Jump to content

kjøpe ruger 223?


jaahn

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal å se på en rifle i dag til en kollega. Selges pga den aldri ble brukt. 8 år gammel med bra kikkert (i følge han selv). Han har skutt ca 20 skudd med den.

Har ingen detaljer enda på våpenet og kikkerten så må komme tilbake til dette senere.

 

Jeg er veldig grønn på dette området så vil trenge litt starthjelp og satser på at det er noen skrivere hær inne som kan hjelpe meg :)

 

Alt dere kan bidra med vil være til hjelp. Kvalitet på merket, verdien på rifla, hva som er bruksområdet til 223 osv.

 

Prisen han skulle ha var 7000 kr med kikkert. Regner med ingen kan svare på om det er verdt det uten at dere vet hvilken kikkert det er. Men skal spørre mer rundt dette når jeg ser på den. Andre ting jeg burde spørre om?

 

Jeg tenker bruke rifla til rev, gås, kråke og toppjakt.

 

På forhånd takk!

 

Jåhn

Link to comment
Share on other sites

Det blir omtrent umulig å svre her, siden du ikke sier noe om hvilken Ruger det dreier seg om. Ruger har i årenes løp levert et vidt spekter av forskjellige typer rifler i dette kaliberet, oppsummert etter hukommelsen:

- M77, bolt-action , mange modeller fra lettvektere opp til tunge varmint utgaver

- M77 Mk-II, bolt-action, mange modeller fra lettvektere opp til tunge varmint og target utgaver

- No. 1, enkeltskudds fallblokkrifle , mange modeller fra lettvektere opp til tunge varmint utgaver

- Mini-14, kompakt halvautomat, varianter med forskjellige sikter, skjefter og løpsprofiler

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra alder på rifle og bruksområdet du beskriver så regner jeg med dette er en boltrifle og da en M77 MK II. Bare riflen vil jeg tippe er verdt 4 til 5 tusen hvis den ser bra ut, det bør den jo med så få skudd og lite bruk. Ruger sine boltrifler er solide bruksjern og jeg liker dem meget godt. Eneste er avtrekket som kan trenge en liten runde innom en børsis, smaksak. Ruger M77 MK II er mye børse for pengene, og samler den bra på skiven så kan du umulig gå feil :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Da har jeg vært å sett på rifla. Den ser HELT ny ut. Kikkerten hadde en "S" som logo. Klarte ikke lese hva slags det var, men den kostet bare 2-3 tusen for 8 år siden.

Rifla var ei M77 mark 2, så du tippa bra på den Hydrox :) Var bolt med magasin. Stokken var i svart plast.

 

Ellers så skulle jeg få med en kikkert han hadde kjøpt på auksjon for 5 tusen.

Dette var en av de virkelige store kikkertene. Han hadde den i eska og var ikke brukt.

ATN 6-18*65 med bullet drop compensator, innebygd memorial mounting system, 30 mm rings, iluminated reticle with 12 position rheostatrangfinre reticle, 1/8 MOA at 100 yards, sun shade.

Dette skulle jeg få for 8000 kr. Om dere mener kikkerten er god så skal jeg prøve den.

Link to comment
Share on other sites

Riflen er helt OK. Ny pris på rifle med original kikkertmontasje er ca. 8.000.

Kikkerten med en S som logo er sansynligvis en Simmons, en helt ordinær mellomklassekikkert - ikke noen superoptikk, men ikke totalt ubrukelig heller. Simmons er om jeg ikke husker helt feil nå et underbruk av Bushnell med tilhørende serviceapparat.

Et klapt søk på ATN-kikkerten tilsier at hvis han betalte 5.000 for den ble han grundig lurt, den omtales med veiledende utsalgspris på US$189. Memory mount systemet kan du ikke bruke på Rugeren med mindre du også monterer en Picatinny-skinne.

Så mitt råd: Riflen er bra. Gi et bud på 6 - 7.000 med Simmons-kikkerten, glem den andre. Alternativt, by 5 - 6.000 for riflen ed originalmontasjen. Alt dtte forutsatt at den fremstår som så lite brukt som du sier i det første innlegget.

Link to comment
Share on other sites

Riflen er helt OK. Ny pris på rifle med original kikkertmontasje er ca. 8.000.

Kikkerten med en S som logo er sansynligvis en Simmons, en helt ordinær mellomklassekikkert - ikke noen superoptikk, men ikke totalt ubrukelig heller. Simmons er om jeg ikke husker helt feil nå et underbruk av Bushnell med tilhørende serviceapparat.

Et klapt søk på ATN-kikkerten tilsier at hvis han betalte 5.000 for den ble han grundig lurt, den omtales med veiledende utsalgspris på US$189. Memory mount systemet kan du ikke bruke på Rugeren med mindre du også monterer en Picatinny-skinne.

Så mitt råd: Riflen er bra. Gi et bud på 6 - 7.000 med Simmons-kikkerten, glem den andre. Alternativt, by 5 - 6.000 for riflen ed originalmontasjen. Alt dtte forutsatt at den fremstår som så lite brukt som du sier i det første innlegget.

 

Takk for det. Ja mulig han ble lurt, men kikkerten er 7 år gammel nå. Jeg skal by han 6000 med den simmons-kikkerten om den samler bra.

Rifla så HELT ny ut :)

Tusen takk for alle svar. Om det er andre som har meninger så er det bare å fortsette å skrive :)

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg mener om M77 Mk-II oppsummeres vel best i at jeg jaktet med en slik i 14 år. Grunnen til at jeg byttet den ut var at jeg kom frem til at jeg hadde bruk for en systemrifle, og at jeg hadde fått økonomisk anledning til å skaffe meg en Blaser. Kan trygt anbefale Rugeren.

Link to comment
Share on other sites

Ja en billig kikkert er det,men jeg har samme type på 6,5*55 til kona.Den har hold koken den i 6 år uten innskyting(mere en den første da) så er den stabil i kneppa og kjøperen er en utprega nattejeger eller nårra ful så holder den i noen år til tenker jeg.men det er det eneste på riggen som er det svakeste pungtet.

Link to comment
Share on other sites

Simmons, en helt ordinær mellomklassekikkert .

 

Stemmer med Shirstone, ikke Simmons. Helt ordinær lavpriskikkert, første punkt for oppgradering.

 

Nå er de Simmons kikkertene jeg har funnet lavere priset enn Shirstone, hva er argumentet for at Simmons er "mellomklasse" og Shirstone "lavpriskikkert" ?

 

Om oppgradering er nødvendig kommer jo helt ann på hva han skal bruke rifla til. (blir litt oppgitt over dette kikkerthysteriet)

Link to comment
Share on other sites

@Trond99: De Simmons-kikkertene jeg har vært borti er noen år tilbake og var priset relativt sett høyere enn Shirstone er i dag. Dette var før Simmons skiftet eier. Forøvrig ligger det ikke stort mer i det du påpeker enn at jeg valgte to forskjellige ord på to forskjellige tidspunkt. Begge fungerer, ingen av dem er i europeisk klasse, ingen av dem er i Leupold-klasse. Jeg vil si begge er sammenlignbare med f.eks. Tasco (som vel også er et underbruk av Bushnell). Begge har også flere serier i forskjellige kvalitetsnivåer.

Link to comment
Share on other sites

Han vil ikke selge den for mindre enn 6500.

Men slik jeg ser det får jeg jo en helt ny rifle til noen få lapper opp?

Og da kan jeg jo legge penger i en bedre kikkert som kan brukes når det blir litt mørkt?

 

Jeg tenker mye på at den er gammel, men jeg vet ikke hvordan holdbarheten er på disse riflene, er det mange oppgraderinger iforhold til om jeg kjøper en ny ruger?

 

Takk for alle gode svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker mye på at den er gammel, men jeg vet ikke hvordan holdbarheten er på disse riflene, er det mange oppgraderinger iforhold til om jeg kjøper en ny ruger?

 

Det er nok en av de mest holdbare riflene du kan kjøpe -meget robuste og driftssikre. Den viktigste oppgraderingen -etter mitt syn- er at Ruger har gjort en betydelig forbedring på avtrekksfronten. I tillegg produserer Ruger nå alle sine rifleløp selv. Dette medfører at riflene per i dag leverer betydelig jevnere presisjon enn det som var tilfelle tidligere. Jo, det finnes tidligere utgaver av Ruger M77 som skyter meget bra, men det har også forekommet eksempler på det motsatte.

 

Her er min erfaring med Ruger M77 (Hawkeye Predator) i .223:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=47351

Link to comment
Share on other sites

Legg på en tusenlapp så tipper jeg du får en helt ny hos våpensøylen, ikke langt i fra i hvert fall. Standard rustfri modell. Kikkerten var jo ikke interessant for deg likevel og ny rifle med garanti er jo ikke dumt. Jeg har Ruger Predator slik som Malle og er kjempehappy, setter trekløvere i skiven på 100 meter med hjemmeladet ammo :D Noe dyrere enn standard utgave med synt kolbe er den men angrer ikke et sekund.

Link to comment
Share on other sites

Den du linker til er blå med valnøtt stokk.

 

Dagens all weather heter HKM 77 RFP og koster 7950 på siden til søilen, men ser ut for at de ikke har den inne i .223... Ring dem å hør, verdens hyggeligste folk :) Er du heldig så har de den på vei over dammen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...