Jump to content

Brotsje .22 Hornet til .223Rem eller k-hornet?


Trond99

Recommended Posts

Har sett på en kombi med .22 Hornet rifleløp.

Er det mulig å bortsje denne til .223Rem? For det er vel samme kulediameter? :oops:

 

Om det går, hva er estimert kostnad på et slikt prosjekt?

 

Edit:

Endret overskrift etter innspill om annet kaliber.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om man klarer å lade en k-hornet til 740 m/s på 100m med 55gr kule er den godkjent for rådyr.

Kan noen bekrefte dette, og om dette er et problem?

 

Må si jeg lurer på hvordan du har klart å finne det ut? 55gr Sierra HPBT (typisk 55gr kule) med utgangshastighet på 740m/s har 635J på 100m - er vel 980 som er kravet?

55gr kula må ha godt over 900m/s for å holde rådyrkravet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan prøve å forklare hvordan jeg fant ut det.

 

For det første, sa jeg ikke utgangshastighet på 740m/s, men 740m/s @100m

 

55gr=3,6g, enig ?

 

(740x740x0,0036)/2 =985.68Joule eller?

 

Om k-hornet klarer å gi en 55gr kule 740m/s @100m er en helt annen sak.

I følge linken til Bjorn Tore, ser det dårlig ut.

Raskeste 55gr ladningen jeg finner ellers er V0=808m/s, dette gir vel normalt langt under 700m/s @100m

Og dermed uaktuell. Tilbake til .223rem eller andre gode forslag :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg beklager at jeg nok var en smule overironisk :oops: Det skyldes nok at jeg oppfatter det som "barnelære" at en ikke får skremt Hornetene opp til rådyrkravet. Du må som sagt ha utgangshastighet over 900m/s, og min erfaring med 22Hornet er dessuten at det er 45grs kuler som gjelder.

De hadde ialllefall i gamle dager 1:16" riflestigning,og selv med 50grs kuler er presisjonen elendig - 55gr er bare å glemme. Det er jo egne 45gr "Hornet" blyspisskuler. Disse er forresten veldig fine til det småviltet den ER godkjente for. Storfugl og sånt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den børsa du har sett på er nok best tjent med å være ...hornet.. og det er en artig kreasjon..

 

Nå har jeg en .22 K-Hornet og kan bekrefte at det er nok et laaaangt steg opp til den passerer anslagsenergien til rådyr, jeg fikk forøvrig 830 m/s med 30 grs Barnes varmint grenade.. og skapelig presisjon, dog langt i fra .222 presisjon som er helt ufattbar med denne kula; her er en samling på 100 meter med en utgangshastighet på 1000 m/s

 

dggrgh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg beklager at jeg nok var en smule overironisk :oops: Det skyldes nok at jeg oppfatter det som "barnelære" at en ikke får skremt Hornetene opp til rådyrkravet.

 

Det er mulig at pugging av anslagsenergi for Hornet-kalibre er barnelære for noen.

Min barnelære bestod bla. av å lære folkelig oppførsel og å prøve og respektere andre....

Link to comment
Share on other sites

Nå lurer jeg på hvem som har mest og minst respekt her, selv om jeg begynte, så prøvde jeg å beklage.

Man kan da respektere en person selv om man er uenig, eller påpeker at han tar feil.

 

Forøvrig er det minst 40 år sia man bygde 22Horneter som skulle ha .223 kuler. CZer fra 70-tallet er 224.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kan se, er vi da ikke uenige... jeg spurte etter noe og du gav svar.

Når du prøver å beklage ironien din med å slenge på med en ny, må du da tåle litt sarkasme tilbake, eller ?

 

Det er også veldig bra at man påpeker når folk tar feil, det er måten det blir gjort på som jeg ikke liker. Det gjelder slettes ikke bare denne tråden.

 

Det er ikke alle av oss som har fått inn våpen- og ammunisjons-lære med morsmjølka, og vil derfor innimellom komme til å stille dumme spørsmål.

Jeg prøvde å google K-Hornet, men fant (i allefall ikke enkelt) ikke mye jeg kunne stole på.

Derfor mitt enkle spørsmål om denne kunne klare det, siden den (etter noen nettsider jeg fant gjennom google) klarer å samle 55gr Hornady SP på under 10mm.

 

Skrinlegger hele prosjektet og leter heller etter noe annet som er mer egnet til mitt bruk.

Har uansett lært litt nytt, K-Hornet som jeg aldri hadde hørt om, og at ingen av Hornet kalibrene oppfyller krav til energi på Rådyr. Takk !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...