Jump to content

A-frame eller Lapua mega i 6.5x55?


joakim88

Recommended Posts

A-frame er ei "steinhard" kule som krever fart for å ekspandere skikkelig. Den ekspanderer "tregt" i 6,5x55 hastighet. Hvis det blir litt hold (100 meter og utover...) ville jeg valgt en annen kule.

Til å plaffe elg fra skotuppa og ut til 50 meter er den fin. Gjør helt klart jobben på hjort også, men som sagt jeg ville valgt Mega foran A-frame til hjort. Mega er hakket mer ekspansjonsvillig og for å legge hjorten flat, trenger du ikke en "super-duper kule" A-frame er vel først og fremst konstruert for å brukes på hardskutt vilt med magnum kalibre og i magnum hastighet...

Som nevnt over så er Accubond en knall kule til hjort. Bygd opp som en konvensjonell blyspiss, men bonda blykjerne. Ekspanderer villig på litt dryge hold (kan fort bli det på hjortejakt) og gjennomskyting sikres da den beholder vekta pga bondinga.

Megan brukte jeg mye før og har ingenting negativt å si om den, annet enn at den har kulebane som en nypotet..Lav bc med andre ord...men det har jo ikke så stor betydning på "jegermessige" hold som det står i jegerprøveboka....;) Lad opp og skyt hjort :)

Link to comment
Share on other sites

Swift A-frame 140 grs er en veldig bra kule, prøvd på alt fra 15 til 230 meter. Av de jeg har funnet igjen er restvekt nær 100 % og soppformen er perfekt. 37-38 grain N140 og COL 76,5 gir 760 m/S og "hull i hull" samlinger. Anbefales. Start selvsagt lavere i din børse.

Link to comment
Share on other sites

Begge kulene gjør definitivt jobben. Har brukt begge og foretrekker A-Frame. Men Mega er ikke et dårlig valg. I forhold til prisen er Mega en hit.

A-Frame gir gjerne LITT lengre flukt men MEGET pene slakt.

50-51 gr. MRP2 eller Rhino30 er god medisin til A-Frame.

Mega kan du bruke litt raskere krutt til da den er mykere og gir mindre trykk.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Et godt alternativ til prosjektilene du nevner er REMINGTON CORE-LOKT ULTRA BONDED http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31244&prodid=10271. Link fra Jakt og Friluft, men det er sikkert andre leverandører også.

Jeg lader denne med Norma N-15 en kombinasjon som fungerer supert på hjorten. Se prosjektil etter felt hjort her:http://vestlandshjort.com/images/bilder2011/Remington_CLU.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...