Jump to content

min første hjemmelading, ser den grei ut?


Trond@Hagen

Recommended Posts

Hei alle godtfolk, etter mange rare spm her inne er jeg nå klar for min første ladning

satt i gårkveld og presset hylser, og tenkte i kveld på og lade opp mine første skudd, og har tenkt og prøve følgende.

 

kaliber 6,5x55

kule hornady A max 140 gr

krutt 46 gr norma mrp

tennhetter winchester

cool 76mm

hylser norma engangsskutt i eget løp

 

ser dette greit ut. og kan noen med disse flotte dataprogrammene sjekke hva jeg kan forvente av fart på denne kula i ei 50cm sakoløp, og hva jeg teoretisk eventuelt må lade med for og få 800m/s

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

da har jeg ladet opp noen patroner, halspresset den med rscbs neckciser die innspisert hylsene flere ganger, målt og målt igjen, tror jeg har fått gjort alt etter boka, har ladet 3 forskjelige ladninger, en på 46 grain en på 46,5 grain og tilslutt en på 47 grain alle med col på 76 og med norma mrp.

da blir det tur på skytebanen på onsdag for og teste, og håper både jeg og børrsa overlever, jeg grugleder meg litt.

målet er og få kula opp i 800m/s i min sako som er kappet til 50cm, og skal skyte de over en kronograf for og se hvor jeg havner med disse ladningene.

 

Men ett lite spm til, i ladeboken står det bak enkelte ladninger ok hva betyr dette.

Link to comment
Share on other sites

målet er og få kula opp i 800m/s i min sako som er kappet til 50cm, og skal skyte de over en kronograf for og se hvor jeg havner med disse ladningene.

 

Trur du kommer til å slite med å oppnå 800 ms i 50 cm pipe, men det er sikkert ikke så langt unna.

 

Men ett lite spm til, i ladeboken står det bak enkelte ladninger ok hva betyr dette.

 

Mener du at det står en K bak? Det betyr at det er en komprimert ladning. (kula presser sammen kruttladninga litt i hylsa)

 

Forøvrig så er 47 gr Mrp ei fin ladning til 140gr kule. Gir ofte meget bra presisjon og fint trykk i de fleste 6,5 rifler. Ivertfall de jeg har hatt:) Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...