Jump to content

Skogsfugljakta/rypejakta 2012 og ammo.


Tom Løkås

Hvilken ammogruppe foretrekker du?  

68 members have voted

  1. 1. Hvilken ammogruppe foretrekker du?

    • Vismut/Bismut
      35
    • Stål
      9
    • Volfram
      24


Recommended Posts

Da var vi her igjen.

 

jeg har de siste årene siden blyforbudet testet div ammo på skogsfugl og rype, gjengangeren er at selv ved kjernetreff er det kun fuglene med hode/nakketreff som er døde i smellen, har opplevd dette fra 15-30m uansett ammovalg, under dette er det "dødt" nesten uansett hva man mater hagla med.

jeg har de siste 2 årene testet på kråke, og kommet til at Blackcloud er den beste med minst "skadeskyting"

 

så spørsmålet er: hva er din vidunderpatron blant all greenpeaceammoen?

har du en patron som du mener er overlegen på skogsfuggelen og eller en til rypa?

la oss få høre hva du mener vi bør prøveskyte i hagla før jakta 2012! og husk: din ENE favoritt ikke dine 10 beste. :thumbup:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ingen favoritt blandt nåværende lovlig hagleammo. Du burde tatt med bly i alternativene dine,for å se litt hva resultatet ville bli.

Uansett, uten å legg vekt på vanvittige priser eller tilgjengelighet forøvrig: unngår vismut, bruker ikke stål, og alt annet har jeg ikke fått testa ut nok til å kunne si noe konkret om de. Det skyldes i stor grad at alternativene er så dyre at testing blir uforholdsmessig dyrt å gjennomføre. Tror også de forskjellige patrontypene oppfører seg forskjellig fra gevær til gevær.

Ett tankekors at betjeningen jeg snakker med i våpenbutikken sier at de drar til sverige og kjøper ammo før jakta, og begrunner det med at jo, skikkelig ammunisjon må det være!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bra erfaring med Rio sine vismuth patroner. Og de gir bra skudd bilde i mi hagle, og fugl detter. Men prisen er jo rundt 20 kr stykk får 32g. Dem fins i 32, 36 og 42. Har ikke prøvd så mange av stål patronene sånn som black cloud at jeg kan uttale meg om dem.

Regner med bly forbudet er kommet for å bli, så da gjelder det å finn et alternativ man er fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Du burde tatt med bly i alternativene dine,for å se litt hva resultatet ville bli.

 

bly er ikke lovlig og dermed utelukket som alternativ.

 

om jeg hadde tatt det med hadde de fleste foretrukket bly siden bly er det beste alternativ med tanke på effekt vs pris, men som sagt det ble uaktuelt å ta med en ammotype som ikke er tilatt brukt.

Link to comment
Share on other sites

Har stort sett brukt Eley Alphamax i str 3 i skogen. Rype jakter jeg lite, ikke skikkelig siden 2005, da jeg begynte å jakte (brukte Eley rype da, som funket bra).

 

Her i gården er det altså stort sett Eley som gjelder, og det mye pga at det er det butikken har hatt inne når jeg skal ha ammunisjon. I tillegg har de jo virket bra for meg. Behovet for noe annet har egentlig ikke vært der, selv om jeg også godt kunne prøvd noe annet.

 

I år skal jeg ikke kjøpe ammunisjon. Har igjen et par og tjue skudd fra i fjor da jeg kun løsnet tre skudd mot skogsfugl. I år regner jeg med maks det samme. Fortsetter skogsfuglbestanden slik det er i dag, har jeg jo skudd i maaange år fremover.

 

Er i grunn forbauset over at jaktbladene ikke nok en gang har testet hagleammunisjon for bruk i skog og fjell. Det er jo et sikkert høsttegn... Like sikkert som test av .30-06-patroner til elg. Har ikke sett det selv, men.

 

Alltid utrolig spennende å se "samlinger" på skiva, med høl overalt og en tegnet ring for å se hvor hovedandelen av kulene treffer. Alltid like morsomt å lese hvor mange sider i en telefonkatalog kulene trenger gjennom osv...

 

Greit med slike tester, og greit at et eller annet merke er best, men hvordan få tak i det beste...? Mulig XXL har "alt"? Jakdepotet? Jakt&friluft? Er det noen som egentlig har alle "sju slag"? Hvor stort utvalg har vi dødelige som bor litt bortenfor de sju blåner egentlig (Hamar er kanskje ikke bortenfor alle sju, men jeg finner ikke voldsomt med utvalg her heller. Mulig det er litt bedre med J&F på Gjøvik nå?)

 

Kunne tenkt meg å prøve Rio Venatum en gang, da disse har fått mye skryt i tester og blant folk her på Kammeret, men ikke vet jeg hvem som fører dette merket her omkring, og jeg orker ikke reise land og strand rundt for å finne det. Da reiser jeg til nærmeste sportsbutikk som har hagleammo, og da får det bli det merket de har. :) Kjøper heller Eley hos Turut (eller hva de nå heter nå) rett ved Hamar og kjøper det de har der, fremfor å reise til Eidsvoll, Gjøvik eller noe slik for å kjøpe noe annet. Det blir dyre skudd, både når det gjelder penger og tid.

Link to comment
Share on other sites

Du burde tatt med bly i alternativene dine,for å se litt hva resultatet ville bli.

 

bly er ikke lovlig og dermed utelukket som alternativ.

 

om jeg hadde tatt det med hadde de fleste foretrukket bly siden bly er det beste alternativ med tanke på effekt vs pris, men som sagt det ble uaktuelt å ta med en ammotype som ikke er tilatt brukt.

 

Tanken min var at det kunne være interessant å se om noen av de nye patrontypene, som nå er prøvd ut en del år, kunne komme opp mot blyets popularitet og egenskaper. Rett og slett se om noen foretrakk noe annet enn blypatroner. Synes forresten dette er en meget spennende tråd, og jeg for min del suger til meg all info om andres patronvalg.

Link to comment
Share on other sites

Rio Venataum nr 6 /32 gram og Eley Bismuth (32g versjon) nr 6 på rype og tilsvarnde i 36 og 42 nr 4 og 5 på Skogsfug. Begge disse går knallbra i hagla. Steindaue fugler stort sett, og kan ikke si jeg savner bly på rypa.

 

Jeg har også godt resultat på orrfugl, syntes bismuth funker like bra som bly, men ikke like bra på Tiur (Røy skyter jeg ikke av prinsipp)

 

Stålhagl er "forbudt" i bruk på jakt i min gjeng... Det samme gjelder andre harde skudd med rikosjett fare.

 

Det eneste er at jeg mener jeg har 2-3 fulltreffere på tiur som har flydd langt avsted og desverre ikke funnet igjen. Her lurer jeg på om jeg må finne noe mere sinna greier....Forslag?

 

Sonny Shotgun

Link to comment
Share on other sites

Blir bc i hagla i år å har brukt den i mange år på gåsjakta å sett hva den duger til.

Når canada å grågås går rett i bakken på hold som rimelig dryg, den gjør jobben i skogen å en tiur er ikke mer skuddhard enn ei vettskremt gås.

Bismuth holder jeg meg langt unna er alt for sprø etter min mening.

Bc 12/89 nr 2 er mitt valg

ps jakter aldri kunn på rype så valget er på skogsjakt

Ps igjen grunnen til 12/89 er at de gir go følelsen på grunn av erfaring å ammo valg å kaliber handler ofte om det.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste er at jeg mener jeg har 2-3 fulltreffere på tiur som har flydd langt avsted og desverre ikke funnet igjen. Her lurer jeg på om jeg må finne noe mere sinna greier....Forslag?

 

Sonny Shotgun

 

saga maximum fra XXl i str 4(3,25mm) opplever jeg som ganske så sinna.

Jeg tror ikke jeg ville brukt noe annet om det ble tillatt med bly igen heller.

Men det passer dårlig til ditt krav om ikke bruke harde med riksjettfare.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere gitt uttrykk for min skeptis til alt. Ammo. Kan jo begrunne det litt. Skadeskyting er det alltid en fare for og det skjer. Min erfaring fra rypejakt er at med både vismut(det samme som bismut?) og stål har jeg opplevd situasjoner med både uforklarlige "bomskudd" der rypa faktisk har falt etter å ha flydd langt, kjernetreff så fjæra lå som ei sky i lufta men rypa forsvant over alle hauger, ryper som faller "død"i skuddet, for så å våkne til live, beiner unna og letter så og forsvinner. sånne rare ting som i alle fall jeg ikke har opplevd før. Samtidig har jeg også hatt gode opplevelser med bl.a remington wingmaster hd og rio vismut som har hatt bra effekt, men jeg stoler liksom ikke på de. Gammal, sær og konservativ sikkert. Felte flere orrfugler med rem. W. Sist høst, vel og merke på moderate skuddhold så det blir kanskje denne i høst også, på skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...