Jump to content

375 H&H kontra 416 Rem mag.


flanged

Recommended Posts

Ta en titt i ladeboka, så ser du fort at det er vesentlige forskjeller.

 

En normal ladning med 375`en ligger gjerne rundt noe slikt:

Kule 300grs

Hastighet 770ms

 

Dette er ingen maksladning, men en normalt velfungerende ladning.

 

Tilsvarende for en 416 Rem mag:

Kule 400grs

Hastighet 715ms

 

Om en tar utgangspunkt i samme våpenvekt vil jeg påstå at rekylen oppleves som en god del røffere med 416. Opplevelse av rekyl er jo igjen subjektivt, men alikevel.

 

416Rem Mag har tilnærmet lik prestanda som 416 Rigby. Jeg har skutt noen få skudd med en 416 Rigby og det gikk utover hva jeg trives med. 375`en er helt fin derimot. Stokkfasong har selvfølgelig også mye å si for hvordan rekylen oppleves.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid 3 stk .375 H&H rifler og har nå en 416 Rem mag.Synes 416 har en betydelig tyngre /kraftigere rekyl.

Det har vel litt med vekt på våpen og kulevekt du lader.Jo tyngre kule jo tyngre rekyl.Lette kuler for disse kalibrene vil gi en kjapp rekyl.Denne synes jeg er mere vanskelig å venne seg på enn en tung og seig rekyl.Har også eid en 460W,by men den klarte jeg ikke å venne meg på :forvirra: Skyter ganske mye med min 416 med støpte kuler.Billig og god trening for tilvenning av rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har også skutt med begge i ulike utførelser. 416 er heftigere ja, og i lette børser ikke noe for meg. Mener også og huske at 416 var betydelig dyrere å skyte med. Prisen går ned igjen når en kommer til .458 faktisk siden en da får bulk remington kuler til trening.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye med .416 Rigby. .400 gr. kuler i rundt 730 m. sek., over 100 gr. med krutt. Joda, forskjellen er ikke til å ta feil av, men syns ikke den gjør mer vondt enn .375, det skjer bare mer etter avtrekk. Avhenger mye av skjefteform, tyngde osv. En fordel om du syns dette er moro, ellers er det ingen vits med den i forhold til .375 i Norge. Rem. versjonen bruker mindre krutt. Rigby har dyre hylser. Remington har hylser i bulk til .375 og .416 Rem, så der er forskjellen mest i kulene hvis du ikke vil støpe selv.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Det er vel spesiellt 416 rigby som er latterfremkallende dyrt å skyte med?

Forutsetter hjemmelading her - .416 kuler er normalt sett dyre.

Link to comment
Share on other sites

Den børsa som eg i utgangspunktet tenkte på var ein Sauer i dette kaliberet.(416) Han har ei vekt på 3.7kg utan kikkert !

Jeg har en Sauer Big Game i .375H&H. En veldig bra børse, men den originale kolbe/rekylkappe er nok bedre egnet for en 6.5x55 :?

Jeg monterte en LimbSaver, og børsa ble meget behagelig. Kjøper du nytt våpen fra forhandler må du be om å få dem til å tilpasse en limbsaver før levering- det vil du aldri angre på :wink: Jeg er forresten på utkikk etter et løp i .458 lott til min børse- rekylen bør være hånterlig i dette kaliberet også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Sako i 375H&H for noen år siden. Den går det greit å skyte med. Naboen syntes det så artig ut med grovt kaliber og kjøpte en tilsvarende rifle i 416Rem. Den blir for mye for meg. Tenna skrangler!

 

Etter min mening er 3,7 kg for lett på en rifle i 416Rem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Sako i 375H&H for noen år siden. Den går det greit å skyte med. Naboen syntes det så artig ut med grovt kaliber og kjøpte en tilsvarende rifle i 416Rem. Den blir for mye for meg. Tenna skrangler!

 

Etter min mening er 3,7 kg for lett på en rifle i 416Rem.

 

 

hahaha :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...