Jump to content

Regel verk lyddemper?


Jarl1

Recommended Posts

Hei igjen godt folk!

 

Viste ikke helt hvor jeg skulle legge denne, men ble Salongen da det gjelder .22 lyddemper :oops:

 

Prøvde å søke også, men fant ikke.no :oops:

 

Åssen er regelverk ang. salg av lyddempere?

Jeg har bestilt en Ase Utra .22lr demper til mitt luftvåpen5.5mm(.22)(co2 drevet).

Jeg får til svar at jeg trenger å fremvise våpenkort.

Men er da jo ikke våpenkort på luftvåpen :roll:

 

Trudde lyddempere var fritt salg i Norge da jeg har kjøpt dette før. :wink:

 

eventult noen som gidder å kjøpe for meg? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper kan selges/kjøpes fritt.

 

Jeg har hørt at noen krever våpenkort for å selge det.

Selgeren forklarte at den lokale sheriffen ville ha det slik.

 

Våpenloven gjelder likt for alle innenfor rikets grenser, så du kan hilse selgeren

at våpenkort kan han glemme.

 

Ase Utra selges bl.a. i kristiansand:

http://www.websitefolder.net/pedersensV ... &iPageID=0

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:? Er dere så sikte på det?

Mener at man kun kan kjøpe lyddemper på våpen man har våpenkort på...

Så for å kjøpe en .22lr demper må man, i teorien ihvertfall, ha våpenkort på en sådan.

Er 99% sikker på at det er ordlyden i loven, men gidder ikke slå det opp...

:oops:

Hvis så er tilfelle vil det være utrolig lite smart for både "langer" og "mottaker"

om noen skulle finne på å kjøpe for deg!

Brudd på våpenloven, måtte vel det bli!? :shock:

Link to comment
Share on other sites

vil ikke bryte lover å regler, men mener å ha lest at det ikke er påkrevd noe ervervelses papirer på lyddempere.

 

Noen er jo mer kranglete enn andre uansett, kanskje capsicum bare vil være sikker på at det ikke lander i "gale" hender.

Link to comment
Share on other sites

Måtte sjekke litt, og hadde visst feil! :oops:

Her er hva Kjell Heilevang sier på http://www.cascity.com/vapenjus

Lyddemper til våpen som ikke er registreringspliktige, kan kjøpes fritt.

 

Så da er det jo bare velstand!

Og om du henviser Capsicum til sidene til Kjell så tipper jeg de "føyer" seg etter lovene som der er forklart.

Heilevang er en annerkjent mann, må vite! :lol:

Link to comment
Share on other sites

se der ja :mrgreen:

var det jeg mente :mrgreen:

 

Jeg sendte avbestilling til capsicum da jeg ikke liker kverulante folk i utgangspunktet. :twisted:

men har sendt bestilling til pedersens vaabenlager i steden da det virker som han har bedre service! :mrgreen:

Bare å sitte å krysse fingra for det beste da :D

 

Takker for raskt å infomativ svar! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så var det dette med å vite fremfor å tro da. Jeg har sagt det tusen ganger før, men sier det gjerne igjen: Lovdata er din venn. Finn frem til lov og forskrift og lag bokmerker, da kan du slå opp når du lurer på noe.

 

Men for de late kan jeg komme med fasiten til spørsmålet:

 

§ 2-5. Erverv av lyddemper

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha lyddemper til registreringspliktige skytevåpen. Krav om politiets tillatelse gjelder ikke innehaver av gyldig våpenkort som ved å fremvise dette sammen med gyldig legitimasjon, kan erverve lyddemper, direkte fra forhandler eller tilvirker, til våpen oppført i våpenkortet. Krav om politiets tillatelse gjelder heller ikke innehaver av gyldig våpenkort som tilvirker lyddemper til eget bruk til våpen oppført i våpenkortet når vedkommende gir melding til politiet før tilvirkningen starter, eller for lyddemper som før 1. januar 2001 er ervervet til lovlig registrert skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

problemet er at det ikke finns(eller hvertfall jeg har aldri sett) noen dempere som fungerer bra på luft/gass våpen, jeg vet at 22lr dempere fungerer meget godt, men gjenstår å se.

Har bestilit lyddemper nå..gjenstår å se om disse jeg handler av nå også er gestapo :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Men for de late kan jeg komme med fasiten til spørsmålet:

 

§ 2-5. Erverv av lyddemper

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha lyddemper til registreringspliktige skytevåpen. Krav om politiets tillatelse gjelder ikke innehaver av gyldig våpenkort ...

 

Vel, hvis du ikke finner en forhandler som er villig til å gjøre seg til lovbryter ("ikke er gestapo" :roll: ) så skulle man tro at teksten åpner for at du kan søke ervervstillatelse til lyddemper hos ditt våpenkontor. Med en velbegrunnet og godt dokumentert søknad og sunn fornuft/velvilje fra våpenkontoret så kanskje...

Link to comment
Share on other sites

 

Men for de late kan jeg komme med fasiten til spørsmålet:

 

§ 2-5. Erverv av lyddemper

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha lyddemper til registreringspliktige skytevåpen. Krav om politiets tillatelse gjelder ikke innehaver av gyldig våpenkort ...

 

 

 

Joda, men når det står i loven at det kun trengs politi tilatelse når man skal kjøpe lyddemper til registerinspliktige skytevåpen, så skulle man jo ikke trenge det på gass/luft våpen..

Da jeg kjøper lyddemper som passer til Luft/gass våpen, som er i samme kaliber som .22

Link to comment
Share on other sites

 

Men for de late kan jeg komme med fasiten til spørsmålet:

 

§ 2-5. Erverv av lyddemper

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha lyddemper til registreringspliktige skytevåpen. Krav om politiets tillatelse gjelder ikke innehaver av gyldig våpenkort ...

 

Vel, hvis du ikke finner en forhandler som er villig til å gjøre seg til lovbryter ("ikke er gestapo" :roll: ) så skulle man tro at teksten åpner for at du kan søke ervervstillatelse til lyddemper hos ditt våpenkontor. Med en velbegrunnet og godt dokumentert søknad og sunn fornuft/velvilje fra våpenkontoret så kanskje...

Tror du hadde understrekningen på feil sted der LA, og medmindre POD kommer med ett rundskriv som spesifiserer at det skal søkes spesielt for demper til ikke registreringspliktigevåpen. Så vet ihvertfall jeg hvordan jeg tolker denne foreskriften. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Wow, du og Vingemutteren leser virkelig forskriften etter ønsketenkningsprinsippet... "Lyddemper til registreringspliktig våpen" betyr selvfølgelig lyddemper som kan brukes/er egnet til bruk på registreringspliktige våpen, uavhengig av hva den faktisk skal brukes til. Hvis det var slik at man kunne kjøpe seg lyddemper fritt om den skal brukes på et luftvåpen, til kjevle eller fiskesøkke, hvorfor er forbudet der i utgangspunktet, samt unntaket for den som kan vise våpenkort? :roll:

 

Når det er sagt må jeg få si at jeg sympatiserer med trådstarters problem, og personlig er tilhenger av fritt salg av lyddempere.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne tolke den som du vil Vingis, men jeg tror ikke noen forhandlere endrer praksis av den grunn :wink:

 

Problemet med din definisjon er at man da bare kan si at den skal brukes som brevvekt og vips så slipper man å vise kort. En mer realistisk tolkning er at "til registreringspliktige skytevåpen" betyr "laget for /passer til registreringspliktige våpen".

 

Man kan jo alltids lete til en finner en forhandler som ikke ber om kort, men da risikerer man å få problemer med Politiet i fremtiden. Det greieste er å søke om erverv av demper, da har man absolutt alt på det tørre.

Link to comment
Share on other sites

Wow, du og Vingemutteren leser virkelig forskriften etter ønsketenkningsprinsippet... "Lyddemper til registreringspliktig våpen" betyr selvfølgelig lyddemper som kan brukes/er egnet til bruk på registreringspliktige våpen, uavhengig av hva den faktisk skal brukes til. Hvis det var slik at man kunne kjøpe seg lyddemper fritt om den skal brukes på et luftvåpen, til kjevle eller fiskesøkke, hvorfor er forbudet der i utgangspunktet, samt unntaket for den som kan vise våpenkort? :roll:

 

Når det er sagt må jeg få si at jeg sympatiserer med trådstarters problem, og personlig er tilhenger av fritt salg av lyddempere.

 

Jeg tolker det mere dit henn, at hvis en i A eller B gjengen, blir stoppet i sentrum, med et uregistrert våpen som er "registreringspliktig", da er også lyddemperen ulovlig.

Et luftgevær er ikke registrerings pliktig, og derfor skal lyddemper kunne erverves uten tillatelse fra myndighetene.

At en forhandler velger "føre var prinsippet" er opp til han selv, for det er BARE han det går ut over hvis det skjer noe kriminelt med gjenstanden han solgte, og det er bare han som eventuelt mister forhandler lisensen sin.

 

Men et lite tips til trådstarter, google på luftvåpen. Da får du opp noen forhandlere som har spesialisert seg for luft, og de selger de samme demperene. Eller du kan søke om erhverv hos politiet, dette skal gå gjennom som våpendel, for allerede eksisterene (erhvervet) våpen.

Link to comment
Share on other sites

He he LA, skjønner hvor du vill, men ja det er fult lovligt å inneha en lyddemper som kan brukes på en hvilkensomhelst kaliber 22rifle. Om en har en lovlige ikkeregistreringspliktigt luftvåpen i hus. Og ja jeg vet det er flisespikking, men slik står det i foreskriften frem til en presisering via rundskriv kommer.

 

Vertd å merke seg er at en lyddemper for kaliber 22 er en demper for kaliber 22. Uavhengigt av om en har luft eller kruttvåpen. Man bruker samme type gjenger og samme type demper. Og dette gjør at man er i en dobbelt situasjon, ja demperen passer på registreringspliktige våpen klargjort for demper, og ja demperen passer på våpen som ikke er registreringspliktige klargjort for demper.

Uansett så blir luftvåpen i kaliber 22 registreringspliktige (som gamle hagler nå) ved innføring av den nye våpenforeskriften, og en kjapp etteregistrering vil gi ham det etterlengtete våpenkortet som trengs for å kjøpe demper over disk. Faktisk så må han søke om demperen nå for at den skal være lovligt på hans uregistrerte luftvåpen i kaliber 22 når den nye våpenforeskriften trer i kraft (da han da vil inneha ett registreringspliktigtvåpen men være uten våpenkort).

 

Jeg mistenker poenget med ordlyden i denne foreskriften, er til for å gjøre det straffbart å inneha lyddemper til ett registreringspliktigt våpen man måtte inneha ulovligt (skjerpende).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...