Jump to content

Tidligere skytter-Våpen valg???


sveinhelge

Recommended Posts

Har sett gjennom mange tråder med noe av det samme men må spørre :)

 

Tatt opp skyte hobbyen etter noen års fravær.Kjøpte mitt siste våpen for ca 5 år siden.

 

Bruks omeråde er Øvelse/Trening-Felt etterhvert.

 

Skal søke om 2 stk våpen. 1 stk cal 22 og 1 stk 9mm eller 38/357 mag.

 

Budskjett ca 3-7 tusen på cal 22. På 9 mm/38-357 5-9 tusen.

 

Usikker på Pistol/Revolver.Har tidligere hat nesten bare Revolvere blant ann 2 stk 686.

 

Skal kose meg med hobbyen mye skyting å sosialt.Skal ikke løpe land å strand rundt for å bli best,he he.

 

Regner på at folket har noen meninger å forslag!!

Link to comment
Share on other sites

Nesten umuligt å si noe fornuftig slik som prisnivået er satt. Det blir bare hakk i plata

som er likelydende med tilsvarende innlegg.

Brukt: www.finn.no

Nytt: http://www.pvas.no/?PageID=972

 

En god ny 22 til den prisen må bli en Hammerli Xesse. Ellers er det brukt.

En god ny 9mm kan f.eks bli en STI, CZ elller kanskje en Glock. Ellers er det brukt.

 

Hva annet kan man si.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ennå ikke bestemt meg 100% hva jeg skal kjøpe, så du må for all del ikke høre på meg :lol:

 

Et par våpen jeg har erfaring med er Glock og USP fra min tid i Forsvaret. Av disse to liker jeg USP best UTEN TVIL. Denne er vel best i militærfelt.

 

Av andre mer sivilt rettede våpen så har jeg skutt med Tanfoglio Gold Match. Denne var fantastisk, og det er hovedkandidaten jeg sitter med for kjøp av eget våpen.

 

Av Magnum-kalibrene så er jeg ikke veldig erfaren, men jeg tror jeg selv kommer til å gå for en Desert Eagle. Dette skal jo være morro, og ungen i meg har bare lyst på en. 8)

 

Av revolvre så tror jeg det skal godt gjøres å kjøpe noe som er helt galt.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å skrive at jeg ved flere anledninger har prøvet Glock å det er ikke våpnet for meg.

 

Når det gjelder Revolvere,lurte jeg på om det er noen alternativ til 686 357 mag? F eks en 38??

 

Har fått noen ok prøver med 9 mm. CZ Shadow -Sig

 

I cal 22 er jeg litt mer i tvil :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Glemte å skrive at jeg ved flere anledninger har prøvet Glock å det er ikke våpnet for meg.

Har du prøvd Glock 19? Liker absolutt ikke 17 her, men fikk prøve en 19 for ikke så lenge siden og ble nesten omvendt. ;)

 

I cal 22 er jeg litt mer i tvil :forvirra:

Hammerli passer vel i budsjettet ditt. Ellers har jo Ruger en del morsomt, og rimelig, i 22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd Glock 19 , bare 17.Men alikevell ikke så begeistret for Glock.Den er sikkert

ok men vansklig å forklare.....Usikker på om jeg skal gå for en brukt CZ,å se hvor aktiv jeg blir før

jeg bruker en masse kroner?

 

Vet at 1 i klubben skytter med Hammerli x-esse,skal prøve å få prøvd den til helgen.Passer innunder

budskjette også+ser bra ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Både SIG og CZ er kvalitetspistoler, men du betaler litt ekstra for at det står SIG på sleiden. Har en Shadow selv og etter 3 år med ca 7000 skudd av alt mulig rart fra ammo produsenter og hjemmeladninger så har jeg ikke hatt en funksjonsfeil. Så Shadow får bare varme ord fra meg.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Det neste må bli en 22 til trening+hurtig program.Det er vel Pistol som gjelder???

Det er helt klart pistol som gjelder! Det som er mest i skuddet nå, er Pardini SP. Dersom du syns den blir for dyr (dersom du ikke går litt "i pluss" på 9mm) så fins det mange andre OK matchpistoler på bruktmarkedet. Stikkordet er som alltid prøv. Prøv det du kommer over av relevante våpen, både i egen klubb og hos "naboene" og kjøp den du liker best som smeller hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Ja litt dyr den Pardinnien syns jeg.

Man må jo bare prøve,maaasse forskjellige meninger om dem forskjellige.

Vil ha et våpen uten problemer,sånn som S&W 617 revolver jeg hadde før.Aldri noe tull.

Lurte på Hammeli X esse Sport f eks.Gjerne også brukt men helst under 10 tusen.

 

Får jo ikke prøvd alt heller da :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Ja - det er den jeg har, men pass på at avtrekket er innenfor 1kg (evt 1.36kg militærfelt) på singelaction. Min holder såvidt 860gr på singel, 1kg er ikke snakk om..

 

Ellers er jo denne innenfor, og da slipper man "krypet" før SA-avtrekket, og godkjent for NSF-felt.

http://www.pvas.no/?PageID=1059&ItemID=770" target="_blank

 

Denne er jo selvsagt godt over hva du setter som "makspris", så ville tatt en telefon til PVAS og hørt om det går og få en CZ med target-sikte, SA avtrekk godkjent til feltskyting og det du ønsker på - alu magasinbrønn o.l. blir jo bare en "unødvendig utgift", i bunn og grunn.

 

Tror nok at du blir godt fornøyd med en CZ, jeg angrer iallefall ikke et sekund på mitt valg.

Link to comment
Share on other sites

Da er 9 mm i boks.Blir litt forandring på Shadowen.Avtrekk + just baksikte .får en god deal som gammell kunde hos Intersport Bogstad veien :smile:

 

Må jo ha et hylster også.

 

Når det gjelder 22 er det vel greit å bruke litt tid,selvom jeg liker best å ha eget våpen?

Lurer litt på Beratta,Ruger,Browning karnsje? Noe som bare går å går.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 22 er det vel greit å bruke litt tid,selvom jeg liker best å ha eget våpen?

Lurer litt på Beratta,Ruger,Browning karnsje? Noe som bare går å går.

Foreslår at du holder utkikk etter en brukt S&W Mod. 41 også. Håndbygget matchvåpen som undervurderes fordi den ser ut som en pistol :wink:
Link to comment
Share on other sites

Da er 9 mm i boks.Blir litt forandring på Shadowen.Avtrekk + just baksikte .får en god deal som gammell kunde hos Intersport Bogstad veien :smile:

 

Må jo ha et hylster også.

 

Når det gjelder 22 er det vel greit å bruke litt tid,selvom jeg liker best å ha eget våpen?

Lurer litt på Beratta,Ruger,Browning karnsje? Noe som bare går å går.

 

Gratulerer. :)

Hylster, jeg ville sett på DAA PDR-hylsteret, (Double Alpha Academy, fåes hos diverse forhandlere, bl.annet Winge og PVAS) det er iallefall ett hylster jeg kommer til å kjøpe, for "vanlig bruk" på skytebanen, og i feltløypa.

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=1687

http://www.pvas.no/?PageID=447&ItemID=2084

Dette har også et trekk på innsiden av semsket skinn el.lign, så tar jo også vare på pistolen.

 

Ruger MK2 eller MK3 er jo enkle våpen som rett og slett bare funker. Vi har vel 8 stk eller så i klubben, og alle de har mer selvpresisjon enn hva iallefall jeg har, ei heller har vi hatt noe tull med de, bortsett fra en med slitt utkaster.

 

Får jo disse MK-noe i rustfri også, "Stainless", blanke. De er jo også litt fine.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 22 er det vel greit å bruke litt tid,selvom jeg liker best å ha eget våpen?

Lurer litt på Beratta,Ruger,Browning karnsje? Noe som bare går å går.

Foreslår at du holder utkikk etter en brukt S&W Mod. 41 også. Håndbygget matchvåpen som undervurderes fordi den ser ut som en pistol :wink:

 

Glemte å si at jeg faktisk har hørt at mod 41 er veldig bra.Revolverne til Smith tar vel endel av oppmerksomheten :smile:

 

Skal sjekke ut den.

Link to comment
Share on other sites

S&W 41 som svenskeklubben har funker knallbra. I allt fra +30C till -27C tygger den seg igjenom pakke på pakke med CCI billigammo. :wink:

 

Ser at du skyter i HaldenPK?

Når i uke dagene skyter dere inne?

 

Torsdager kl 18-21 da finnes det klubbvåpen, så skyter vi noen tirsdager men da uten klubbvåpen.

Noen tirsdager er det kun jenteskyting og noen tirsdager trener vi mere målrettet med trener.

Sjekk halden.no vi er også på facebook :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger Hunter MK 3 som bare går og går. Hadde ett lite eksperiment med hvor mange skudd jeg kunne skyte før den ikke ville mer og jeg MÅTTE pusse den. Rett i underkant av 2000 skudd med billig CCI ammo så måtte jeg bare ta den fra hverandre for å se hvor mye dritt som var der og jeg ble veldig overrasket over at jeg ikke hadde opplevd funksjonsfeil med den, for ett så møkkete våpen har jeg ikke sett siden rekrutten og den var ett pur helvete å pusse det å jeg har ikke tenkt å gjøre det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ser at S&W mod 41 leveres i 2 forskjellige løpslengder!!!

 

5,5" eller 7" som er mest brukt??

 

Uten å være helt sikker er det vel bare de nye som selges i begge varianter, av de "gode gamle" har jeg kun sett 5,5"

 

Og det er den "gode gamle" du vil ha ;-)

Link to comment
Share on other sites

Den har vært tilgjengelig i begge løpslengder stort sett hele tiden, men tradisjonelt har konkurranseprogrammene som har vært utbredt i Norge, dvs. NSF-programmene, diktert max siktelinje som gjør at 7" blir for lang. Er ikke oppdatert på gjeldende versjon av regelverket, men går du for 5,5" er du på den sikre siden. 7" har vel også munningsbrems - hadde det i hvert fall på de eldre, som også vil komme i konflikt med mange regelverk.

Link to comment
Share on other sites

Den har vært tilgjengelig i begge løpslengder stort sett hele tiden, men tradisjonelt har konkurranseprogrammene som har vært utbredt i Norge, dvs. NSF-programmene, diktert max siktelinje som gjør at 7" blir for lang. Er ikke oppdatert på gjeldende versjon av regelverket, men går du for 5,5" er du på den sikre siden. 7" har vel også munningsbrems - hadde det i hvert fall på de eldre, som også vil komme i konflikt med mange regelverk.

 

Tenkte meg at det var noe sånt med reglene,for jeg trodde den bare kom i 5" :smile:

 

Vrimler ikke av brukte,men får se om en i klubben har en mod 41 ?

 

Er jo flere Rugere i klubben,men er litt lei dem om dere forstår meg.

 

Noen erfaring med Beretta 87 Target???? Ser også at det er brukte av Beretta 89 Gold Standard?

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar :smile:

 

Da har jeg prøvet mange våpen i forskjellige str og Kaliber.

 

Fant ut at jeg er og alltid vil være en Revolver mann.

 

Valget ble en Smith mod 617 cal 22.

 

Jakter nå et Felt våpen i 38/357 Revolver.

 

Laget en ny tråd om dette,håper på mange svar.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...