Jump to content

Hvem kan sette opp kniven?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Finnes det et sted man kan sende/levere en fällkniven for å få den skikkelig satt opp?

 

Føler jeg ikke får den helt slik jeg vil ha den.. Kan tenke meg at det hjelper om noen setter den skikkelig opp, så kan jeg heller ta jobben derfra..

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med Rudolph løseth ( http://knivmaker.net/) som bor utenfor trondheim, jeg fikk satt opp fallkniven min hos han, jeg hadde rasert den konvekse eggen med og slipe den i en apex edge sliper, og ville ha den original igjen da denne eggen ikke var like holdbar som den konvekse

Kniven ble sylskarp etterpå, bedre enn når den var ny. ps, kjøp med deg en rudolfstropp i samme slengen, og stift den på en smal trefjøl etc, slik at du ikke runder eggen så lett når du skal vedlikeholde den senere

Link to comment
Share on other sites

det kommer jo an på om du vil ha konveks egg.

den holder vel litt lenger enn v egg, men om du ikke får til å slipe den så hjelper det ikke.

 

jeg har v egg på min fällkniven f1, og det funker som snus.

nå er ikke jeg en slipefantast, hvis den skjærer brød uten å klemme brødet sammen, så er det skarpt nok.

Link to comment
Share on other sites

Tanker om det?

 

Mange. Men jeg tviler på at det er så mange som er interressert i dem, og de fleste er fornøyd med å lene seg på ugjennomtenkt erfaring eller ymse guruers utsagn når det kommer til skjæreegg.

Men vi får se.

Tanke 1. -En rett egg av lik vinkel som avslutningsvinkelen på en konveks egg er i utgangspunktet akkurat like sterk.

Tanke 2. -Under hoggende bruk stiller det seg kanskje litt annerledes, det kommer an på hva slags kraftkjegle man får gjetter jeg.

Tanke 3. -En rett egg vil kanskje gi noe mer skjæremotstand enn en konveks, og det vil kanskje bli mer merkbart jo buttere det blir.

Tanke 4. -Jeg liker rett egg fordi den er enkel å ha med å gjøre både under kvessing og bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller meg enig med stefflus sinne tanker om ugjennomtenkt erfaring eller guruer.

 

Men i diskusjonen om rett eller konveks egg, så stiller jeg meg egentlig mer og mer

på konveks siden av diskusjonen. Jeg syns de er lettere å sette opp og holder lenger.

Alle mine skarpeste kniver har en konveks egg. (uten at det er noe som helst grunnlag for

et definitivt svar i diskusjonen) Derfor foretrekker jeg det.

 

Når det gjelder bruksgjenstander som dette kan man egentlig komme dregende

med så mye data man bare vill, men til syvende og sist så er det brukerne som

må bruke det de syns er best. De få ganger jeg har bivånt debatter om dette,

så syns jeg det er mye hokus pokus fra begge sider. Når det de egentlig prøver å

få fram er hva de foretrekker.

 

For etter hva jeg har erfart og researchet, så er det uansett

bare snakk om hva man er vandt med og får mest ut av.

Så jeg vil heller anbefale å prøve seg fram og bestemme seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på ingen måte noen guru, men har mye erfaring med ukvasse kniver. Dårlig er jeg til å slipe, aner faktisk ikke hvordan jeg gjør det!!, men har lenge brukt en sak fra helle hvor du satte kniven ned og så fikset sliperen resten sjøl. Spesielt skarpe ble de ikke!!

 

Sist elgjakt forbant jeg meg på at jeg skulle lære med kunsten å slipe kniver, og startet å lese meg opp på jigger, forum etc. Kom så over Rudolfstroppen, og etter en hyggelig prat med fyren så tenkte jeg: kan vel prøve den. det var jo mange andre på forumet som anbefaler den.

 

Etter at stroppen kom i huset er alle knivene superkvasse. Om jeg bruker den riktig vet jeg ikke, og hvordan eggen blir vet jeg heller ikke, men det driter jeg egentlig i siden jeg er lykkelig med skarp kniv!!

 

PS svigerfaren min som har drevet fiske i alle år, ville i sommer bare bruke filetkniven min!! DET har aldri skjedd før:)

Link to comment
Share on other sites

jeg har i de siste 10år neste bare brukt å sette opp til enkel V-egg. enkelt og greit det, lett å slipe når den er sløv på samme vinkel med få sveip med honene.

 

men når jeg byttet til Wicked edge sin "maskin" jigg, så har det blitt mye mer morro å konvekse eggen.

bynte med 4 vinkler feks, 17/18/19/20 for så å "smelte" disse sammen med først "grov" diamantpasta på lærstorppene (14micron så 10micron) stroppet på 18 og 19 grader.

når disse har en fin kurve kan man begynne med "ocd" polering med fine pasta/sprayer. jeg har helt nede i ,125micron :oops:

 

i ettertid har jeg slått meg til ro med 3 fasetter istedet for 4..

siste Fallkniven F1 kuttet lett hodehår som ble dratt over eggen..

 

hærlig syssel på regnværsdager

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ingen grunn til å gjøre dette vanskeligere enn det trenger å være.

Dersom eggen er konveks fra før og du bruker Rudolf-stroppen er det lett å vedlikeholde en egg som skjærer hår og sigarettpapir. Det krever imidlertid et stadig vedlikehold fordi man etterhvert blir mere pirkete på at kniven skal være ordentlig kvass. Heldigvis er Rudolf-stroppen lett å ha med seg. Selv 3G-stålet i Fallkniven trenger jevnlig vedlikehold men nok litt sjeldnere enn en mora-kniv.

God fornøyelse.

Link to comment
Share on other sites

tittel: Må bytte motor i bilen, hvor kan det gjøres?

 

svar: service utføres fort og smertefullt på mekonomen..

 

Nå mener jeg rett og slett at man setter ikke opp en kniv med stropping

 

Men jepp, lær limt på ei fjøl isatt med slipepasta og lærstropper med slipepasta er finfint det.. raskt og effektivt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...