Jump to content

Marlin i 444 med Hornady FTX/265 grain


Tomas

Recommended Posts

Fikk noen flotte kuler fra Midway, sikkert bra kuler trodde jeg. Går godt gjør de også, men jeg får f. ikke plass i magasinet med disse, setter seg bare fast da de blir for lange. Krymper de i krymperillen. Når jeg skyver de inn i magasinet så vil de ikke opp i kammeret da plasttuppen blir hengende fast i magasinet. Merkelige greier, trodde ikke at det var så mange som laget rifler i dette kaliberet enn Marlin, og så fungerer de ikke. Helt greit å skyte når man putter de direkt i kammeret, men det var vel liksom ikke det man hadde magasin for. Andre med lignenede erfaring. Finns det alternative kuler som går like godt?

Link to comment
Share on other sites

Har du målt lengden/ COL? Jeg lader ikke .444 selv, men jeg går ut i fra at maks lengde er det samme som .45-70 og .30-30 rundt 64,5 mm?

 

Du skal ikke bomme med mange tidels mm før det blir kluss. Hvor på krymperillen har du satt krympen - kan du senke kulen litt?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svare Deres, skal ta også måle litt. Har ladet tusenvis av patroner av annet slag, bare andre leveraction børsa jeg har, så her ser det ut å være litt små tolleranser. Skal ta med børsa til en guru i morgen, for å se om han skjønner noe. Alternativt må jeg gå ned til 240 grains kuler med plastspiss, eller ordinære flatnesa kuler i 265 grain, du fungerer det temmelig sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Ved bruk av Hornady sine FTX-kuler så må hylsene trimmast ned ein god del. FTX fabrikkammunisjon har betrakteleg kortare hylse enn ammunisjon lada med andre kuler, dette for at patronlengda ikkje skal overstige maks med desse plasttuppane.

Link to comment
Share on other sites

Duuu,dette med kortere hylser er vel baret tull.trimm hylsene til den lengda som er standard.Men kan du ikke bare komrimere patronen litt mere så den passer i magasint.Så sant det ikke er mye du må redusere lengda så er det ikke farlig med tanke på trykk.

Kortere hylser fordi den er lada med ei spesiell kule.Det tror jeg ingen ting på

Link to comment
Share on other sites

Duuu,dette med kortere hylser er vel baret tull.trimm hylsene til den lengda som er standard.Men kan du ikke bare komrimere patronen litt mere så den passer i magasint.Så sant det ikke er mye du må redusere lengda så er det ikke farlig med tanke på trykk.

Kortere hylser fordi den er lada med ei spesiell kule.Det tror jeg ingen ting på

 

Fabrikkny Hornady 450 Marlin tomhylse til venstre, fabrikkny Hornady 325 grains FTX-patron til høgre.

 

450_marlin.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...