Jump to content

demper på 338wm, hvor kort løp


Eiesaren

Recommended Posts

Selv har jeg en Mauser i 338WinMag med 55 cm løp. Jeg syntes faktisk løpet var i korteste laget, med baktung rifle (har tung stokk) og svær munningsflamme som resultat. Skrudde på en SD228 Titan, og vips ble rifla perfekt balansert. Dette var min første demper, og resultatet var mer et lykketreff enn en følge av gode resonnementer.

 

Jeg vil peke på noen momenter som jeg mener spiller inn ved valg av løpslengde:

-Balanse/vekt:

*Løp - Vekt/lengde

*Stokk - vekt

*Demper - vekt/"overbygg"

-Jo mer løpet kappes, jo snevrere blir valgmulighetene rundt kruttyper. De seineste kruttypene mister litt av poenget, hvorfor brenne av halve kruttladningen i demperen?

 

Listen kan sikkert gjøres lenger.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel verdt å tenke på hvordan du skal bruke riflen også. Du har muligens ulike kriterier dersom du skal bruke den i åpne områder og på litt lengre avstander enn om du skal bruke den i tett skog.

 

I utgangspunkt er jeg begynt å svinge mot å kappe pipene mine minst mulig i forhold til bruksområdet, kapper de akkurat kort nok til at jeg synes de er tilstrekkelig greie å åndtere ifht tiltenkt jaktform. En ting er kulebane; en annen er at demperen slites/stresse mindre desto høyere andel av kruttet som er brent i løpet. Og ikke minst er det mindre stress dersom man plutselig må skyte uten demper (skade på demper, jakt i Sverige/Danmark/andre steder der notrsk demper ikke er så grei å bruke).

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er ikke demper greit å bruke i Sverige???????

Demper er for så vidt greit i Sverige, men ikke norske, medbrakte dempere.

 

Dette er debattert i andre tråder på Kammeret. Kort går det på at demper er registreringspliktig i Sverige, norske dempere er inne registrert og kan dermed ikke registreres innført til Sverige sammen med våpen. En tullete problematikk som forhåpentlig løses etterhvert, men dessverre har jeg fått dette bekreftet fra både POD og politiet ved tre ulike politikretser i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er ikke demper greit å bruke i Sverige???????

Demper er for så vidt greit i Sverige, men ikke norske, medbrakte dempere.

 

Dette er debattert i andre tråder på Kammeret. Kort går det på at demper er registreringspliktig i Sverige, norske dempere er inne registrert og kan dermed ikke registreres innført til Sverige sammen med våpen. En tullete problematikk som forhåpentlig løses etterhvert, men dessverre har jeg fått dette bekreftet fra både POD og politiet ved tre ulike politikretser i Sverige.

 

Ikke noe problem å registrere demperen i Norge. Hausken leveres med serienr.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å registrere demperen i Norge. Hausken leveres med serienr.

Den delen er grei nok. Delen der Politiet skal utstede våpenkort på demperen ser ut å være litt vanskeligere. Ettersom demper ikke er registreringsPLIKTIG vil de ikke registrere den. POD har sakt nei til registrering når jeg spurte (sist høst) og forela Sverige-problematikken for de.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...