Jump to content

Slitasje/levetid løp i revolver


khv

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har erfaring ang. ca levetiden på et rustfritt løp i 38S/357 magnum.

Forutsetter normalt vedlikehold.

Er det og vesentlig slitasjeforskjell om en bruker mantlet,kobberbelagt kontra blykuler?

Link to comment
Share on other sites

Selve løpet holder nok svært lenge. Der slitasjen oppstår, er i overgangskon. Høyt trykk og saktebrennende krutt sliter ut dette området over noe tid. Mantel mye mer enn bly.

En av mine revolvere har mistet mye hastighet p.g.a. slitasje i dette området, men presisjon holder nok for de fleste. Men for denne ene, den blir skutt med 180 grs kuler i ca 1600 fps og da blir naturlignok slitasjen ekstrem i forhold til en vanlig .357 med vanlige ladninger.

 

Tror du med vanlige mantlede mag ladninger kan regne med et par 10.000 skudd og sikkert en del mer med bly, før løpet er gåent. (min FA, ca 5000)

Link to comment
Share on other sites

Det løpet som ikke holder vesentlig mer enn 10000 skudd må være laget av særdeles dårlig materiale. Det løpet som sitter på min PPC revolver har sikkert gått 40-50000 skudd og holder fremdeles X ringen på 50 yards....

 

Og det er selvfølgelig overgangskonusen som er utsatt hvis du skyter mengder av magnumladninger med mantlet ammo. Hvis du skyter 38 med bly holder det i all evighet nesten. Hvis overgangskonusen blir "utslitt"er det bare å sette løpet tilbake og sette ny konus...

Link to comment
Share on other sites

Beklager litt OT, men C.Patron, en FA har alltid vært planlagt som et tilskudd i våpenskapet. Antagelig i et litt tyngre kaliber enn .357, planen er 454Cassul.

 

Poenget er, har du faktisk løpsproblemer etter kun 5000 skudd? Regner med at det er 5000 med .357FA ladinger, men synes det var tidlig allikevel.. Er det erosjon i forcing cone som er problemet?

Link to comment
Share on other sites

Ja , det er problem etter ca 5000 skudd med FA ladninger og selvfølgelig da presskon, som er utvasket. 50000 ladninger for PPC med .38 burde derimot være problemfritt. Men igjen, jeg kar skutt ut presisjonen av et løp til en mod 17 (22 l.r.) etter en plass mellom 100 og 200 hundre 1000 skudd.

Jeg mener da at et løp som samler 25 mm, etter mye slitasje ikke klare mer en 50 (FAen holdt bedre presisjon enn det, men var utskutt på annet vis)

Link to comment
Share on other sites

FA=Freedom Arms.

 

Det C.Patron erfarer med slitasje stemmer akkurat med det fabrikken sa til meg: Harde ladninger og mantlede prosjektiler sliter på overgangskonus, og antallet skudd stemmer også ganske så bra. Blykuler sliter mye mindre, og da ville løpet vare titusenvis av skudd, fikk jeg opplyst. Jeg kjørte derfor Cast Performance prosjektiler i FA. Dette er blykuler med gas checks, og godt tilpasset FA sine revolvere. FA har også disse kulene i mange av sine ladedata. Dette er temmelig dyre prosjektiler, desverre, men anbefalt av FA. Finnes vel en person her på kammeret som støper tilsvarende prosjektiler også, og som skal være bra etter hva jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Ruger New Model Blackhawk med 7,5 toms løp i cal.30 us som jeg kjøpte brenn ny fra Våpen-Søilen i 1986.Etter x antall år og 3700 skudd avfyrt var overgangskonusen helt utbrent,så kaliber og ladninger har sikkert mye å si,men i mitt tilfelle synes jeg at det var voldsomt lite.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...