Jump to content

pistol som ikke vil kaste ut tomhylser


mikkimikk87

Recommended Posts

hei, har en 22 kal ruger MK1 ( Ja veit den er stein gammal)

 

den sliter litt med å kaste ut tomhylsene, utdrageren klarer uten problem å ta tak i hylsa og dra den ut av løpet men tomhylsa følger ikke med ut, den blir liggende å sperre for neste kule som skal inn i kammeret.

 

hva kan gjøres?

 

det har aldri vært problemer med det før som sagt er det en drittgammel pistol så den har ikke alltid vært slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en MKII, og har noen ganger samme problem. Hvis jeg skyter med "svake" patroner så går ikke sluttstykket helt bak, og får derfor ikke nok moment til å kamre neste patron og la utdrageren få godt nok tak i hylsa.

 

For meg er det nok å plukke istykker sluttstykket og rense dette skikkelig. Sporet for utdrageren rundt kammeret må også renses skikkelig, her kan det sette seg mye gørr uten at det vises så veldig godt. Olje er et must, men ikke for mye. For mye olje gjør at drit og skit fester seg bedre.

 

Sikkert mange som er uenig i dette, men dette funker ihverfall på min MKII.

Link to comment
Share on other sites

Utdrageren er dingsen som sitter på bolten og drar ut hylsa.

Utkasteren er dingsen som sitter på toppen, inni tunnelen bolten beveger seg i:

Mvc-2007f.jpg(Er vel naglet fast på en Mk1)

 

Magasinet kan være problemet. Enten ved at neste patron forstyrrer tomhylsa, eller ved at tomhylsa treffer magasinet i stedet for ejektoren (utkasteren).

Link to comment
Share on other sites

Regner med du bruker den samme amo hele tiden? Altså du har ikke byttet amo? Når jeg pusser våpenet,sjekker jeg alltid at skuddet går lett i kammeret. Og som nevt her kan du ha fått et parti svak amo? Har du en annen rekylfjær tilgjengelig,så kan det prøves! Slitasje på toppen av magasinet kan det være. Lån et annet å prøv.Dette er problemer jeg har vært borti.Den gamle sliteren din bare går å går,bare puss og pass på olje. :D

Ser flere her har gode forslag.

Link to comment
Share on other sites

Utdrageren tar tak i hylsa og trekker den bakover ut av kammeret, dette fungerer fint sier du.

Uten å kjenne til Ruger MkI er mange halv/auto våpen bygget slik at utdrageren trekker hylsa bakover og utkasteren stopper hylsas bevegelse på motsatt side av utdrageren mens utdrageren fortsatt går enda litt bakover med hylsa. Dette gir hylsa en rotasjon og den går ut av våpenet. Sjekk om utkasteren kan være skadet.

 

Har forøvrig sett på nettet at magasinet på denne piostolen kan være årsak til slike problemer.

 

 

Edit: Her kom det flere fornuftige innlegg mens jeg skrev. :wink:

Link to comment
Share on other sites

kan jo prøve å forklare, tuppen på magasinet stikker høyere opp enn det den lille tappen gjør. kanskje det er det som er problemet?

Tappen på magasinet kan være slitt,kanskje litt ut av stilling,hakkete? Jeg bruker bestandig elimineringsmetoden,hvis mulig? Lån et annet magasin,hvis mulig.Funkar Funkar inte? Vi hadde disse pistolene på klubben og dem går veeeldig lenge med mishandling.Regner med du har hatt pitolen helt fra hverandre å renset godt og smørt (ikke for mye). :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tommelfingerregelen jeg alltid har brukt når en pistol ikke mater eller kaster ut på riktig måte er at man prøver et annet magasin, fortrinnsvis et nytt magasin.

 

Hvis man fremdeles har trøbbel så kan man bytte ammunisjon, deretter fortsette feilsøkingen i retning av mekaniske problemer i selve pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Har våpenet magasinsikring? Hvis ikke eller om denne kan deaktiveres så prøv ett og ett skudd uten magasin i. Et slitt magasin kan slå tomhylsen av utdrageren før den treffer utstøteren.

Ellers ville jeg studert utdrageren nøye, den skal være skarp og holde patronen fast i støtbunn uten slark i lengderetning. Har du et våpen som fungerer bra så kan du sammenlikne holdet mot den.

Link to comment
Share on other sites

kan jo prøve å forklare, tuppen på magasinet stikker høyere opp enn det den lille tappen gjør. kanskje det er det som er problemet?

Tappen på magasinet kan være slitt,kanskje litt ut av stilling,hakkete? Jeg bruker bestandig elimineringsmetoden,hvis mulig? Lån et annet magasin,hvis mulig.Funkar Funkar inte? Vi hadde disse pistolene på klubben og dem går veeeldig lenge med mishandling.Regner med du har hatt pitolen helt fra hverandre å renset godt og smørt (ikke for mye). :winke1:

 

Ja har tatt hele pistolen fra hverandre og smurt og renset alle kriker og kroker.

Link to comment
Share on other sites

Har våpenet magasinsikring? Hvis ikke eller om denne kan deaktiveres så prøv ett og ett skudd uten magasin i. Et slitt magasin kan slå tomhylsen av utdrageren før den treffer utstøteren.

Ellers ville jeg studert utdrageren nøye, den skal være skarp og holde patronen fast i støtbunn uten slark i lengderetning. Har du et våpen som fungerer bra så kan du sammenlikne holdet mot den.

 

Etter at jeg fikset litt på pistolen har jeg ikke pått testet den ordentlig pga at klubben harhatt sommerferie, skal teste igjen når klubben starter opp neste mandag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...