Jump to content

Hva er dette, nøtter!


Veidinn

Recommended Posts

Fryktelig stille på denne avdelingen så jeg rotet litt i en boks med noen poser med gamle patroner i ulike størrelser. Men hva er det?

 

 

DSC03673.jpg

 

 

 

DSC03670.jpg

 

Ikke noe jeg samler på men artige er de synes jeg.

 

Der er minst en på hvert bilde som burde gi spesialistene en pekepinn, men en vet jeg ikke selv hva er(?)

Link to comment
Share on other sites

Litt feil å si utenfor komfortsonen for det er veldig behagelige bilder.

Men sliter også med harddisken :mrgreen:

Tipper at første bilde inneholder en del amerikansk til venstre.

På bilde 2, for å få en pekepinn til på størrelse: Er nr. to fra høyre .22 Winchester Automatic?

Er rimelig blank uten å bruke litteratur/nett ellers -og det er juks så tidlig i nøtteknekkinga...

Link to comment
Share on other sites

Artig med litt bevegelse. Eneste som har rett så langt er HighPower, alt annet er feil.

Jo jeg kunne selvsagt lagt med noe for å vise størrelsen, i det 8. innlegget på tråden har jeg opplyst om ett kal. på hvert bilde det må vel holde?

Hensikten min med denne og andre tråder å finne ut om der er noen på forumet som har dypere kunnskaper om patroner, om de finnes vil jeg svært gjerne utveksle kunnskap og erfaringer med dem. Ser at enkelte åpenbart ikke liker det.

Link to comment
Share on other sites

Ja da er vi på rett vei, nr.5 på første bilde er en .56-56 Spenser. Hadde du sagt at nr.3 og ikke nr.2 på samme bilde var en .58 Musket så hadde det stemt også. Altså nr.3 er en .58 Musket eller Allen, nr.5 er en .56-56 Spenser

På bilde 2 bommer du nok mye på størrelsen

Link to comment
Share on other sites

Bra 8x54, jeg skal ta dem alle sammen. De er nok ikke lette disse.

 

ALLE ER RANDTENNING

 

Bilde 2 først, fra venstre :

 

2mm thick rim

2mm thin rim

3mm ukjent (som jeg skrev innledningsvis)

4mm (long?)Flobert

.14 Alton Jones

7mm Flobert

.22 ILLARCO

.25 Bacon & Bliss

 

Bilde 1, fra venstre :

.58-70 Gatling

.58 Mont Storm

.58 Musket el. Allen også andre navn denne.

.58 Joselyn

.56-56 Spenser

.56-.46 Spenser

 

Mener det er slik men mulig jeg har bommet også. Man skal aldri være helt sikker. Kanskje mange de fleste knapt hadde hørt om?

 

 

 

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du kunne legge ut litt info, eller lære andre litt om ulike patroner.. Må sei at eg som heller avslappa patronsamler, har ikkje sett 90 % av dei patronene der, langt mindre har ide om kva kaliber det er..

 

Eg forstår at du synst at denne tråden her ikkje var så veldig inspirerende, men kan det være pga det der var skikkelige harde nøtter? I så fall foreslår eg at du heller opplyser folk, kontra å bli snurten pga manglende respons, kunne det være ein ide?

Link to comment
Share on other sites

hadde vi hatt et lukket forum for spesielt interesserte så kunne jeg gjordt det.

Synd, for er dette jeg liker med kammeret, å lære noe jeg ikke kan. Men på en annen side er det kanskje dumt å lære ungdommen slik kunnskap som jeg lærte nå. (håper hvertfall jeg kan bli innvitert som en 'spesielt interessert uten større faglig kompetanse på vanskelige patroner')

Ikke har jeg vært borte i disse kaliberne og kan derfor ikke bidra med så alt for meget, men kommer jeg borti disse senere som jeg håper, så skal jeg nok klare å ta navnet på de raskt forhåpentligvis. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...