Jump to content

Hvilke kuler bruker dere i .357mag?


Ørret

Recommended Posts

Som tittel sier, hva bruker dere i .357mag?

 

Synes alle kulene er j*vlig dyre. Bortsett fra Berry's som visst ikke klarer magnumhastigheter..

 

EDIT: Jeg er ute etter kuler til fulle magnumladninger. Skal brukes til koseskyting med høy morrofaktor. Derfor er det viktig at prisen er innenfor rimelighetens grenser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker S&B 158grn FP FMJ kuler til min S&W 686 med 6" pipe. Jeg har ikke fullt så bra teffbilder som deerkiller, men det er ikke ammoen sin feil, jeg samler meg i tiern på duellskiva når jeg gjør jobben min, knestående med støtte fra en ranglete skytebenk på 25m.

Dem funker like bra som fabrikkammo fra S&B og Magtech.

Link to comment
Share on other sites

Billig .357 kule til magnum ladninger = blykule

Berrys kan funke, men jeg har en mistanke om at man må skille mellom "magnum 1" ladninger og Magnum ladninger.

 

"magnum 1" er jo knapt major, og det holder å lade en 158gr kule til rundt 1250f/s for å nå dette.

 

Magnum ladninger er vel elelrs regnet som fra 1400 f/s og oppover.

Så berrys kan nok nyttes til magnum felt om våpen og landing ellers samarbeider.

Link to comment
Share on other sites

man må skille mellom "magnum 1" ladninger og Magnum ladninger.

.

 

Helt enig med deg her.

 

Derfor skulle trådstarter spisset spørsmålet sitt, så han kunne fått rett svar.

Jeg forventet at det var kule til ladn til mag1 han etterspurte. Det er det de fleste skyter i litt større anntall. Derav ønsket om billigst mulig kule til dette bruk.

 

For "full rulle" MAGNUM ladninger er det kuler for et bestemt bruk (best ekspangsjon, dybdevirkning) som gjelder for meg og da er ikke belagte kuler i mine tanker overhodet.

 

Best hastighet får en selvsagt med reine blykuler

Link to comment
Share on other sites

jeg har skutt en del berrys 158 hp i både revolver og marlin børsa mi.

bruker 15-16 gr n110 hvis jeg ikke husker feil, funker som snus det.

Fart ble vel 14-1500 hvis jeg ikke husker helt feil

samler helt greit i børsa, i revolveren er det vel brukerfeil som gjør at det ikke samler så bra.

Link to comment
Share on other sites

125 gr kule er ikke tilatt til mag 1.

 

Synes de burde øke faktorkravet til både mag 1 og 2. Om man lader til rett over kravet så er det jo mopedladninger som ikke har noe med magnum å gjøre, spør du meg. Magnum er magnum og da bør man kjenne at man drar av. Liker man ikke å skyte ordentlig magnumladninger kan man jo holde seg til de andre klassene, men dette er en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Jeg er ute etter kuler til fulle magnumladninger. Skal brukes til koseskyting med høy morrofaktor. Derfor er det viktig at prisen er innenfor rimelighetens grenser.

 

Til morroskyting så foretrekker jeg 125grs hollow point, f.eks Hornady XTP i full fart. Funker bra på f.eks vannkanner. Men billig er det ikke, litt over 2kr kula hos hjemmelading.no

 

Mener å ha sett SWC blykuler med hulspiss - er det noe som funger i magnumhastigheter ...? Evt kan man få modifisere RN el SWC med såkalt whisperizer for å få de mer ekspansjonsvillige ved treff?

 

edit: ser på hjemmelading at Berry har 125gr HP (men desverre utsolgt) - hadde jo vært en ide å prøvd.

Link to comment
Share on other sites

125 gr kule er ikke tilatt til mag 1.

 

Synes de burde øke faktorkravet til både mag 1 og 2. Om man lader til rett over kravet så er det jo mopedladninger som ikke har noe med magnum å gjøre, spør du meg. Magnum er magnum og da bør man kjenne at man drar av. Liker man ikke å skyte ordentlig magnumladninger kan man jo holde seg til de andre klassene, men dette er en annen diskusjon.

 

Poenget mitt var ikke at 125grs kule kan brukes i mag1 :roll:

 

Poenget var at belagte kuler faktisk kan fungere i ganske høye hastigheter, på tross av hva den vedtatte sannheten er.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte mjuke belagde kuler i magnumhastigheiter går sikkert fint, iallfall ei stund. Men slitasjen på konusen kan bli stor, eg har sett konusar bli utskotne etter mellom 1000 og 2000 skot ved kun bruk av belagde kuler. Eg ville haldt meg til anbefalingane til produsent, og brukt skikkelege kuler til magnumhastigheiter. Ein kjem langt med ei kuletang, blyause og litt hjulvekter.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange forskjellige belagte kuler, har erfaringer med 3 typer.

 

Berry's: veldig myke og tåler ikke magnum hastigheter veldig godt

Frontier: vet ikke om de kan kalles belagte en gang de er like harde som Mantla kuler og tåler fulle ladninger i både 357mag og 44mag

H&N: disse er mykere enn berry's men virker som de holder litt bedre sammen når man treffer stål enn berry's

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange forskjellige belagte kuler, har erfaringer med 3 typer.

 

Berry's: veldig myke og tåler ikke magnum hastigheter veldig godt

Frontier: vet ikke om de kan kalles belagte en gang de er like harde som Mantla kuler og tåler fulle ladninger i både 357mag og 44mag

H&N: disse er mykere enn berry's men virker som de holder litt bedre sammen når man treffer stål enn berry's

 

Har brukt frontier i 44, men ikke funnet igjen noen kuler som kan si om de er harde eller ikke. Har hørt / lest at de er som tyggegummi ?

Har kjøpt noen 125 grn som skal prøves i 38

H&N brukte jeg i hele år med veldig godt resultat (125 HBWC)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...