Jump to content

70 og 90m


M67

Recommended Posts

Jeg har tuklet med skyting på 90m i det siste, og 70. Mer 70 egentlig, for det er mer repeterbart.

 

Siden jeg stort sett kommer ifra trad, og bare har skutt compound i 2-3år, så har 90m skyting vært på "krumbane" - stadiet. Uten sikter og med tunge piler og 5" fjær så holder en høyt i ei gran, og håper det beste ("hold høyt og napp" i praksis..). er en i plata (Ø122cm), så er alt bra...

Men med tynne lette piler (de veier vel 450gr) og compoundbue, så er 90m fint innom rekkevidde, uten noen dramatisk elevasjon, og med 100% treff på matta. Får 75m/s på disse pilene forresten.

Det er Blazer vanes på dem (Easton Carbon Injexion 330), og de vel satt litt slumsete, så det kan være en årsak til at jeg opplever opptil 30-40cm høydespredning på 90m - det er sikkert teknikk også, men jeg skyter runde samlinger på de andre holdene. Og kulehull i gråpapir på alle hold jeg prøver. Walk-back lager en rett linje, jeg stiller ikke i side mellom 0 og 90m.

Selv på 70 er presisjonen "god", så det litt overraskende at det skal falle fra hverandre på de siste 20m? Det er jo ingen transsoniske effekter ute og går her.

Siden jeg har kronografert, og ES er <0.4m/s, så tror jeg at jeg har et drag-problem, eller et tune-problem som ikke vises på de andre holdene? Kan det komme av at grepet endres når en sikter så høyt?

 

Hvor faens nøyaktig må de veie like mye for å samle på 90m

Hvilke vanes er "the shit", på 90

Er pilene mine for tunge? (Vanligvis skyter jeg jo GT XT Huntere på 635gr, og får bedre presisjon på kortholdene)

Hvilke piler er så "90m piler"? Og jeg trenger ikke å høre hverken X10 eller A/C/E... Jeg betaler ikke >300,- for ei pil

 

Burde vel ikke være den store overraskelsen for en langholdsskytter at en må være nøye når en skal skyte langt, men det er faktisk ganske lærerikt. Og ikke minst, man kan gjøre det en tirsdags ettermiddag - i "byen".

 

K

Link to comment
Share on other sites

vel mitt sikte er bare justerbart ut til 40m med det oppsettet jeg har på buen min

og 60pund med 551 grain piler ble for tungt så jeg skyter selv 390nå

funker smooth nydelige samlinger uten store problemer

er du skikkeli fanatisk sånn som meg så tar du i betrakning hvor mye strengen din med utstyr veier

en vanelig streng med peep og d-loop veier ca 20grain mens min med monky tails og diverse vil veie 70grains det er vel vekt som blir lagt til pila di før den er skutt ut ifra buen tror jeg

i værtfall så har streng vekt også noe og si for fart som igjen har noe og si for hvor flat du skyter

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har nok å være fanatisk i om ikke bueskyting skal bli det. For meg er det igrunnen mest meditasjon og "hode-tømming" - men er jo gøy å treffe, eller iallefall ha forutsetninger for det. Derav spørsmålene.

Det jeg håpet på var jo at noen skulle ha erfaring fra 70 og 90m (70 er ikke et stort problem, her skyter jeg godt) og vite hva en MÅ ta hensyn til, av alle de ting en KAN ta hensyn til. Jeg har ikke tenkt å veie piler til 1/1o grains

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Plukker opp denne.

For at du skal få gode samlinger på 90m, må som et minimum alt utstyr være nøyaktig tunet

Når det gjelder piler, er det vel stort sett de tynneste pilene som teller, som easton x10 og carbonexpress nano Pro.

Selv bruker jeg nano Pro med 120grain spisser, og bohning xvanes 1.75" fjærer og pinnocks, som har mindre en 0,5 grains avvik innad i dusinet.

Jeg tror dette er et ganske optimalt oppsett, iallefall for min del. persen på 90m med det oppsettet er 332p/360p.

 

Bakgrunnen for tynne piller og små fjærer er selvsagt for å redusere vindpåvirkningen til et minimum.

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunnen for tynne piller og små fjærer er selvsagt for å redusere vindpåvirkningen til et minimum

Det er vel riktigere å si at en må redusere luftmotstanden for å få ned flytiden, så en minimerer betydningen av forskjellig hastighet/vektforskjell, og også faktisk har nok knepp? Vindavdriften kommer uansett av luftmotstanden, og høydespredningen vokser kraftig med flytiden. Jeg ser iallefall mer problem med vertikal enn med vind.

 

Lette piler for å få opp hastigheten, og tynne piler/ små vanes for å beholde den. Tukla akkurat nok med dette til å konkludere som du, og at det er dyrt... De lette tynne pilene er skjøre, og søkk dyre, og går en ned på kvalitet så vokser samlingene tvert. Samt at piler og vanes må være nesten perfekte - og der sliter en som er vant til å drite i om pilene har fjær eller ikke :roll:

Det er akkurat som "anal"-lading til langhold og BR, gøy å treffe, men masse mikkmakk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke har høydespredning på 70 meter, men tydelig har det på 90 meter, er det noe du gjør mellom 70 og 90 meter, og har neppe noe med buen eller pilene å gjøre.

 

Sjekk grundig at grep, ankerpunkt, siktebilde og vinkel i overkropp og armer er lik.

 

 

Jeg er enig at man må nok søke feil i grepet eller ankring som varierar når buen får litt annen vinkel. Annas hadde det nok vart merbart høydespredning på 70 meter og.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert noe feil med meg (jeg skyter jo tross alt over 500skudd i uka), men jeg synes ikke piler til 450,-/stk er så dyrt. De gjenbrukes jo mange tusen ganger, og i det øyeblikk at det er utstyret som ikke er bra nok til å få gode samlinger, er ikje skyting morsomt lenger.

Tenk hva det koster å skyte 500skudd 223rem i uka hele året feks så får du litt perspektiv på det.

Link to comment
Share on other sites

Selv om piler kan koste en del i innkjøp, så blir det helt klart veldig billig skytetrening.

Selvsagt avhengig av at man ikke er en så god skytter at man stadig får en Robin Hood(heldigvis er jeg ikke så god :P) eller at man bommer totalt på blinken og sender pila i steinura eller noe lignende.

 

Jeg har totalt skyteabstinenser om dagene da jeg har hatt en kraftig bettennelse i bue skuldra som har plaget meg i over 3 måneder nå. Heldigvis er den nesten bra nå, så jeg håper jeg i det minste kan begynne å skyte for fullt med buen igjen etter påska.

 

Det trengs, for i Juli skal jeg på jakt med den :D

Link to comment
Share on other sites

Sikkert noe feil med meg (jeg skyter jo tross alt over 500skudd i uka), men jeg synes ikke piler til 450,-/stk er så dyrt. De gjenbrukes jo mange tusen ganger, og i det øyeblikk at det er utstyret som ikke er bra nok til å få gode samlinger, er ikje skyting morsomt lenger.

Tenk hva det koster å skyte 500skudd 223rem i uka hele året feks så får du litt perspektiv på det.

Du har helt sikkert rett i det du sier er, iallefall om du er på noenlunde høyt nivå og alltid treffer matta. Og skyter på noenlunde bra skivemateriell... Det er vel ikke noe feil med noen, selv om de prioriterer forskjellig.

 

Jeg har akkurat konkludert med at jeg ikke gidder å være medlem i klubben her lenger, da jeg har ødelagt en pil på nesten hver trening jeg har vært på. Da er det bedre å skyte hjemme på sin egen matte - og ta med seg skiva dit en vil på henger eller pickup.

I tillegg til skiveproblemet (pilene ødelegges mot trestativet bak matta om jeg treffer til side for midten), så er jeg akkurat så dårlig til å skyte at jeg bommer av og til, og med de dedikerte konkurransepilene er det ødelagt pil i 100% av tilfellene. 1 bom, 1 pil... Da får samlingene heller bli litt større. Litt mer solide jaktpiler, med lavere pris, men med dårligere ytelse har en viss sjanse til å¨overleve en tur i "plenen".

 

De aller fleste feil i bueskyting ligger nok hos skytteren ja, det er jo også en del som ligger i tuning - men det er selvsagt også skytterens feil, så den er det vanskelig å være uenig i.

 

K

Link to comment
Share on other sites

hvilken pundstyrke bruker du? Ikke helt uvanlig at det kan bli marginalt med avstand mellom scope å fjær på denne avstanden, spesielt om man skyter med litt lav ankring. Jeg slet litt med dette for noen år siden, måtte montere kisserbutton litt over loopen slik at jeg fikk flyttet peepen litt opp. Før det la jeg øvre peepknute i munnviken.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis får jeg skutt mye hjemme. Har en skive og en liten 3d Whitetail som nærmest er på størrelse med et rådyr.

Jeg får skutt på 40 meter uten å besøke naboen, men når jeg trener på 50 meter, sniker jeg meg noen meter inn på naboens hage :P

Det er mulig at jeg kan gjøre det for å skyte på 60 meter også, men da blir jeg stående litt kjelkete.

Når jeg vil skyte på lengre hold, må jeg dra med meg skivemateriell til et annet sted.

 

Tenkte jeg skulle høre med en bonde i nærheten om jeg kunne få sette opp en liten permanent skytebane langs jordekanten på et av jordene hans.

Da tenkte jeg at jeg skulle få til skuddavstander ut til 100 meter for moro og trening.

Har absolutt ikke tanker om skudd på sånne avstander på jakt :)

Link to comment
Share on other sites

hvilken pundstyrke bruker du?

Jeg? 55-60 pund omtrent, på 30 1/2", har grei klaring, med de pilene jeg bruker nå. Easton Carbon Injexion tror jeg de heter. Husker ikke hva vanene heter, men jeg må uansett bytte dem til sesongen begynner.

 

Det jeg fikk skutt på 90m i fjor gav mersmak, og jeg fikk da en viss kontroll over det - moro er det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

haha, ja det var loopen jeg mente. Med såpass pundstyrke å draglengde så er det hvertfall ikke hastighet det skal stå på. Jeg brukte ace å carbon tech mc kinney, begge er lette men dyre piler. Brukte x10 for et par år siden, men dem fikk jeg aldri til på 90 metern, samlet fint ut til 70, men ut til 90 åpnet det seg veldig.

Har veldig kort drag da, å ikke fullt så mye pund.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis får jeg skutt mye hjemme. Har en skive og en liten 3d Whitetail som nærmest er på størrelse med et rådyr.

Jeg får skutt på 40 meter uten å besøke naboen, men når jeg trener på 50 meter, sniker jeg meg noen meter inn på naboens hage :P

Det er mulig at jeg kan gjøre det for å skyte på 60 meter også, men da blir jeg stående litt kjelkete.

Når jeg vil skyte på lengre hold, må jeg dra med meg skivemateriell til et annet sted.

 

Tenkte jeg skulle høre med en bonde i nærheten om jeg kunne få sette opp en liten permanent skytebane langs jordekanten på et av jordene hans.

Da tenkte jeg at jeg skulle få til skuddavstander ut til 100 meter for moro og trening.

Har absolutt ikke tanker om skudd på sånne avstander på jakt :)

 

Nei, men en dag kan det være hendig å kunne slippe ei pil på slik avstand. Blir ikke noe anderledes enn at en rifleskytter bør kunne sette et skudd på 400m i en krisesituasjon. Bedre enn å la et skadd dyr gå....mener nå jeg da.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke noe anderledes enn at en rifleskytter bør kunne sette et skudd på 400m i en krisesituasjon

Ei pil på 90m vil jeg nok sammenligne mer med et rifleskudd på 8-900m enn 400. Da basert på både flytid, demonstrert presisjon, og hvor grundige forberedelser det krever.

Et rifleskudd på 400m krever kun rett oppslag, og kontroll på vinden, ingen spesiell ammo, rifle eller noe. Men ei pil på 90m krever über-tunet bue, og piler så nøye laget at det langt overstiger balet med rifleammo for bruk på 1000m. Langt mer trening krever det også.

 

ellers er jeg enig, skadet vilt osv..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...