Jump to content

Hjelp! Hagle og kombi i ett og samme våpen!


Hveberg

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter ei kombi/hagle med utskiftbare løp. Dvs. hvis det er ei over/under hagle, som det går ann å sette på et kombi løp (evt. dobbelt rifle løp) så vil jeg vite om dette våpenet! Har hørt om Valmet 412, men er ikke så mange av de ute på markedet.

 

 

- Hveberg

Link to comment
Share on other sites

Valmet 412 skiftet etterhvert navn til Tikka 512 og etter dette har de skiftet navn til både finnclassic og finn 512. Både 412 og 512 løpene passer omhverandre, men ikke 212 og 312 som en tidligere modell heter fra valmet.

 

Kvaliteten var nok best da våpenet het valmet, men de nye er absolutt brukanes. Mitt soleklare 1. valg for kombi. Går godt og er ikke så utsatt for varmespredning som de fleste andre merker sliter med. Litt tung mener noen, jeg merker lite til denne vekta skal jeg være ærlig.

Link to comment
Share on other sites

hei jeg har selv

baikal 12/89 x 12/89 hagle og et kombi 12/89 x 223 dette er to våpen men de passer om hverandre både løpssett og forskjefter

har litt problmer med spredning på denne, som eg mistenker er allt for trangt feste på forskjeftet.

på denne har jeg fått montert en weaver skinne for og enklere bruke forskjelige kikkerter.

 

ha også en finn classic 12/89 x 12/89

med et ekstra løps sett et tikka 12/76 x 222 denne er brotcet til 223 og denne går som en drøm etter brotchingen

som ble utført av hommersåk våpen i sandnes.

her har jeg også en dobbelløp 308 x 308 valmet, denne klarer jeg også og sette 2+2 skudd i med bare noen få cm forskjell mellom

øvre og nedre løp.

 

har ikke fått brukt dem så mye i jakt enda. men baikalen er og føles simplere, men er enkel og eie da det er et mye billigere våpen.

baikalen har også den fordelen att den har ekstra sikring av en hanefanger som gjør att det ikke lar seg gjøre og miste skudd nr to.

den har også to avtrekkere som gjør det temmeligt sikkert og ha kontrol på løpa

 

jeg bruker fortrinsvis finn classicen da den er bedre tilpasset meg i kolba,, det er sønnen som skyter med baikalen

og han skyter godt med denne.

 

våpnene er tunge ca 3,5 kg og andre merker har vel en vekt på ca +/- 3 kg og dette er nokk merkbart hvis du bærer mye

og langt med hendene.. har du den i stropp over skuldra så betyr nokk denne ekstra vekta mindre.

 

begge disse våpnene vil tjene deg godt.

billigste alternativet er nokk og gå for baikalen men du må da ta høyde for og kjøpe tre våpen om du ønsker flerløpps system

 

ei ny baikal hagle får du for ca 3000,- og ny kombi for ca 5000, en brukt baikal 2 x 3006 ligger ofte på ca +/- 4000,- på finn.

jeg anntar att det vil være muligt og kjøpe tre våpen og via børsemaker destruere to av baskylene slik at du sitter igjen med

kun et våpen, og da kan du sikkert få med mye deler koster som kjent like mye og søke tre våpen som et våpen..

 

når det gjelder tilpassing av løp så må du nokk ta høyde for att du må innom en våpensmed uannsett hvilke våpen du kjøper

hvis du ikke kommer over et sett som allerede er tilpasset.

 

som nevnt tidliger i tråden så er nokk de eldre modelene som hetter valmet av en bedre kvalitet en de senere modelene

som nå hetter finn clasic. men dette er svert solide våpen og du vil nokk bli fornøyd uannsett.

 

kombi er et haglevåpen så du må få en kolbe som passer, for og kunne skyte godt.

siktemidler er det flust av, også fester som du raskt kan ta av og på uten for stor treffpungt forandringer.

 

jeg har kun erfaring med disse to merkene, men det fins mengder av flere som også vil tjene deg godt.

+/- de forskjelige vil det være. men går du for kombi eller løps system så må du finne kolba som gjør

att du skyter godt med hagle løpene.

 

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

hei problemer med

tennstift og annslag har ikke jeg hatt, men dette er vel noe som bør prøves i virkligheten.

 

men vær obs hvis en får klikk så behold våpenet til skuldra i min 5-10 sekund.

 

klikket trenger ikke nødvendigsvis være dårligt svakt annslag,

 

de gangene jeg har fått klikk hos meg selv eller andre på bane så har jeg ladet om igjen og skutt skudet.

 

dette med klikk, er det vel forskjelige svar og meninger om,, jeg selv vil kvie meg for og ta vare på et slikt skudd hvis det viser anntydning til annslag på patronen, skulle jeg kastet et slikt skud ville det vært i vann.

Så langt har skuddet gått av med nytt forsøk.

 

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

Det er jo også mulig å handle i Tyskland. Jeg har kjøpt drilling via egun.de to ganger, med god hjelp av Raudnakke. Det ligger flere tråder som beskriver fremgangsmåte.

 

Her er to BRNO kombier med optikk og hagleløp.

http://egun.de/market/item.php?id=4015359

http://egun.de/market/item.php?id=4013813

 

Jeg foretrekker drilling. Jeg har personlig en svakhet for sideliggerkombier om man nå skal ha to løp... Min våpengarderobe er sprengfull, men var den ikke det ville jeg har siklet på noe sånt som denne

http://egun.de/market/item.php?id=4012706

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...