH-jakt, såvel som argumentet både for og imot.

Det er ikke noe galt i det etter mitt syn. Skal en jakte, uansett hold - så må en kunne forsvare måten en gjør det på, og tåle kritiske spørsmål. Og selv om en er imot, så må en tåle at noen skriver om det?

 

Dette er et så saklig spørsmål som jeg får til:

Hvorfor er det feil å linke til den tråden? Mener du for alvor at du ikke tror trådstarteren i denne tråden tåler å lese det som står om jakt der? Eller mener du at det som står om våpen og ammo til LH skyting er feil?

Jeg er ikke ute etter å krangle, jeg forstår bare helt ærlig ikke problemet? Det er jo ingenting som tyder på at Rakken hisser seg opp? Det er jo du som hisser deg opp - hvorfor? Jeg er et stort spørsmålstegn her? Hva er galt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som en tidligere oppegående person sa, det er lurt å legge seg flat om man har trådd feil.

Jeg legger meg flat. Beklager at jeg tolket link og følgende motsvar feil.

 

Er ikke motstander av sporten langhold. Sysler litt med det selv.

 

Forvaltninga i Norge har store nok utfordringer om man ikke skal begynne å

bruke energi på en sportsgren i dette. Det er det jeg egentlig vil si.

Uansett. Flater herved ut.

 

Har rygg nok til å reise meg når stormen har lagt seg. Å holde debatten kan være sunt.

 

mvh

mork

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger meg flat. Beklager at jeg tolket link og følgende motsvar feil.

 

Jeg er takknemlig for at du skrev dette mork!

Da jeg var i ferd med å skrive et innlegg som garantert hadde blitt moderert, du ville også fått det på PM for å være sikker på at du så hva jeg skrev.

Alle kan trå feil fra tid til annen. Det har jeg gjort selv ikke bare engang, men flere ganger :wink:

Står respekt av å innrømme feil :D

 

Min intensjon med linken, var å påpeke valg av våpen. Den hadde ingen ting med jakt å gjøre!

Dette fordi begge disse trådene var i utgangspunktet veldig like. Og anbefaling av våpen/kaliber er det samme.

Link to comment
Share on other sites

Original Sauer pipe 74cm egner seg vel godt til formålet..

Lad med n15 og 140 grain amax så har du ammo som funker på laange hold.

Hold deg til 6,5x55 i starten så har du råd til å skyte mer.

Trenger du mer futt kan du høre med m67 ang lading med n570 for å tyne gode gamle 6,5x55 mest mulig.

Link to comment
Share on other sites

Trenger du mer futt kan du høre med m67 ang lading med n570 for å tyne gode gamle 6,5x55 mest mulig

:D

 

"Atomic Loads"

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=38668&p=728854&hilit=n570+6.5x55#p728854

 

Som jeg skriver så var grunnen til at jeg utviklet denne ladningen (som det egentlig var Tord som utviklet, og Høggern var vel og før meg) å prøve å holde 9g Scenar supersonisk lengst mulig - for skyting på 1500m.

Nå viste det seg at 9g Scenar ikke er SÅ uvettes nøye på at den er supersonisk, og det var ikke så lett finne ut hvor kula gikk på 1500m... Men så gav den nærmest overjordisk presisjon i det løpet jeg bruker - så det har blitt noen 100 av dem ja.

 

Kombinasjonen høy BC, høy hastighet og god presisjon, OG lav ES, gir meget gode resultater på alle hold ut omlag 1200m - det må være lov å ha flaks.

 

Ladningen er trygg, men uhyre tungvint, og jeg bruker den kun fordi jeg ikke klarer å få tilsvarende presisjon med N15. Normalt (har vel vært 60/40) lader jeg 40.1gr N550, som nå etter 4200 skudd gir 765m/s. Den gir topp presisjon fremdeles, og det tar 1/7 av tiden å lade.

 

K

Link to comment
Share on other sites

da tolker eg det son at det ikkje har nåke for seg å velge nåke anna løp en det orginale (prisen har ikkje så masse å sei) eller å skifte kaliber vekk fra 6.5x55, men heller legge penger i optikk, feste og stokk + ein god 2 fot ?

 

må innrede ladebu så blir det nok eksperimentering med masse rart :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...