Jump to content

Lukking av O/U Hagler


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Hei - har kjøpt meg Beretta silver pigeon (1). Men har oppdaget at patronen i nedeste løp skraper bak i kassa når jeg lukker våpenet. Ikke mye men nok til at det blir slipt merke i patronen.

 

Mener jeg så i en annen tråd at andre har hatt tilsvarende problem. Er dette utbredt og finnes det en quick fix?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Butikken og leverandør har ytt meg fin service og mener at børsa skal sendes inn, noe som sikkert er den beste løsningen.

 

Jeg har sett litt på problemet selv og ser at understående helt klart vil løse problemet:

hadde samme problem på min, Rogne Våpen fikset det på noen dager..

Grader på ejektoren iflg de...

 

Ser at problemet kan løses med å ta av grader på extractor - d.v.s. frese ut litt av extractor så patronen har mulighet til å gå dypere i sporet under lukking . Men tror problemet grunner i noe mer alvorlig

Om jeg tar av løpene - legger et skudd i nederste løp - presser på extractor helt inn, sitter patronen som den skal i kammer. Sporet i extractor er dermed fiskmeldt ellers villle det også være svært vanskelig å få lukket våpenet. Å ta ut av sporet vil bare føre til at det kommer et hulrom mellom ekstraktor og kammer. Nå er hagla et lavtrykksvåpen og patronen vil nok ikke krype inn i dette hullet unasett - men det bli alikevell feil.

 

Den egentlige årsaken til problemet ligger i at den tappen som skal føre extractor innover under lukking står for langt tilbake, og trekker derfor ikke extractor fort nok inn. Extractor er fjærbelastet, og sporet tappen går i romt nok. Det er dermed ikke noe problem at patronen presser extractorinn (borsett fra slitasje på patronen/våpen og litt ekstra motstand.

 

Denen feilen får meg til å tenke at kvalitetskontrollen hos Beretta er blitt noe slapp, eventuellt at dem gir F - da en slik feil er såre enkel å oppdage.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har hørt om et tilfelle til av denne feilen.

På hagla må børsemaker ha brukt tang eller skrustikke for å holde fast løpet da det er noen stygge merker der etter utbedring.

 

forskjeftet på denne hagla er tørrere en opptenningsved, om det ikke gjøres noe med er det fort gjort at den suger våpenolje fra mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest loudenboomer

Da er børsa tilbake fra børsemaker - vet ikke om jeg her helt fornøyd. Børsemaker mente at børsa skulle være slik, nederste patron måtte skyves/skrapes inn av låskassen det siste stykket.

 

Mitt spørsmål nå er om dette gjelder alle O/U hagler, skal patronen i nedre løp skrape inn i kassen ved lukking?

 

Bilde av slitasjen på patronen etter et par lukkinger:

 

normal_patron.jpg

 

(har endret trådtittel + noen småting)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Takker for svar - ser folk har blandede erfaringer med dette.

 

Etter min mening er det ihvertfall ingen god teknisk årsak til at låskassen må puffe inn patronen. Hadde ekstraktor blir trukket inn før ville ikke patronen kommet i kontakt med kassa. Om dette var tvingende nødvendig ville en sett dette på hagler i 100 000kr klassen også - betviler at Renato Gamba, Perazzi, eller Beretta Diamond Pigeon for den del har dette som feature.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Ser jeg rett, holder du i en "Black Cloud" patron?

 

Jepp - stemmer det

 

Men har samme problemer med andre patroner også. Snakket med en kar som skulle ha peiling på beretta hagler i dag - han mente at dette var vanlig praksis når en har ejektor. Skal ta en prat med børsemaker i morgen så får jeg høre hva han sier.

Link to comment
Share on other sites

Av patroner med ujevne messinghylser kan jeg bare huske å ha vært borti det med noen NIKE skudd en gang i tiden. Der var det såpass ille at jeg måtte bruke rå kraft for å få smellt 870 wingmaster'n i lukka pososjon, og på et par av de igjenn måtte jeg ta tak i fortreet med begge hender å dundre den i bakken for å få ut tomhylsa etter løst skudd..!

 

Nå har jeg sjekka alle mine tre O/U hagler her med to skudd i, å ingen av de lager noe merke i messingfalsen på patronene! Haglene er av type: Remington Europa, Beretta 682 gold evo og en Beretta SV10 prevail.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Takker for sjekken - har dine hagler extractor eller ejector?

 

Mitt problem ble forklart i siste samtale med leverandør med at ejector krevde å bli dyttet inn av kassa. Men synest fortsatt at dette virker rart

Link to comment
Share on other sites

Alle mine 3 O/U hagler har ejektorer, men på SV10 prevail'n kan jeg stille om til ekstraktor om jeg ønsker det i tilegg. Patronene glir helt jevnt med låsekassa i bakkant ved lukking, men ingen av de får merker eller slike merker som det du la ut bilde av! Patronene ser helt "nye" ut selv etter gjentatte åpne og lukkinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...