Jump to content

Lee 158gr SWC og N320 i .38 Special


joska

Recommended Posts

Har støypt meg eit par hundre kuler av denne typen, og tenkte å bruke dei i .38 Special. Skal skytast i ein 6" 568, og kruttet eg har for handa er N320. Finn i farten ikkje ladedata for .38 Special med denne kombinasjonen. Vihtavuori sine tabellar seier ei startlading på 3.9gr med 158gr kuler, men det er mantla/belagte kuler. Er det nokon som kan anbefale ei OK startladning med N320 og denne kula? Gjer ingenting om det er litt fres i den :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne kuletypen der du ruller kulene i allox fett er ikke så godt egna til å lade med litt "fres" som du kaller det.Dette går greit i litt slappe ladninger i 38 spesial,men i fulle ladninger i 357 mag blyer de som ville dyr.En kompis har samme kuletype (lee tummble lube) i 9mm og disse går greit i slappe ladninger,men når han nærmer seg normal hastighet for kaliber og kulevekt tilter kula og går på tvers igjennom pappen på 25 m.Med Lewis ledremover dras det da ut lange strenger ut av pipa med bly.

Link to comment
Share on other sites

Denne kuletypen der du ruller kulene i allox fett er ikke så godt egna til å lade med litt "fres" som du kaller det.Dette går greit i litt slappe ladninger i 38 spesial,men i fulle ladninger i 357 mag blyer de som ville dyr.

 

Med "fres" meiner eg ikkje harde magnumladningar, men at eg ikkje er interessert i typisk slappe felt-ladningar.

 

Litt forbausa over dine erfaringar med denne kuletypen, eg vart anbefalt denne tanga av ein kjenning som har suksess med denne kula i Magnum 1. Vi får sjå kva som skjer på mandag når eg skal prøveskyte :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liten mistanke om at alox-fettet kan være litt mer tilgivende for underdimensjonerte kuler såfremt man ikke lader for hardt. Jeg måtte slipe opp 9mm-tanga for å få kulene til å gå rett frem (CZ med 358-pipe), men selv om de tumlet var ikke blying noe problem.

 

Start med 3,5-4grs med N320, i min 6" klokker 3,6grs ut på 800ft/s med en 150grs SWC.

Link to comment
Share on other sites

ladda 158 gr kule av tumble lube typen fra Lee med 15 gr N110 i en splitter ny S&W 686 og denne blya mye.Samme ladning med en støpt 158gr RN kule med fettriller blyer ikke.Pistolen der kula tumla var en Baby eagle 9mm med polygon rifla orginal løp.I min Tanfoglio limited custom med støpt kule og vanlig fettrille kan jeg lade nesten 1 grain hardere en kompisens 9mm uten å få blying.Også denne har polygonrifling.

Ladningen min i 9mm er en Hensley Gibbs 124 gr kule med 4,8 grain N340 bak.Denne ga også fin presisjon i Eagelen og ingen tegn til blying etter 30 testskudd.Med 3,8 gr N340 og lee TL 124gr blyer det vanvittig.Kulene er støpt av hjulvekter sluppet i vatn.Kompisen som ikke har sizeutstyr har nå droppa blykuler i 9mm og shoppa inn noen tusen Raier kuler :idea:

Link to comment
Share on other sites

Disse Lee kulene er ikke laga for å seizes og fettes i presse altså skal man i utgangspuntet ikke trenge å seize dem til rett diameter.De skal ha rett diameter rett fra tanga.Det står .358 på eska og .358 er kulene med hjulvektsbly.Jeg seizer mine kuler .358 i en smøredie så diameteren på smurte og rulla i allox skal være ganske så like.Jeg tror at disse kulene blir undersmurt når man lader dem hardt.De fungerer fint i 38 spesial med middels trykk,men å lade dem i litt friske/standard 9mm og .357mag ladninger blir for lite smørefett og blying oppstår.De blyer i allefall mye mere i mine våpen enn smurte og seiza kuler.På .357 mag og 44 mag og i alle mine rifler der jeg bruker blykuler ,bruker jeg gaschek kuler.

Link to comment
Share on other sites

De skal ha rett diameter rett fra tanga.Det står .358 på eska og .358 er kulene med hjulvektsbly.

 

1) En 358-tang gir ikke kuler på .358" uansett teknikk og legering, slikt må man måle. Det er fullt mulig å få for små kuler ut av en tang med riktig diameter.

2) Vi snakker Lee her, så ikke stol på merkingen :mrgreen:

 

Det er nok av folk som har klart å lade disse til magnum-nivå uten problemer, så det skal ikke være noe grunnleggende feil med løsningen. Personlig foretrekker jeg konvensjonelle kuler med godt fett av flere grunner, men jeg må innrømme at lee-fettet gjør underverker. Med lette ladninger holder det på vanlige kuler, og kombinasjonen av vanlig fett OG Lee er uslåelig. Har tilogmed skutt et løp rent for bly etter at en kamerat brukte 9'eren med egen ammo på en feltrunde. Etter hans runde var det synlig blying i løpet, når jeg var ferdig med min var løpet rent igjen.

Link to comment
Share on other sites

Erlend Meyer skrev:) En 358-tang gir ikke kuler på .358" uansett teknikk og legering, slikt må man måle. Det er fullt mulig å få for små kuler ut av en tang med riktig diameter.

 

Når det er oppgitt en diameter på kula fra fabrikanten av tanga så gir den tanga den diameteren hvis du bruker oppgitt legering og tanga ikker er skada slik at du ikke får lukka den skikkelig.Lyman oppgir at deres kuletenger gir rett diameter med Lyman #2 blanding.(90% bly,5%tinn,5% antimon)

De kulene jeg har målt med micrometer av typen Tl 158gr er ,358 i diameter.Støyper du med veldig varm smelte vil kulene få et"frost"lag og blir litt underdimensjonerte.Nå bruker jeg kun Lee tenger for å støype bucshot, da jeg foretrekker ståltenger på grunn av holbarhet

Link to comment
Share on other sites

De kulene jeg har målt med micrometer av typen Tl 158gr er ,358 i diameter

Hvorfor sa du ikke det med en gang da? Målt er målt, da ligger ikke årsaken der. Det kan godt hende at du har litt rett og at de kan gi problemer, men jeg har som sagt god erfaring selv i friske 9mm-ladninger. Nå er ikke designet min favoritt, men til trening var de supre siden de krever mindre arbeid. Jeg sizet de riktignok gjennom en Lee-die, det er en rask metode for å sile ut slengere.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg skote nokre test-skot, 3.8gr N320. Eg hadde ikkje kronograf tilgjengeleg, så eg veit ikkje kva hastigheita var. Men det var fin lyd, passe rekyl, ikkje noko uforbrent krutt og runde hol i skivene. Blying skal eg ikkje seie noko om etter berre 25 skot.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Rapper denne tråden.

 

Har Clarry 158gr SWC-kuler, og N320.

 

Hvor dypt burde jeg sette kula hvis jeg lager en ladning med 3,5gr N320 (ladebok opererer med 3,5-4,5 mens vvs ladehefte sier 3,3-3,8gr)? Akkurat nå har jeg den på krymperilla.

 

Skal brukes til felt i en 6" Model 14, er 3,5gr en ok ladning til feltbruk, eller burde jeg gå opp/ned?

Link to comment
Share on other sites

- Frostede kuler gir ikke underdimensjonerte kuler men større kuler

- Kuler støpt med kald tang gir mindre kuler, de er da ofte rynkete og blanke

- Tinn i smelta fører til at kulene krymper mer ved avkjøling og derrav blir litt mindre enn uten

- Tinn fører imidlertid til at tanga fylles ut bedre og detaljene på kulene blir bedre. Penere drivbånd osv, så min erfaring er at +2 % tinn er gunstig nesten uansett legering.

 

Det er mange slags blying. Om det er bly i slutten av riflinga og ikke i kammerenden er dette et typisk tegn på for dårlig smøring, dvs at smøringa ikke fungerer som den skal i den hastigheta kula er ladet til. Dette så jeg litt av i 9mm med alox TL. Liker derfor best "ordentlig smøring".

 

Ikke stol på merkinga til Lee. MÅL kulene DU støper med DIN legering for å finne dia. Bruk mikrometer som du stoler på og vær forsiktig ved måling av smurte kuler da kulefett på mikrometeret kan føre til ville målinger :)

 

Til 158 gr blykule har jeg brukt fra 3,8-4,4 gr med greit resultat i 38. Min erfaring er at blykuler i 38 med ordentlig smøring, aldri blyer i denne farta med .358 diameter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...