Jump to content

Vurderer og begynne og lade, men har et par spm


marius87

Recommended Posts

Hei, har nå lenge syntes det har virket intr og begynne og lade selv.

 

Tittet litt på hjemmelading.no og og så på hva hylser, kuler og krutt kom på kontra ferdigrulla og fikk slag.

 

Men en ting jeg lurer på da, det vil i hovedsak blir 2 typer kuler jeg vil bruke, nosler baltip og v-max, ser på hjemmelading at man får v-maxen i 95gr og BT i 100gr, så mitt spm er da som følgende, vil man klare og lade disse slik at de går likt?

Eller er det mer som spiller inn? kulas form og oppbygning? og har de 5gr i diff mye og si? eller kan man hente det inn ved og kompansere med krutt?

 

Og er det noen som ahr noen komplette nybegynner sett som er helt prima? Uten noe billige komponenter som gjør ting enda vanskligere for en fersking?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eneste måten er å prøve. Spørs jo og hvilke krav du stiller, om de skal gå hull i hull eller om du tåler ett par cm forskjell. Uansett tror jeg nok du skal få de til å gå forholdsvis likt.

 

Ellers vil jeg anbefale deg ett sett fra RCBS, Rock Chucker eller hva det heter. Brukt ett slik selv i mange år og er veldig fornøyd. Snart kommer det nok noen som vil anbefale deg ett Lee sett og tenker jeg...

Link to comment
Share on other sites

Snart kommer det nok noen som vil anbefale deg ett Lee sett og tenker jeg...

 

Joda. Som bruker av ladepresser fra Lyman, Rcbs, Lee og mye diverse småutstyr, har jeg ingen problemer med å annbefale Lee. Mye av utstyret til Lee gjør jobben like bra til en brøkdel av prisen, men som de fleste andre har dem også ting som ikke er like bra. Det eneste jeg virkelig ikke liker er vekta.

Link to comment
Share on other sites

Børser er ulike individer,Du kan få disse kulene til å gå likt i ei rifle,men ikke i en annen.Det må prøves.Utfra kulevektene du nevner antar jeg du skal lade 6,5x55.I dette kaliberet lønner det seg ikke å kjøpe hylser,det finnes det godt av på skytebanen.Eller du kan kjøpe treningsammo type norma,lapua,Ra.Ta vare på hylsene og lad de til ny treningsammo og jaktammo.

Jeg har en forster co-ax presse med tilhørende forster utstyr,kan trygt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Nei dette er også godt ment men les tittelen på tråden..

 

Gidder jo ikke kjøpe en hel haug av greier vis jeg ikke skjønner det eller føler behovet er der..

 

Derav noen spm, jmfr trådtittel:)

 

Og trådtittel har en leif og ser jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei dette er også godt ment men les tittelen på tråden..

 

Gidder jo ikke kjøpe en hel haug av greier vis jeg ikke skjønner det eller føler behovet er der..

 

Derav noen spm, jmfr trådtittel:)

 

Og trådtittel har en leif og ser jeg :mrgreen:

 

Ladeboken trenger du ikke kjøpe for å lese igjennom. Lån den på biblioteket...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...