Jump to content

Trenger man camo?


Oddeiste

Recommended Posts

Tok jegerprøven i vinter, og nå er jeg klar for høstjakta etter hare og rype, muligens skogsfugl :D

Blir å gå en del i skogen, og oppå fjellet. I nord norge. Bestilte Swedteam Fjellheimen dress, men den var størrelse hest og må sendes tilbake. Får ikke tak i størrelse som passer. Kjedelig, da jeg likte fargen.

 

Har lett over hele internett :) og finner ikke så mange camo dresser, høsten kommer tidlig her nord, så jeg vil tippe at store grønne løvblader(som er på de fleste dressene) vil synes godt. Er ute etter en "dus" camo farge. Eller trenger jeg camo i det hele tatt? Kan jo heller kjøpe en løvponcho og maske eller lignende for å bruke på post, der jeg vet det beiter hare. Blir vel ellers mest støkkjakt, evt smygjakt, da jeg har en kombi med hurtigmontasje samt salong med kikkert og lyddemper.

 

Ser xxl selger Chevalier pointer til 2999,- og Chevalier light coat green dress til 2499, er de noe å satse på?

Evt kan jeg jo gå for Swed team tinnsjø dresshttp://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=117, men jeg likte ikke helt snittet på dressene, stor, tung og posete, uten luftemuligheter. Men camoen duger vel greit da.

 

(Hvis du har en pent brukt, vanntett jaktdress til under 3000kr å selge kan du sende meg en sms til 94376634, rundt størrelse medium, er 174cm og slank :D )

Link to comment
Share on other sites

Er jo en stor fordel å IKKE bruke cammo når du driver slik jakt. Husk du er ikke alene i fjellet eller skogen, å andre må ha muligheten for å se deg.

Eneste gangen du trenger slik er om du skal jakte på gås eller and, der du må snike deg innpå fuglene.

Kan vel også være en fordel dersom du sitter i et jakttårn, men da er det like viktig at du er lydløs som at du er kamoflert.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg har forstått det rett, så kan jeg bruke skalljakka og buksa (blå og sort, med mye bråk i stoffet) til støkkjakt..? Camoen og lydløsheten har ingenting å si?

Reagerer rypa på lyd? (f eks hvis jeg sniker meg innpå med salongrifla)

Kan tenke meg at haren hører godt, hva hvis den ikke trykker lenge nok, da er jeg jo avhengig av å komme nærme nok før den oppdager meg, da bør man vel i det minste ha naturlige farger..

 

Der jeg jakter er det meget sjeldent andre jakter, så den sjansen tar jeg.. :D

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke camo:) jeg bruker bergans pasvik bukse, og forskjellige overdeler som toppes med en oransje caps;) det lærte jeg meg i fjor når jeg gikk samme. Med andre at det er kjekt å bli sett når man er flere. Er vant til å gå aleina ellers.

Link to comment
Share on other sites

Den jakten du skriver her trenger du ikkje det, Bruk grønn dress med orange caps eller hue, eller vest. Skal du driver jakt på kråke eller snike deg inn på and, så bruker eg vanlig grønn dress med tynn camo, og tynne hansker, e det veldig kaldt så bruker eg tykkere. Som regel så holder det masse å dekke til ansikt og hender så det ikkje lyser lys hud lang vei, så om de er grønn eller svart eller camo spiller ikkje så stor rolle.

Link to comment
Share on other sites

Magasinet har fleire jaktdresser (Dovrefjell) som er rimelege i pris. Ikkje samme kvalitet som Norrøna men det kan ein ikkje forvente til denne prisen.

 

Har denne dressen sjølv og er godt fornøgd med den. http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2464" target="_blank

 

Det som er finnt er at du bestiller den størelesen som du trenger i jakke og bukse. Trenger ikkje vere samme nummer :D

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke si at du "tar den sjangsen" på at du er alene i fjellet. Plutselig smeller det å du hører haglene hvine rundt ørene dine, kan tenke meg at du får av deg kammoen ganske så raskt da. Får bare håpe det ikke er for sent.

Når det gjelder ryper å salong gevær, er det bare på vinteren at du har mulighet til å snike deg inn på disse. Å da kan det være lurt å ha hvit kammo. Men da ser andre jegere enten fot eller skispor etter deg.

Når du jakter hare på høsten, så er det bare å gå normalt fram gjennom terenget. Den hopper ut foran deg når den er klar til det enten du har kammo eller ikke. Er ikke før den er blitt hvit at du har mulighet å snike deg innpå den med rifle.......eller du ser den ikke før det er så sent på året at den er hvit.

Så mitt råd til deg er......bruk klær som andre jegere kan se deg i.

Å ALDRIG ta for gitt at du er alene i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Åkej, det er kanskje ikke så dumt å ha noe synlig på seg. Men ikke mer enn en oransje vest og/ eller lue, da jeg har lyst til å ha muligheten til å kunne bli lite synlig på kort tid.

Vintercamo har jeg, men den kan man jo ikke bruke før alt er hvitt. Tror nok haren går en stund hvit før snøen legger seg helt, eller? Er jo sjelden snøen legger seg helt før jul.

Link to comment
Share on other sites

På enkelte dager har jeg erfaring med at rypa trykker mer om du går synlig og bråker, enn om du prøver å snike innpå. Dette gjelder spesielt når rypa flokker seg utpå høsten. Mange øyne som ser da, sniking er vanskelig, men ikke umulig. Krever mye tålmodighet.

 

Har prøvd å gå med kurs skrått mot flokken, ikke rety på, og prate og bråke. Virker so

rypa ikke tar oss så seriøst da. Verdt er forsøk. Men camo trenger du ikke.

 

Har jakta rype med en kompis som gikk i forsvarets camo goretex, stritssekk og camo lue. Det va håpløst. Måtte byttd caps me han etter en time. Så han jo aldri! Skummelt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...