Jump to content

Bærereim når man går på støkk-jakt uten hund?


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Skal på støkk-jakt, eller hva de nå kaller det til høsten og skal ikke bruke hund. Brodern skal være med, men tror ikke han kvalifiserer til å være hund... Uansett så lurer jeg på om det finst noen reimer man kan ha haglen i, siden jeg kommer til å holde haglen i hendene hele tiden, og det kan jo bli ganske så slitsomt!

 

Tenkte på en reim man kan få støtte til armen fra.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo gjøre som jeg gjør når jeg går på støkk; Reima over venstre skulder med hagla hengende opp-ned under armhulen.... Venstre underarm støttes da på hagla, og oppstår en skuddsituasjon gripes hagla med høyre hånd og snus i det den monteres. Dette er faktisk lettere og raskere å gjøre enn å beskrive...

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ønsker å få litt fugl på støkkjakt, vil jeg anbefalle å skru av reimfester og legge reima hjemme.

Etter å ha bært børsa i hånda noen ganger blir man vant til det. Ei slik reim som beskrives kan sikkert være fin til mange jaktformer, men akkuratt støkkjakt har jeg trua på ingen reim.

Link to comment
Share on other sites

Interessert i å poste en film på youtube? :P

 

Vel, er egentlig for gammel til de derre digitalkamera-youtube-greiene :roll:

Men den greia har i allefall funka for meg de siste 35 åra...

Bare ta utgangspunktet mitt og prøv deg frem (med tom børse)... Jeg har børsa hengende med pipa bakover :)

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ønsker å få litt fugl på støkkjakt, vil jeg anbefalle å skru av reimfester og legge reima hjemme.

Etter å ha bært børsa i hånda noen ganger blir man vant til det. Ei slik reim som beskrives kan sikkert være fin til mange jaktformer, men akkuratt støkkjakt har jeg trua på ingen reim.

 

Jeg ville også prøvd å gå uten reim først. Det er bare god trening å bære hagla og det er den eneste måten som gjør at du er klar til skudd uavhengig av hvor ulent terrenget er. Jeg synes hagla fungerer godt som "vektstang" når man holder den i hånda, feks. når man skal hoppe over bekker ol.

Jeg holder børsa med en hånd rundt låsekassen. Blir jeg sliten bytter jeg hånd. Det gir god trening på oppkast. Du får også startet svingen i rett retning helt fra du begynner å løfte børsa. Tror jeg er klar til skudd raskere på denne måten enn om jeg skulle brukt slike "tactical" reimer.

Tilsier terrenget at det er meget sannsynlig at jeg tar ut ryper tar jeg børsa opp forran brystet meg begge hender.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du er en ganske fersk haglejeger og støkkjeger. Gi f... i reim annet tull. Du kommer til å ha mer enn nok problemer med å skyte om du ikke skal rote med ei reim også. Det er ikke noe vits i å bære hagle komfortabelt på fjellet om det koster deg sjanser. Du får ikke flere enn du trenger. Etter hvert som du blir eldre, latere og mer erfaren kan du vurdere om økt komfort er verd en sjanse eller to.

 

Bær hagla i mer eller mindre den samme utgangsposisjonen som du har når du trener med den. Heng den over skuldra når det er så bratt at du må bruke begge hendene eller sekken er så tung at du ikke kan skyte mer :) Til nød er det lov å lene hagla mot beltespenna for å avlaste litt. Etter noen lange dager kan det være at du kjenner det i armene, men det er ikke noe du tar skade av.

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

Kan tipse om denne også. Fås i Norge. Jeg har den selv og har prøvd den en høst. Godt fornøyd. Grei pris og den sendes i posten.

http://www.vapenmek.no/beredskap.htm

 

Jeg bruker denne jeg og. Har brukt den noen år nå og er godt fornøyd. Kan ikke huske at jeg har gått glipp av noen skuddsjanser pga reima. Hagla holdes over brystet i ferdigstilling. Trenger man hendene fri er det bare å slippe.

Link to comment
Share on other sites

Ja, altså her jeg bor, må man gå rundt 1,5t til rypeterrenget. Da må jeg nok ha reim.

 

Når jeg jakter på hardangervidda, går vi fra Garen Hyttesenter til litt opp i marka, omtrent der skogen slutter. Brodern (som selvfølgelig er bedre trent... :roll: ), går med børsa hevet da, mens jeg venter til vi kommer litt mer opp på berget på vei opp mot Allgarden. Siden dette er første gangen kan det muligens bli litt tungt for hendene.

 

Men ser frem til dette! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, altså her jeg bor, må man gå rundt 1,5t til rypeterrenget. Da må jeg nok ha reim.

 

Når jeg jakter på hardangervidda, går vi fra Garen Hyttesenter til litt opp i marka, omtrent der skogen slutter. Brodern (som selvfølgelig er bedre trent... :roll: ), går med børsa hevet da, mens jeg venter til vi kommer litt mer opp på berget på vei opp mot Allgarden. Siden dette er første gangen kan det muligens bli litt tungt for hendene.

 

Men ser frem til dette! :D

 

Skal du gå i 1,5t før du er i jaktterrenget så hadde eg vurdert å legge hagla i sekken.

 

Sjølv så bruker eg ikkje reim på mine våpen når eg jakter. Eg tek dei av og set dei på igjen når våpnet skal transporteres.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktterrenget umiddelbart utafor bilen etter ca. 25 min. kjøretur, så jeg bruker ikke reim. Men som han over her sier, så ville jeg delt hagla, og lagt den i sekken til jeg var framme. Eller satt på ei enkel bærereim. Sånn skytereim som blir foreslått i tråden her har jeg ingen erfaring med, og vil derfor ikke kritisere det, men jeg føler det er best uten reim i jaktøyeblikket.

 

Hvis jeg jakter i 3-4 timer, så begynner jeg jo definitivt å merke at jeg har noe å bære på da.

 

På rifle derimot, så er reim et must for meg. Den bruker jeg til å holde våpenet stødigere. Både på jakt og på banen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler også støkkjegeren til å forsøke seg uten reim. Tren litt på oppkastet hjemme først, og med begge armene. Med litt trening vil du oppleve at det tar fantastisk kort tid å hive hagla på plass, uansett om du bærer med venstre eller høyre arm. God trening er det å - jeg har underarmer på størrelse med vestfold 8)

 

En annen viktig ting å tenke på er sikkerhet: Det er greit å ikke ha reim når du sklir på en stein og evnt går på trynet...

Link to comment
Share on other sites

Tror det går fint uten reim, jeg! Men jeg kommer nok til å ha reimen hengende på når jeg går klar til å støkke, siden jeg muligens et stykke kommer til å bære den på skulderen.

 

Er dette en ulempe når man skal skyte så fort som mulig?

Link to comment
Share on other sites

Tror det går fint uten reim, jeg! Men jeg kommer nok til å ha reimen hengende på når jeg går klar til å støkke, siden jeg muligens et stykke kommer til å bære den på skulderen.

 

Er dette en ulempe når man skal skyte så fort som mulig?

 

Kjem ann på vegetasjonen du jakter i. er det på snaue vidda så er det ikkje noko problem, men i kratt så kan reima henge seg opp og skape om ikkje anna irritasjon p.g.a det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...