Jump to content

Plukke fra hverandre en Blaser r93


OptiBond FL

Recommended Posts

Hei

 

Begynner så smått å fatte interesse for Blaser r93. Tenkes brukt til noe jakt i fuktig og salt miljø. Ser jo at "sluttstykket" er rimelig enkelt å ta ut/ plukke fra hverandre,- så også pipe og magasin. Avtrekket kan monteres/ demonteres relativt raskt. Hva med resten av våpenet?? Hvordan er det å strippe det ned for skylling i ferskvann, tørk og innoljing etter en forblåst, salt og fuktig dag på sjøen??

 

Tenker demontering slik at en får rengjort, tørket, oljet inn alt av metall.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg en R8,men den er jo temmelig lik bortsett fra avtrekker/magasin.

 

Slik du skriver at det er lett å ta ut/demontere sluttstykke,av med pipe og ut med avtrekker.

 

Etter det er det ikke mere å plukke fra hverandre.Da sitter du igjen med stokken med "beddeblokka"i.Den skulle det bare være å skylle,få tørket helt og sette inn med olje.

Link to comment
Share on other sites

Ja mulig det - er vel heller ikke meningen at denne beddeblokka skal ut hver dag da...

 

MEN: En vanlig boltrifle kan en ta ut av stokken, og kommer i grunnen godt til det meste av metall for innsetting av olje/ rusthindrende nehandling. Denne beddeblokka/ "resten" av metalet på Blaseren som tilsynelatende sitter "limt" til stokken,- ingen som behandler denne med noe fra tid til annen?? Vil anta at flatene som grenser mot stokk/ er skjulte etc. også trenger en oljebehandling i ny og ned for ikke å ruste i stykker?? Flere Balsereiere med erfaringer??

Link to comment
Share on other sites

Blaseren er mye bedre enn de tradisjonelle riflene med tanke på det å plukke den fra hverandre. Et viktig og helt avgjørende poeng er at med en Blaser kan du demontere den fullstendig hver dag om du vil, treffpunktet vil ikke endre seg! Med en tradisjonell rifle vil du måtte skyte inn på nytt dersom du plukker den fra hverandre. I praksis vil derfor en Blaser bli plukket fra hverandre mye mer enn en tradisjonell rifle. Under reinsdyrjakta i år var det nesten en sammenhengende uke med regn. Da plukket jeg fra hverandre Blaseren hver kveld, fikk tørket den skikkelig og gått over med litt olje (for å stille stemmene i hodet mitt som engster seg for rust). Hadde jeg hatt en vanlig rifle ville jeg kommet ned fra fjellet med en rifle hvor rusten hadde satt seg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hørt om at pipene til blaser ruster... Om resten av greiene har samme overflate så ville jeg ikke bekymret meg. Vet ikke hva slags belegg det er, men det er like ypperlig som det de har på Glock'en. Jeg har en R93 som brukes til all jakt jeg bedriver. Nå husker jeg ikke hvor mange år det er, men 5, kanskje? - Jeg er MEGET lite snill med mine jaktvåpen, og har aldri sett antydning til rust på Blaseren noe sted.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

I 10 år har jeg vært lykkelig eier av R93, og har i alt 3 piper. En kombi har jeg også eid i 5 år før jeg solgte den på grunn av kjøp av drilling i annet merke.

Aldri har jeg sett så mye som en liten rustflekk på noen av Blaser'ne.

Kjøpte meg en R8 i 6,5x55 som jeg fikk for halvannen måned siden.

Har vært på banen 4-5 ganger å skutt før bukkejakta, og er fornøyd med presisjonen.

Men etter ei ukes bukkejakt er jeg mildt sagt forskrekket.

Først kom det små rustflekker på pipa nedenfor kikkertmontasjen,

Hele pipa blei pusset og oljet.

Men så blei det enda verre, enda en jaktdag i regnvær, og da var 10-12 cm av pipa på undersiden av pipa forann stokken helt orange. RUST i store mengder !!!

Jeg trodde ikke det skulle være mulig med den overflatebehandlingen Blaser er kjent for å ha på sine piper. Etter å ha pusset igjen viste det seg at det er store flekker på pipa som ser ut til å mangle den rustbestandige overflatebehandlingen totalt. Jeg har nå reklamert på pipa, og ble selvfølgelig behandlet seriøs hos forhandleren hvor rifla ble kjøpt.

Er det flere Blaser eiere som har opplevd noe lignende?

For meg har Blaser vært forbundet med våpen av ypperste kvalitet i 10 år, men den oppfatningen har nå fått seg en skikkelig ripe i lakken.

Spørsmålet mitt er nå om etterspørselen etter Blaser våpen har blitt så stor at det har gått ut over den velkjente kvaliteten som har vært et av varemerkene til Blaser i 20 år nå?

Eller er dette et engangstilfelle ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Slenger meg på denne tråden.

Kjøpte min r93 for et år siden. Har alltid slitt med at det kommer rustflekker dvs ikke orange flekker men små sorte. Når jeg tørker av og renser får jeg alltid orange pusseklut etter en dag. I det siste har jeg fått ordentlige rustflekker rundt montasje. Har et annet løp jeg kjøpte brukt som er eldre og det ruster ikke! Etter å ha kommet hjem fra jakt i helgen har sluttstykket mitt rustet etter en våt dag ute. Skruene på skinna er helt orange og satt seg skikkelig.

Er dette noe å reklamere på? Har andre i familien som har blaser, men som er av eldre årgang og de har aldri opplevd rust...

Link to comment
Share on other sites

Dette er reklamasjon Hunter71. Når det er sagt så krever alle våpen vedlikehold, rustfri eller ei. Eneste rusten jeg har opplevd på R93n var på det ene sluttstykkehodet mitt etter eventyrlige mengder regn. Var ikke nøye nok på å tørke skikkelig, og oppdaget rustflekker da jeg skiftet hode noen uker senere. Må innrømme at jeg ble noe skuffet, men passer nå alltid på å sette inn med olje, og tørke over etter at jeg har vært i mye regn. På løp og utvendige flater på montasje og skruer bruker jeg våpenfett, da er sannsynligheten for rust nesten ikke til stede.

Link to comment
Share on other sites

Det må ha skjedd noe med kvaliteten. En kamerat av meg har en r93 som han ikke har pussa på en mnd nå med mye elgjakt i dårlig vær. Han har ikke antydning til rust. Jeg har en R8 som jeg må hjem å pusse i lunch pausa for at den ikke skal ruste vekk.

Link to comment
Share on other sites

Det må ha skjedd noe med kvaliteten. En kamerat av meg har en r93 som han ikke har pussa på en mnd nå med mye elgjakt i dårlig vær. Han har ikke antydning til rust. Jeg har en R8 som jeg må hjem å pusse i lunch pausa for at den ikke skal ruste vekk.

 

Men R93 er jo bedre enn R8, eller.....? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...