Jump to content

Hvilken og hvorfor?


asylta

Recommended Posts

Links riflepakke til bruk på ALT av vilt.

Rype, kråke, skjor, hare, rev, rådyr, hjort, elg, rein, ja, det som måtte passe seg.

skumringsvenlig optikk, og alt innenfor jaktfelt krav. Gjerne med mulighet for oppgradering til GRS stokk og demper på sikt.

 

Budsjett rundt 15.000,- +/- 3.000,-

 

NB: LINKS! Om den ikke leveres i links, så trenger jeg ingen info om den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tikkaen. Hvorfor?? Fordi den har bra avtrekk og presisjon rett ut av eska. Mindre sjanse for at det følger med et "remchester" løp med rifla,- noe som er vanligere på amerikanske våpen av standard utførelse.

 

Optikken?? Ingen av de du nevnte. Kjøp enten Leupold VXII 3-9 x 40 til det skisserte formålet,- eller kjøp europeisk optikk med 50 mm objektiv. Leupold en du nevner blir liksom en noe tung får i ulveklær - optisk. Leupold er bra mekanisk, men ikke de beste i skumring. 50mm kjøper du for skumringsjakt/ nattjakt, og da bør du heller kjøpe europeisk. Til dagsjakt er Leupold bra, men da kjøper du heller den noe rimeliger, og mer snedne VXII m/ 40 mm objektiv. De andre siktene du nevner blir etter min mening ikke noe som helst.

 

Zeiss Classic på XXL i 2,5 - 10 x 50 er også et bra og rimelig sikte. Duger også bra om natta.

 

EDIT: så ikke at du hadde med Meoptaen. Ikke det dummeste om natta det, men en 56 mm på rypejakt blir litt stor og tung til formålet synes jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Links riflepakke til bruk på ALT av vilt.

Rype, kråke, skjor, hare, rev, rådyr, hjort, elg, rein, ja, det som måtte passe seg.

skumringsvenlig optikk, og alt innenfor jaktfelt krav. Gjerne med mulighet for oppgradering til GRS stokk og demper på sikt.

 

Budsjett rundt 15.000,- +/- 3.000,-

 

NB: LINKS! Om den ikke leveres i links, så trenger jeg ingen info om den.

 

Det er jo så klart en Browning X-bolt du vil ha i 6,5x55, i den prisklassen så får du her mye for pengene og blir garantert fornøyd

Link to comment
Share on other sites

Det er en veldig allsidig rifle du er ute etter her da, eller i allefall et allsidig kaliber.. Jeg for min del synes 6,5x55 blir litt for puslete mot hjortevilt større en rådyr, og i allefall til en stor elgokse. Du bør nok etter min mening finne ut hva slags jakt du kommer til å begi deg mest ut på og velge rifle og kaliber, samt kikkert ut i fra det.

 

Er det kveldsjakt etter hjort er ei rifle med kaliber 308 og en kikkert men 56-åpning ideelt synes jeg. Er du mer på elgjakt funker kanskje en 2,5-10x50 zeiss classic like fint, dette er også en lettere kikkert om du synes vekt spiller en viktig rolle.

 

Tikka T3 er ofte nevnt som en sikker vinner. Kjøper du den i kal.308 og en meopta eller zeiss blir du nok ikke skuffet. Når det er sagt ville jeg investert i en lyddemper først som sist, det er et must i mine øyne.

 

Jeg jakter selv mest etter hjortevilt og valgte derfor en Sako 85 finnlight kal.30-06 med en meopta 3-12x56 og hausken lyddemper. Perfekt for sitt formål, men det blir nok litt i heftigste laget til fuglejakt ;)

 

For å trekke en konklusjon; finn ut hva slags jakt du kommert til å bedrive mest og lån deg heller et våpen til de få andre jakttypene du skal bedrive.. (eller kjøp flere våpen;) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...