Jump to content

Browning A-bolt - Blyspiss kiler seg ved reloading


12gauge

Recommended Posts

Har søkt litt men finner ingen fornuftige svar, så jeg legger ut en ny tråd :forvirra:

 

Problemet forekommer i en Browning A-bolt Hunter .223 (Links)

 

Når jeg skyter og skal lade om så kiler patronene seg fast i fremkant av magasin. De få som ikke kiler seg der, treffer ikke kammeret skikkelig og stanger i veggen der :( .

Med andre ord så er det 2 steder kulene stanger.

 

Problemet er ikke tilstede ved bruk av helmantelkuler (55gr), eller blyspiss av typen Fusion 62gr.

Derimot gir blyspiss 55gr (Norma Oryx) problem hver eneste gang.

Hullspiss 52gr (Fått, så ved ikke merke) gir problem enkelte ganger, men kun inn i kammeret.

 

For meg virker det som butte, korte kuler gir stanging, mens lange, butte og spisse (FMJ) ikke gir problemet.

 

Er det noen som vet hva dette kan skyldes?

Bør jeg levere inn rifla igjen og klage, eller kan det her være snakk om noen enkle grep jeg kan gjøre selv?

En bør vell forvente at rifla mater den ammoen som den er skapt for? (helmantel og hullspiss)

 

Litt rotete innlegg og kanskje noen dumme spørsmål, men jeg er helt fersk i rifle-verden så jeg må fortsatt ha ting med teskje ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke hatt A-bolt i 223 men i 6,5 og den hadde samme problemet når den var ny. husker sånnn ca hva jeg gjorde...

Skimset imellom på sidene i magasinet slik at patronene ble presset litt mer mot midten om du skjønner. I tillegg slipte eg litt av leppene i topp og av magasinet(I framkant av leppene) slik at magasinet slapp patronene tidligere. Etter det var alle sorger løst.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar jerognal :-) .

 

Kom brått over en eldre tråd om en 6.5 med samme problemet. Antageligvis din? :smile:

 

Godt å høre at det er en løsning på dette ihvertfall. Så for meg en "sånn skal det være"-feil, som jeg måtte leve med :oops:

 

Siden rifla bare er litt over en uke gammel, kommer jeg nok til å få gmax til å få fiksa det på garanti. Så jeg ikke gjør noe feil :smile:

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ligger en film om dette problemet på youtube. Viser hvordan det skal fikses.

 

 

Takk for svar ComDiver :)

Jeg sliter litt med å finne videoen. Vet du hva jeg bør søke på for å få den opp?

 

Nei beklager det vet jeg ikke, jeg kom bare over den mens jeg lette etter videoer for X-Bolt før jeg selv kjøpte en. Videoen viser hvor man skal foreta endringer for å komme rundt problemet ditt. Det var noe slikt som blir forklart lengre oppe i her men kom tydelig fram på videoen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar alle mann :)

 

Jeg skriver bilmekaniker på yrkestittel, så jeg er vant til å "fikle" med det meste selv.

 

Problemet er bare den forbanna mekaniker-nysgjerrigheten :(

 

"Skal bare" blir fort : Må bare prøve....hmmmm... hva skjer hvis atte....hmmm... tar jeg ut den så skjer hva for noe....hmmmm... Åssen virker den tro.....hmmmm.. Må skru ut dette for å se gett... ;)

 

Med andre ord så kan man fort la det gå litt langt...hehe

Da er det like greit å levere den inn siden den er under 2 uker gammel :D

 

Så var det ventetiden da... Hmmmmm :(

Link to comment
Share on other sites

Be om et lånevåpen i mellomtiden da:-).

 

Får man låneprodukt på lik linje som ved mobil/pc-reparasjon, velger jeg å stå over. Da hadde jeg nok fått en .223 fra krigens dager med løp som er så slitt at det er mer optimalt for en 20-kaliber haglepatron :lol:

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I går fikk jeg igjen rifla fra Gmax. Nesten 3 uker skullle det gå å få fikset problemet. Men det ble fort glemt når jeg endelig fikk tatt i den igjen :D

Ikke fullt så gøy var det når rifla viste få tegn til forberding :(

 

Gmax sitt verksted hadde pusset ned i fremkant av magasinet så ikke kulene skulle butte imot der, men blyspiss og hullspiss traff fortsatt ikke kammeret/løpet skikkelig, og kilte seg...... Grrrr!!!!

 

Nok er nok tenkte jeg.. Jeg dro frem bilmekanikerhendene mine og satt drift i noen arbeids-hjerneceller ;)

10 minutter senere var problemet løst, og patronene kammeret som varm kniv i mykt smør :D

 

Jeg vet at minst en annen her på forumet har samme problem, så jeg legger derfor ut min løsning her :)

Og her kommer den..... (PS! Jeg er ikke dreven på navn på deler, så noen rare navn kan forekomme ;) )

 

134894054091885700_resized.jpg

Her er hva våpenverkstedet fikk til på de 3 ukene de hadde den. Freset ned kanten litt og vips så sa de seg ferdige med jobben :(

Uansett så måtte jo dette gjøres, men denne reparasjonen virker jo bare mot patroner som stopper i magasinkanten, og ikke når de bommer på hullet i kammeret.

 

134894054257581700_resized.jpg

Her er det et godt rom for de butte patronene å komme seg forbi kanten, så her er jeg fornøyd med verkstedjobben :)

 

134894054995202000_resized.jpg?width=567&height=784

Her har jeg etter litt studering lokalisert feilen. Patronen blir dyttet langt ut av senter på magasinet, og kommer jo derfor til å treffe på siden av kammerhullet.

Problemet ser ut til å være guideflensene på siden (se pila). De presser patrona for langt over.

 

134894055788430800_resized.jpg?width=542&height=784

Den siste patrona i magasinet går greit. Den treffer kammerhullet perfekt. Antageligvis er dette fordi den har et helt annet annlegg i bunn. Resten av patronene rir jo oppe på hverandre, mens den siste rir på en glatt skinne med oerfekte vinkler.

 

134894055916155500_resized.jpg

Sikkert kjent for de fleste, men for å dele magasinet så presser du underdelen ned i front, og skyver bakdelene over kanten og flensen den ligger på (se pilene)

 

134894056092754800_resized.jpg

Her er synderene som presser patronene ut av senter. Nå som inn maten er ute, er de enkle å komme til.

 

134894056786787300_resized.jpg?width=508&height=784

Ta frem en tang, og vipp den øvre delen litt utover. Jeg bikket de ganske mye utover, men man kan med fordel ta det i små steg, og sjekke bedringen etterhvert.

 

134894058571223500_resized.jpg?width=545&height=784

Nå har patronene litt mer fri flukt. Faktisk bøyde jeg de litt for mye utover, men siden den nå kamrer patronene perfekt, lar jeg det være som det er :)

 

134894057854565200_resized.jpg?width=572&height=784

Det eneste problemet jeg har etter reparasjonen, er at det første av 5 skudd som skal lades treffer kanten (Pil B). Men denne lille kanten skal jeg nok få pusset ned litt siden :D

 

Nå er det bare ut å skyte :D

P.S! Håper dere forstod alle de rare navnene jeg sikkert presenterte på diverse deler ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 7 years later...
På 10.9.2012 den 20.20, jerognal skrev:

Nå har jeg ikke hatt A-bolt i 223 men i 6,5 og den hadde samme problemet når den var ny. husker sånnn ca hva jeg gjorde...

Skimset imellom på sidene i magasinet slik at patronene ble presset litt mer mot midten om du skjønner. I tillegg slipte eg litt av leppene i topp og av magasinet(I framkant av leppene) slik at magasinet slapp patronene tidligere. Etter det var alle sorger løst.

Kan du ta et bilde 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...