Jump to content

Nosler 50 BT Varmint i 223


Kjell Olav

Recommended Posts

I mange år har min faste skadedyrskule i 223 Rem vært V-Max, både i 40 og 50 grs utgave, alt etter hva som skal jaktes. Har i det siste kikket litt etter et alternativ til kulene fra Hornady da de til tider kan være vonde å få tak på. Var en tur innom Jaktdepotet og da ble det huket med en eske Nosler 50 BT Varmint hjem.

 

Ved ladebenken i går kveld så satte jeg sammen et par ladninger, sånn ca rett fra manualen.

I den ene benyttet jeg N130, et krutt som tidligere har vist seg å gi knall presisjon i Remington LTR'n. På krutthylla stod det også en kagge med N140, det kruttet er kanskje litt i tregeste laget til 50 grs kuler, men uansett måtte jeg prøve. Forskertrangen når det gjelder lading er stor... :oops:

 

Dro en tur på banen sammen med Malle i dag for litt testskyting.

normal_2012-08-08_14_31_48.jpg

 

 

Ladet med 23,5 grs N130, CCI 400 hetter i Remington hylser. Kula satt til ca 1mm friflukt.

Skutt fra benk med støtte foran og bak ble det slik. 5 skudd.

normal_2012-08-08_13_54_23.jpg

Malle fastslo øyeblikkelig (på øyemål) at denne gruppa målte 10,7mm c/c....noe som stemte på en prikk da vi målte med linjal og enden på et kompass :mrgreen:

 

Ladningen med N140 består av 27,0 grs krutt, alle andre komponenter likt med foregående ladning, bortsett fra friflukten som ble redusert med 0,2mm.

Den ble slik:

normal_2012-08-08_14_07_43.jpg

4 skudd i omtrent ett hull og ett som gikk litt ut, denne gruppa målte også 10mm.

 

Kikkerten som sitter på rifla nå er en Meopta Meostar 3-12x56 med lys dott, denne dotten er egentlig for stor til slik finskyting, måtte derfor klistre opp 4 klistrelapper for å få noe som var stort nok til å sentrere på.

Det var ikke helt enkelt å skyte i dag da det var en del vind fra høyre, anslått til ca 4-6 s/m. Jeg er godt fornøyd med presisjonen, den er like god som V-Max.

 

Skal bli moro å teste effekten i vilt, regner med at en kråke eller lignende kommer til å by seg frem en av de nærmeste dagene. Da står det på meg, ikke ammunisjonen :wink:

 

Edit: Har nå kronografert patronene i Remington LTR, 49cm pipe og +20 grader.

 

27,0 grs med N140 ga 967 m/s gjennomsnitt av 5 skudd, 23,5 grs N130 ga 988 m/s ved like mange skudd. Mulig ladningen med N140 kan økes litt.

 

Eventuell bruk av data på eget ansvar, sjekk med en manual først.

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg.

Selv skyter jeg med .243win og fant en ladning til 70grains Nosler BT i bruk med 44-47grains N160.

Hos meg går ikke dette da det oppstår sotproblemer. Uansett hvor hardt jeg har ladet oppstår det til dels ganske mye sot på hele hylselengden.

Så her må ett raskere krutt prøves. Kula samler dog meget godt. Så det er ingen tvil om at Nosler lager gode kuler.

Link to comment
Share on other sites

Fine samlinger der Kjell Olav :D Samme erfaring med bt varmintkula her. Ladet 40 graineren med n130 i x-boltn min. Treskudds samling på 9,5 mm på 100ern... Jeg bruker relativt lang friflukt på patronen får å følge rådet om at hold i hylsa skal være like stor som kaliberdiameter (ladeboka). Ser at ikke du bruker det, så det er kansje ikke så nødvendig?!?

Link to comment
Share on other sites

Hadde kronograf med, men rakk ikke å få skutt noe over den. Får ta det neste gang på bana.

 

@Kjærstad

Nja, jeg pleier vanligvis å ligge på ca ett kalibers hold for kula, men i 223 har jeg jukset litt med akkurat det. Har godt kulehold og presisjonen er ofte veldig god så jeg har ikke merket noe negativt med det. Men, alt med måte selvfølgelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Malle fastslo øyeblikkelig (på øyemål) at denne gruppa målte 10,7mm c/c....noe som stemte på en prikk da vi målte med linjal og enden på et kompass

 

Bah - even a blind man.... :mrgreen:

 

Denne kulen gikk også veldig bra i en SPS Varmint med 1:12 stigning som jeg hadde. Ladet den mildt og forsiktig med N 130, men effekten i kråkefugler var fenomenal. Jeg mener å huske at den gav best samlinger med mildeste ladning fra VV sin tabell, og at presisjonen avtok ettrhvert som hastigheten økte. Dessverre har jeg ikke fått samme ladning til å gå bra i M77 Predator med 1:9 stigning. Jeg tror jaggu jeg blir nødt til å teste med 140- Og 150- krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forsiktig vet du :)

 

Jeg har ganske kort pipe (49cm) så jeg er egentlig fornøyd med hastigheten jeg får med N130, en liten økning i ladning og jeg når de magiske 1000m/s. Men som du sier så er presisjonen god nok, så jeg styrer ikke noe mere med det i denne omgang. N140 er litt i tregeste laget til så lette kuler.

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg.

Selv skyter jeg med .243win og fant en ladning til 70grains Nosler BT i bruk med 44-47grains N160.

Hos meg går ikke dette da det oppstår sotproblemer. Uansett hvor hardt jeg har ladet oppstår det til dels ganske mye sot på hele hylselengden.

Så her må ett raskere krutt prøves. Kula samler dog meget godt. Så det er ingen tvil om at Nosler lager gode kuler.

 

Hvor dypt sitter kula i hylsa? 1 x kule dia?

 

Prøvd å sette de dypere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...