Jump to content

Hvor lenge kan en rype/skogsfugl maksimalt henge?


Shaug

Recommended Posts

Har søkt litt rundt men ikke funnet svar..

 

Dersom du feks henger en rype i kjelleren på ca 10-11grader.. Hvor mange dager kan den maksimalt henge før den blir "råtten".. Kan den henge en 2-3uker? :) dvs en 150-160 døgngrader? :)

 

Jeg vet en voksen tiur fint kan henge i godt over 100døgngrader, men hvordan er det med ryper?

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på hvor lenge rypa kan henge, spørs vel på omgivelsestemp det. Kan jo henge lenger ved 4 grader kontra f.eks 10. Det er opplagt. Uansett kan nok rypa henge like lenge som en tiur vil jeg tro. Spiser jo mye "konserveringsmidler" hønsefuglene. Tyttebær o.l.

Link to comment
Share on other sites

Har lest at Arne Brimi lot ei rype ligge tre måneder på kjøkkenbenken før han tilberedte den. Det gikk visstnok fint, men fuglen hadde sterkt fremskreden viltsmak Men hvorfor skal du la fugl henge så lenge? Kjøttet blir ikke noe mørere, men får sterkere viltsmak jo lenger du lar den henge.

 

Selv lar jeg dødsstivheten gå ut, dvs lar fuglen ligge/henge et par døgn, helst ikke over 20 grader, så rett i fryseren med frakken på.

Den "beste" måten å få seigt fuglekjøtt på er å varmebehandle for mye, altså steike i hjel, eller f.eks ved vinterjakt at fuglen fryser når den oppbevares utenpå sekken, og du får kuldeavkortning.

I varmt vær er det lurt å ta frem fuglen ved en rast, og la den ligge og avkjøles/luftes på bakken.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg tenker at de skal henge såpass mye er fordi jeg er en helgejeger. Så la oss si at dersom jeg er heldig så får jeg 2 eller 3ryper hver helg.. Så vil jeg kanskje jakte i 3-4helger da, og dermed ha en 10-12 fugl. nok til å invitere venner på middag.

 

Derfor tenkte jeg at det var bedre at fuglene henger og er "fersk" enn å fryse den ned, for deretter å ta den opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på du vil merke noen forskjell om du serverer "fersk" rype, eller rype som er tint opp. Ta rypa ut av fryseren ett døgn før tilbereding, og tin den i romtemperatur. Alternativt legg den frosne rypa i kjøleskapet to døgn før tilbereding.

IKKE bråtin, da får du problemer. Eller Gud forby, mikrobølgetining. Medfører i så fall tap av jaktrett og all ære! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hm.. denne tråden fikk meg til å tenke tilbake "noen år". Hadde også hørt at rypa kunne henge i det uendelige og selvsagt skulle jeg prøve en noe lengere hengetid. Problemet var bare at det var en varm og fin høst. En dag jeg kikket til rypene, mener det var midten av okt, syntes jeg det var litt bevegelse i dem. Ved nærmere undersøkelse så flommet de rett og slett over av kvitmakk.... Da gikk det ca 2 år før jeg spiste ryper igjen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker alltid viltnett når jeg henger vilt..Dvs etter at en rådyrbukk jeg skaut i slutten av August engang ble transformert til maggotfarm i vedboden min.

 

Uansett om jeg henger i garasjen eller skauen på lengre turer er det på med nett.Surt når det tyter maggot ut av byttet.

Link to comment
Share on other sites

Rype kan henge lenge ved lav temp. Dette skyldes kosthold til type som inneholder mye benzolyt som fungerer som konserverende. Samtidig vil jeg hevde at dersom du fryser rypen hel og tiner forsiktig så bevares kvaliteten.

40 døgngrader er vel en god tommelfingerregel, men ved 4-7 grader har jeg ingen betenkeligheter med å la rypen henge 100 døgngrader eller mer. Dersom det fremdeles er fluer så er fluenett å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...