Jump to content

Rimelig og grei kniv til slakting av storvilt.


Grizzly

Recommended Posts

Kjøp en Dick eller wictorinox slaktekniv, beinkniv fungerer til alt.

De koster en drøy hundrelapp.

Støtter denne, har brukt victorinox beinkniv i masse år,15 el 12 cm . Har fått lagd meg e kydeks slire som passer de fleste victorinox kniver. Frost og f.dick er heller ikke bortkastet. Jeg får tak i mine hos landbruksservice(?).

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Billig god kniv Mora 2000 meiner eg den heiter. Grønn kniv med grønn slire til under 200kr.

 

Denne er virkelig god. Har ikke brukt annet de siste åra selv om jeg har kniver til godt over tusenlappen. (gaver) Kan trygt anbefales, også lar den seg sette opp :D:D

Link to comment
Share on other sites

Lurer inn et spørsmål her!

Noen som har prøvd den "swingbladen " på jaktdepotet?

Jeg synes den ser veldig spennende ut!

Ser foresten at enkelte US-nettbutikker har den til omtrent halve prisen, og da kan jeg gjerne vente et par uker!

 

Kjøpte meg en SwingBlade før jakta i fjor.

Fikk ikke brukt den så veldig mye, men har bare positive erfaringer. Har ikke hatt behov for å slipe den opp igjen, så kan ikke uttale meg om hvor lett det er å sette opp en god egg. kan være lurt å gå over med et knivstål før du bruker den, da eggen på min var litt "rå".

Bra kombiredskap synjes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg Dick knivsett i helga, ser frem til å ta de knivene i bruk :D

Kun skryt av samtlige som har samme type kniver...

Hvordan butikk? Av alle kniver jeg har brukt i kjøttindustrien har F.Dick det beste kniv-stålet, litt synd at de har så hardt og glatt skaft(Blått plast). Jeg har 2 stk F.Dick kniver jeg har byttet skaft på. Satte bladet i skrustikka, kubein(brekkjern) mellom skaft og knivblad(fra baksiden) vipp opp skaftet.... kast det, sett på plass et stk Victorinox fiberex skaft med litt epoksy inne ved kniv klingen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan butikk? Av alle kniver jeg har brukt i kjøttindustrien har F.Dick det beste kniv-stålet, litt synd at de har så hardt og glatt skaft(Blått plast). Jeg har 2 stk F.Dick kniver jeg har byttet skaft på. Satte bladet i skrustikka, kubein(brekkjern) mellom skaft og knivblad(fra baksiden) vipp opp skaftet.... kast det, sett på plass et stk Victorinox fiberex skaft med litt epoksy inne ved kniv klingen.

 

Kjøpte de av SKjærsliper Lundsvoll på Skedsmokorset.

Forøvrig samme kar som holder slipekurs hos flere slakterier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ang. Swingblade'n: kjøpte en slik nå ganske nylig og ble veldig positivt overrasket. Er av natur skeptisk til "2 i 1"-løsninger, men må medgi at det denne gang er en veldig smart og kompakt løsning. Klebrig og ikke-for-klumpete skaft. Kjøpte den signal-oransje for å lettere finne den igjen... Slira ser veldig solid ut, plast innvendig(enklere å rengjøre). kniven faller greit nedi med et lite klikk,(under slakting kan feste-spenna desarmeres enkelt ved å klikke den inn i bærehempa). Særlig godt likte jeg designet på sprette-kniven som er helt på høyde med Dick sin kule-/tarm-kniv. Flåkniv-bladet fungerer helt ok, ligner veldig på Benchmade sin modell. (Til nedskjæring og utbeining vil lengre og litt smidigere kniver være langt bedre.)

Et minus (i likhet med andre foldere) er at det snart setter seg blod og fett i "krinker og kroker", som gjør renhold i felt vanskeligere. Og kanskje er stålet litt på den "bløte" siden, synes det kjennes slik ut på bryne? (Men bedre det enn at det hadde vært så hardt at det hadde tatt en halv dag og sette opp...)

Alt i alt: kompakt og grei løsning. Ved ei større slakting vil nok fortsatt den gode, gamle knivmappa med 4-5 kniver fortsatt være med i sekken, men veldig praktisk å ha en liten spretter+flåkniv sentralt plassert i beltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...