Jump to content

Howa erfaringer


skjørtejeger

Recommended Posts

Jeg går og vurderer en Howa i cal 22-250 i rustfri utførelse. Jeg har ikke erfaring med Howa fra før, men ser att det er ett våpen som får mye skryt. Det har i det siste imidlertid dukket opp flere nye syntstokker til Howa. Samt att det er en bra utvalg med laminatstokker. Det jeg lurer på er hvilket skjefte jeg eventuelt skal gå for. Heltreskjefte er ikke aktuelt. Er det noen som har erfaring og har prøvd flere av skjeftene til Howa som har gode råd å gi?

Link to comment
Share on other sites

bytt til ett timneyavtrekk med EN gang så slipper du å justere avtrekket jevnlig. jeg fekk mitt justert på jaktdepotet og det virket supert, (gott arbeid raymond) men desverre så har det forandret seg med tid og bruk. så nå monterte eg ett timney. og det virker perfekt.

Supre børser ellers.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Vil anbefale deg at du kjøper rustfri, og Hougestokk, som gir et veldig godt grep.

 

Jeg har fått justert avtrekket mitt, og det funker greit. Dersom det ikke blir bra, kan du skifte ut til Timney.

 

Knakende god børse, og senest i går kveld, skjøt jeg 3 skudds-serier i en klistrelappe størrelse. Du finner ikke noe bedre børse til den prisen likevel.

 

Kjøpte min hos Interarms.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Howa med tommelhullstokk og er veldig fornøyd med det. Du får et godt grep og rekylen kommer mer rett bakover i stedet for opp, så du slipper å få kikkerten i panna og du kan skyte to skudd raskere, for du slipper å leite etter blinken igjen. Ser forresten du vil ha 22-250, så da er jo ikke rekyl det store problemet uansett..

Link to comment
Share on other sites

Disse hurtige kalibrene og da spesiellt 22-250 sliter jo endel mer på løpet enn mer saktegående kalibre, så jeg hadde kjøpt en vanlig blånert siden de er mer slitesterke.

 

Det jeg lurer litt på er stigningen i løpet på Howa. Jeg ser at stigningen i .223 er 1:12, som er det samme som jeg har i .308n.

Enkelte er jo veldig bestemt på at man ikke kan ha mindre stigning enn 1:8 i .223.

Lurer på hvordan dette er i Howas 22-250

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde de rustfrie var mer slitesterke. Selv har jeg en howa varmint i 22-250 med laminat sporterstokk. Bortsett fra at den trenger å beddes, så ligger den vanvittig bra i hånden. Liker spesielt godt det asymetriske pistolgrepet. Stigningen i 22-250 er forøvrig 1-14.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at Timney koster drøye 1000 lappen på Midway, men det er jo langt fra sikert du må gjøre noe som helst. JEg trengte bare å justere litt vekt, og dermed ble det presist og fint.

 

Ellers kommer Hougestokken ferdig beddet, og det er bare å sette igang.

Link to comment
Share on other sites

Disse hurtige kalibrene og da spesiellt 22-250 sliter jo endel mer på løpet enn mer saktegående kalibre, så jeg hadde kjøpt en vanlig blånert siden de er mer slitesterke.

 

:shock:

Trodde det var motsatt jeg.

Er ikke rustfritt stål mere holdbare i de litt mere intense kalibrene?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest rustrfitt tråden, så har jeg kommet til at rustrfitt eller blånert går omtrent for det samme om de er av samme hardhet. problemet er at normalt leveres rustfritt i en bløtere kvalitet enn blånerte løp. Er rustfritt og vanlige blånerte løp av samme hardhet er vel rustfritt en liten tanke mere seiglivet (men i praksis er dette nede på teorinivå).

Dette medfører at man alt etter løpsprodusenten kan få løp som er sterkere i rustfritt eller svakere i rustfritt.

Min påstand etter å vurdert innspillene fra de som har greie på det, så er det størst sansynlighet for at ett vanligt blånert holder lengst (eller rettere sagt litt lenger).

Mitt råd er å kjøpe det en har lyst på, og bytte løpet når det er utskutt. Og så begynne å spørre seg rundt etter hvilket løp som blir anbefalt.

 

Også er blånerte våpen mye penere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...