Jump to content

H&N kuler


BigBore

Recommended Posts

  • 5 months later...

Holstad hadde ikke på lager i dag, problemer hos leverandøren.

 

Tror jeg må finne andre kuler i stedet for H&N, noen som har forslag? Berry sine 148 grain burde vel funke? Trenger kuler så PPC skytingen ikke stopper helt opp for meg.

 

Sent from my HTC using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En skytterkamrat bruker de 148grn Berrys WC kulene, funker fint i hans 686. Bruker 4grn N32C krutt og setter kulene ca 1mm nedanfor hylsekanten. (hvis jeg husker riktig)

Har kun skutt 5st av disse i min 686 og også der virker dem funke fint.

 

OBS! Er kun skutt på 25m, vet ikke hvordan dem er på lenger hold med tanke på "tumbling".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, var inne og kikket på siden din og 9mm ladning.

 

Bildet med tilhørende tekst: Her ser dere hvordan hastigheten på kulen påvirker høyden på treffpunktet. fanget min interesse :D

 

Men skjønner ikke hvordan du har fått motsatt resultat av hva mange har fortalt om i mange tråder her inne.

 

Samme kule, men høyere hastighet går lavere enn en med lav hastighet, er hva andre har erfart :|

 

Sikker på at pistolen ikke har "klatret" i testbenken?

Klatret mer og mer med kraftigere ladning :D

 

 

PS, beklager avsporingen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja det var interessant. Jeg vet ikke hvilke hold andre har skutt på, men de fleste jeg har lest om så er det i forbindelse med rifle og lyddemper. Generelt så har en raskere kule gjerne en flatere kulebane. En saktere kule vil ha en krummere kulebane, den faller fortere enn en rask. Så på 25 meter så må jeg sikte høyere med en sakte kule enn en rask for å treffe samme punkt, ergo når jeg sikter samme sted så treffer den sakte kulen lavere.

Jeg skjøt med tilfeldige hylser men ikke forskjellig ladning,såvidt jeg husker, og rekkefølgen på skuddene tilfeldig, ikke svakest først. Jeg skal gjøre det samme med Frontier kulene, men da men ensartede hylser og økende kruttladning for å finne kruttmengden som treffer i midten.

Link to comment
Share on other sites

Vi tar utgangspunkt i bildet på bloggen min kommentert ovenfor. Gitt samme kulevekt og ladning, men forskjellig hastighet, hva blir riktig?

 

Kan det være at kulene nærmer seg lydhastigheten, som ved 0 grader er på 1087 fps? Og at de kreftene påvirker kulenes treffpunkt.

 

Kan det være at gravitasjonen virker mer på en saktere kule enn en rask, gitt samme avstand?

Og at treffpunktet blir lavere jo saktere.

 

Kan det være at en raskere kule gir større rekyleffekt på munning, men en raskere kule burde da forlate løpet tidligere enn en treg kule og bli mindre påvirket av oppover bevegelsen av løpet. Og dermed få lavere treffpunkt enn en tregere kule. Dette virker motsatt av gravitasjonskreftene på kula, men nok til å oppheve den?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...