Jump to content

Hjelp til identifisering av revolver


knifebeard

Recommended Posts

Hei, lurte på om noen kunne hjelpe meg med og idendifisere denne revolveren?

Vet ikke om den er ekte men historien går at den ble brukt av en slektning en stund tilbake når han jobbet som politi.

Er noen markeringer på den men har ikke klart og funnet ut noe selv.

 

2012-07-11164727.jpg

2012-07-11163055.jpg

2012-07-11163037.jpg

2012-07-11163016.jpg

2012-07-11163006.jpg

2012-07-11162958.jpg

 

Takker på forhånd for svar!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Virker som det er en Webley kopi fra Belgia, krone over R betyr Belgia ... Og kaliberet er vel .44 bulldog såvidt jeg skjønte av info jeg fant på nettet.

 

Ser ikke så godt merkingen under R med krone over men hvis det er en stjerne med to bokstaver under så er det et tegn på hvem som lagde den.

 

http://www.nramuseum.com/the-museum/the ... olver.aspx

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vår "gamle venn" "Kronet ELG" viser produskjon etter 1893. (Belgisk proof-mark). "Kronet R" viser at den har riflet løp, for håndvåpen etter 1894. Ser jeg riktig når det ser ut som om det er stemplet "C med * over" på sylinderen, på samme side som "kronet ELG" ?

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

meget mulig at jeg tar feil..men jeg syns det lignet veldig på denne,bortsett fra gravyren: Belgian DA bulldog pattern revolver

http://www.armchairgunshow.com/otsCM_Merwin_Hulbert.htm" target="_blank" target="_blank

 

nærbilde: http://www.armchairgunshow.com/ot55-pix/cu-elg.jpg" target="_blank" target="_blank

 

 

Mener du virkelig at de ligner?

 

ja,det gjør jeg. ligner ikke 100%,men er mye det samme.

Link to comment
Share on other sites

Hei Knivskjegg

Revolveren din er helt klart ekte i den forstand at det utvilsomt er en revolver :lol:

 

ELG i en oval er et kjent Belgisk "proof" merke, så nasjonaliteten er det ingen tvil om.

Belgia har hatt (og har) en imponerende våpenproduksjon av både kjente merker og slike umerkede som du har et eksempel av.

De som ikke har noe merke, eller et helt ukjent et er ofte av nokså lav kvalitet. Håndtverket kan være greit nok, men materialkvaliteten er ofte ikke den beste. Både grunnet pris (disse var beregnet på den rimeligste delen av markedet) og at våpnene ble laget hovedsakelig med enkelt håndverktøy.

 

Noe tjenestevåpen har nok dette ikke vært i Norge. Politiet har riktignok hatt et utall forskjellige merker og også noen Belgiske (Browning) men ingen merkeløse så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Kan dette være et raustereringsprosjekt?

Den mangler en del forran så tønna rangler som en sparebøsse.

Noen som har peiling på hvor mye en børsemaker ville tatt for jobben isåfall?

 

Må nok først få den registrert, antar at det mangler når du er usikker på modell og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Den usikkerheten er borte ...

 

Det er en Belgian Bull Dog (med riflet løp) produsert mellom 1894 og 1968 og ifølge målingene hans er det mest trolig en 7,65mm eller .32 short

 

Jeg hadde tatt meg bryet med å sjekke hvor mye det ville koste å få den restaurert siden det etter min mening er en kul revolver :-)

Link to comment
Share on other sites

Den usikkerheten er borte ...

 

Det er en Belgian Bull Dog (med riflet løp) produsert mellom 1894 og 1968 og ifølge målingene hans er det mest trolig en 7,65mm eller .32 short

 

Jeg hadde tatt meg bryet med å sjekke hvor mye det ville koste å få den restaurert siden det etter min mening er en kul revolver :-)

 

eh, ja nå er usikkerheten borte, men siden han var usikker i utgangspunktet, så er den neppe registrert. og som du påpeker er den laget innenfor et tidsvindu som tilsier at den er registreringspliktig.

litt viktig å få slikt på plass før man snakker om å levere noe til restaurering.

Link to comment
Share on other sites

For min egen del ville jeg sjekka med en børsemaker først og så vurdert om den skulle registreres, plomberes eller leveres inn ...

 

Et par steder fant jeg info om disse bør sjekkes nøye, tønna har hatt en tendens til å revne hvis du ikke bruker 100% riktig ammunisjon ...

Link to comment
Share on other sites

Den usikkerheten er borte ...

 

Det er en Belgian Bull Dog (med riflet løp) produsert mellom 1894 og 1968 og ifølge målingene hans er det mest trolig en 7,65mm eller .32 short

 

Jeg hadde tatt meg bryet med å sjekke hvor mye det ville koste å få den restaurert siden det etter min mening er en kul revolver :-)

 

eh, ja nå er usikkerheten borte, men siden han var usikker i utgangspunktet, så er den neppe registrert. og som du påpeker er den laget innenfor et tidsvindu som tilsier at den er registreringspliktig.

litt viktig å få slikt på plass før man snakker om å levere noe til restaurering.

 

Ja prosessen med registrering er allerede i gang, men den tilstanden den er i så er den ikke mere farlig en det stykke metall den er laget av hehe ^^

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...