Jump to content

Oppbevare pistol under ferie/reise?


JoeHugin

Recommended Posts

Har en svigerfar som har lang fartstid innen forsvaret, og jeg har lyst til å ta med meg våpenet opp til han når vi skal feriere der, både for min egen skyld og for han.

 

Men jeg lurer på hvordan dere løser det når dere er på reise, f.eks feltstevner o.l, med oppbevaring av våpen? Han har ikke våpenskap, så jeg tenker på å f.eks gjemme våpenet i flere deler, rundtforbi i huset i tilfelle noen skulle bryte seg inn og finne noe.

Hvordan blir dette i forhold til våpenloven, osv? Hvordan praktiseres det?

Link to comment
Share on other sites

§79:

"Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt eller

konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal

våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn. Våpenet kan midlertidig forlates uten tilsyn hvis

en vital del medtas og oppbevares under tilsyn."

Link to comment
Share on other sites

enn å spørre politiet? det gjorde jeg en gang jeg var på besøk hos en kompis og det viste seg at det skulle være fest der. politiet var rett i nærheten og jeg gikk bort dit og forklarte at jeg var på besøk hos en kompis og skulle på stevne dagen etter. og at det skulle være fest der, derfor var jeg litt nervøs for å ha en AG3 liggende der. ingen problem sa han der. han låste inn kanonen og jeg fikk et papir på det , hentet så den ut dagen etter.

Link to comment
Share on other sites

Man undres jo over hvordan folk løser dette under felt NM?

 

Det fleste reiser jo langt, og mange jo med seg våpen til alle dagene (blir fort opp mot 8stk).

 

Vital del på en revolver er jo ikke bare og bare å plukke av (tønne er jo ikke vital del), slik at man fort ender opp med 4 revolvere og sluttstykke/sleide til 4 pistoler.

 

Spørs hvor kjekt det er å sitte på resturant med flere komplette våpen i bagen/sekken, for ikke å si om man skal en tur å bade med familien?

 

Det var jo dette med aktverdige formål da.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært en løsning, men dette er på en av Nordøyene, og der er det ikke akkurat noen politistasjon.. Men ellers takk for tipset.

Har du noen du stoler på der ute, som har våpenskap, og som har tilsvarende våpen selv? I såfall kan du utstede en utlånsærklering til vedkommende for våpenet, som så lovlig kan oppbevare det for deg mens du er der.

 

Jeg bor på fastlandet innenfor, så det blir nok for upraktisk for deg. Men der må da være noen der ute som har pistol og våpenskap? Kansje der er kammer medlemer som kan hjelpe?

 

Viss ikke får du ta av sleiden å ha den på deg, og la svigerfar låse ned resten sammen med brennevinet eller noe annet han er redd for. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man undres jo over hvordan folk løser dette under felt NM?

Hvis 'man' lurer på dette er det jo bare å søke her på kammeret?

Jeg startet en tråd om dette i 1945-ish.. Eller 24/6-2009.... :wink:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=33&t=21874&p=248427&hilit=oppbevaring#p248427

Som du kan lese ut av svarene er dette noe man ikke spør om!

Grunnen er selvsagt at det ikke er alle som har god nok oppbevaring under slike stevner..

Jeg har dratt med meg nevnte (i tråden) våpenskap de siste åra, nær innpå 100kg som er plassert i bagasjerommet på

bilen. Ser ikke for meg at 'noen' bryter seg inn i bilen for å ta med seg dette skapet, men hvis 'noen' virkelig gjør det så blir det nok

ekstranyheter i de media som serverer agurk-retter ja! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke for meg at 'noen' bryter seg inn i bilen for å ta med seg dette skapet, men hvis 'noen' virkelig gjør det så blir det nok

ekstranyheter i de media som serverer agurk-retter ja! :lol:

 

Og om det kommer en biltjuv, kan det bli forsidestoff.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Visst pokker!

Fra Våpenforskriften §79

Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

 

Da ble veska litt lettere gitt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

en biltjuv
Vet ikke om det er helt lett å stjele nye biler.. Tror du de er oppsatt med nøkler? :lol:
Vital del på en revolver er jo ikke bare og bare å plukke av
Helt enig! Du plukker ikke fra hverandre våpen du har jobbet med før et NM (gjelder kanskje bare de som skal på toppen av listene?)...
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg deler våpen i to, om jeg har bil blir f.eks sleider låst inn i bil og rammer i hytta, på hotellrom whatever... Funker greit, aldri hatt problemer. But then again, ingen har vel hatt problemer før noe faktisk har blitt borte... Og jeg tror det er kjedelig å forklare at man har blitt frarøvet slike ting, uavhengig om det er komplett våpen eller bare halvparten... :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ennå ikke ferdigferiert etter NM bane, og tar med meg ei rumpetaske med sluttstykker (+ ei tønne) hver gang bilen/hytta forlates. Ikke noe problem, det er bare å velge å følge gjeldende lovgivning. Jeg kjenner faktisk noen som ble frastjålet bilen med komplette våpen i, og han sier at det ikke var noen god følelse. Og den ble ikke noe bedre da han fikk tilbake bilen, siden våpnene aldri dukket opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...