Jump to content

Halvauto hagle og rette kolber - har alle det?


ko-stens

Recommended Posts

Er i startgropa for å bytte hagle, muligens i løpet av høsten.

 

I dag er jeg, som nevnt i et par andre tråder, høyreskytter samtidig som jeg er venstrehendt og har venstredominant. Merkelig nok er det ganske bakvendt for meg å skyte med venstre, men på leirduebanen for litt siden, traff jeg merkverdig godt til å være første gangen jeg i det hele tatt har montert hagla til venstre skulder (12 av 20, men dog, en god start synes jeg).

 

Dette var ei o/u-hagle med ganske rett stokk, Ruger Red Label, lånt av Malle. God hagle det, men samtidig har jeg lyst på halvauto, fortrinnsvis en brukt av noenlunde kvalitet fremfor ny "tvilsom". Halvauto fordi de har rett kolbe, har jeg hørt. Da kan jeg prøve begge deler over tid og se hva som passer meg best.

 

Ren linkshagle kan være litt risky da det jo kan hende jeg ikke blir bedre av å skyte links.

 

Den jeg har i dag, en Fabarm Gamma, er ren høyrehagle (o/u) og har ganske mye cast off. Montering til venstre skulder gjør at jeg ser ved siden av sikteskinna, altså rimelig ubrukelig til linksskyting.

 

Hvordan er Beretta, Benelli og Franchi? Rette kolber, justerbare medd shims, cast off? Kanskje eldre Remingtonhagler har rett stokk?

 

Brukt er greia for meg, og det bør ikke være dyrt... Hagla jeg har i dag, ga jeg 2 500,- for, gammel og brukt, og synes det var bøttevis med hagle for penga. Hadde jeg fått en grei halvauto for den summen, joda! Meeeen... Italienerne er jo tildels mye dyrere. Meeeen (igjen) budsjettet ryker jo alltid lell... Så om jeg finner noen høvdinger under puta, vinner i lotto som jeg aldri tipper osv osv, kan jeg kanskje komme over en italiener til en god penge etter hvert!

 

Hadde jeg enda vært interessert i hagler... Vet at italienerne har best rykte her, selv om de fleste sikkert fungerer greit, men "ryktene går" jo om tyrkere og andre billige saker. Baikal er "laget av bly" og er for tunge. Det er liksom det jeg vet. Nett 20-kaliber kanskje? Fabarmen min er i 20/76, og det liker jeg godt, selv om jeg blir mobbet av både den ene og den andre for salonghagla/damehagla/flueskytern min. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dei fleste halvauto hagler har vel shims til å Justere kolben med etter det eg veit.

Dette gjelder ihvertfall for Franchi Fast som ein kamerat av meg har.

 

Ei anna hagle du kan sjå på er Browning Maxus, litt lett til leirdueskyting kanskje men ein greit kompromis om du i tillegg skal bruke den til jakt og vil ha ei lett hagle å bære på.

Link to comment
Share on other sites

Om den i hovedsak kun skal brukest på jakt og vil ha ei lett hagle å bære på ville eg funne ei Franchi Fast hos ein forhandler og prøvd den der.

Justeringa av kolben er veldig enkel og du kan då få den tilpassa om du vil ha rett kolbe eller Cast On/off. Kan og justere Drop om det er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Det står en brukt Franchi fast hos J&F på gjøvik. Mener at den var priset til 6.500,-. Ellers vet jeg at Landrø har fått inn ny forsyning av Baikal MP-153 til mellom 4- og 5.000,-.

 

Det ligger også et par Beretta halvauto i cal 20 på finn. Mener også å huske at det lå en eldre Benelli til noen få lapper. Tips: søk på produsentnavn og ikke hagle eller halvauto.

 

Edit: sett denne?

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=103&t=75901

Link to comment
Share on other sites

invisterte meg nylig i en franchi i12 predator. kolben på den virker ganske rett i forhold til berettaen min(O/U). i tillegg fulgte det med en del shims for både høyre og venstreskyttere - tror faktisk det var så enkelt at man bare snudde den, ene siden av shimsen står det feks 50 L, på andre siden står det 50 R!

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde blitt skuddredd om jeg hadde skutt links med ei høyrehagle, eller skutt høyre med ei linkshagle pga. plasseringen av utkasteråpningen.

Av og til i skumring, kan man se flammene stå ut av utkasteråpningen. Sikkert dårlige patroner, men det skjer jo av og til. Kan være greit å finne ut om du skal skyte links før du kjøper halvauto. Kruttslam i øynene er ikke godt.

 

Tror jeg hadde blitt nærvøs av bevegelsen i sluttstykket foran det ledige øyet også.

Link to comment
Share on other sites

Er linksskytter, men skyter ikke halvautohagle (enda). Kan ikke uttale meg om kruttslam men bevegelser fra mekanismen er ikke noe man tenker på. Har skutt mye halv og helauto og dette har aldrig vart noe tema.

Men i senere år bruker jeg som regel vernebriller når jeg skyter, uansett om det er 22lr pistol eller 84mm rekylfri kanon. Just in case.. "Eyeball mk1" fås ikke kjöpt i butikk enda..

Link to comment
Share on other sites

Takk, Vømmøl, det der med utkasteråpningen tenkte jeg ikke på! :oops::roll: Nå bruker jeg briller okkesom, men en kan sikkert skvette i litt når stikkflammen, hylsa eller annet rart drar forbi øya likevel!

 

Dumt jeg ikke vet om noen i nærheten som har links halvauto jeg kunne prøvd. Evt kan jeg sikkert få prøve noen skudd med høyrehagle og se hvordan det fungerer. Sist jeg prøvde halvautohagle var da jeg tok jegerprøven, og det er sju år siden nå.

 

Kan hende jeg ender opp med links o/u lell gitt!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noe med pumpehagle og det har vart uproblematisk med tanke på skvetting av krutt osv.

Kanskje pumpe er noe du skal ta med i betraktningene?

Pumpe får du også i linksutgave mener jeg ha sett.

 

Bruker du briller i normal störrelse ville jeg ikke tenkt på utkasteråpningen som noe problem. Det lille jeg har skutt med halvautohagle har funket fint. Skule jeg kjöp en halvauto/pumpe ville jeg nok uansett ha kjöpt en vanlig en for höyresideskyting.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde blitt skuddredd om jeg hadde skutt links med ei høyrehagle, eller skutt høyre med ei linkshagle pga. plasseringen av utkasteråpningen.

Av og til i skumring, kan man se flammene stå ut av utkasteråpningen. Sikkert dårlige patroner, men det skjer jo av og til. Kan være greit å finne ut om du skal skyte links før du kjøper halvauto. Kruttslam i øynene er ikke godt.

 

Tror jeg hadde blitt nærvøs av bevegelsen i sluttstykket foran det ledige øyet også.

 

 

Jeg skyter links med "høyre-halvauto". Har nå etter 2,5 år bestemt meg for at jeg skal gå på leting etter links halvauto, etter at jeg fikk en "åpenbaring" for ikke veldig lenge siden. Stikkflammen "slikka" meg i halve trynet, og har også tidligere fått kruttslam i øyet.

 

Så for Guds skyld, finn ut av hvordan du skal skyte før du går til innkjøp av halvauto. Er ikke artig og kjenne etter om du fortsatt har øyebryna dine i behold, det kan jeg skrive under på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...