Jump to content

Ny Hawk Classic-hagle og noen nybegynnerspørsmål


Vinculus

Recommended Posts

Hepp!

 

Jeg har akkurat kjøpt mi første hagle, slik ei Hawk (fy-fy på forumet?) Classic 202B med engelsk stokk. Det var med stor iver og entusiasme jeg pakket det smekre haglegeværet ut av esken, men da jeg etter en lett dusj med våpenolje skulle montere vidunderbeistet, møtte jeg litt motgang:

 

Photo%2016%2039%2046%2009.07.12.jpg

 

Photo%2016%2040%2008%2009.07.12.jpg

 

Greenerbolten går altså ikke helt tilbake når jeg knekker igjen hagla, det gjenstår et par millimeter. Dette er kun tilfelle når løpet er montert til låskassa, med løpet av går bolten fritt helt tilbake. Det skal også nevnes at mekanismen virker veldig, veldig trang og litt makt må til for å knekke våpenet, men det er vel neppe uvanlig med splitter nye våpen i det lavere prissjiktet.

 

Men til sakens kjerne, før jeg løper ivei og kjøper leirdueammunisjon og muligens setter liv og lemmer i fare... Er det trygt å avfyre hagla slik den er nå, og kommer dette til å "gå seg til" etter noen hundre skudd? Eller bør jeg absolutt ikke skyte med dette geværet?

 

Edit: Endra trådtittel til noe mer generelt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei og gratulerer med ny hagle. :)

 

Topleveren (eller hendelen) skal peke litt ut til siden slik som på din. Dette fordi låseflatene/kilen har en del å "gå på" i forhold til slitasje. Det er heller når hendelen peker rett bakover at en bør bli bekymret, da er hagla muligens moden for en oppstramming hos børsemaker.

 

Et godt råd er å ikke presse hagla i lås med hendelen, det medfører bare unødvendig slitasje på låsen. Lukk hagla pent og rolig (ikke klask eller smekk hardt) uten å røre låsehendelen, la fjærene i mekanismen gjøre jobben med låsing. Der hendelen stopper av seg selv lar du den være i fred... :wink:

 

Litt å lese om akkurat dette finner du her: Spørsmål vedrørende åpning og lukking av hagle.

Link to comment
Share on other sites

Så lærte man noe nytt i dag óg, det er hva en har igjen for å kun være borti "godt brukte" våpen hele livet før en går til anskaffelse av noe nytt og eget :) Tusen takk for raske, informative svar og kunnskap og det hele!

 

Kan vel forøvrig legge til et skrytebilde, såpass fortjener dere!

 

Hawk%20Classic%20202B%20Eng.jpg

Link to comment
Share on other sites

Inga problem!! Har selv samme hagle og har hatt den i snart 10 år. Min var også slik i begynnelsen. Litt treg å brekke/ lukke. Toppleveren står fortsatt litt skjevt og det er bra. (Tyder på at låsen ikke er utslitt enda) Greenerbolten vil gå seg til :)

 

Tyrkiske hagler har vel et noe frynsete rykte (dårlig herding på metalldeler har forekommet osv) men min har funket upåklagelig til nå. Til prisen så er det mye børse.Valnøtten er ofte fin på tyrkiskproduserte børser i økonomiklassen også:) Aldri vært noe feil på mi ivertfall.Har skutt alt fra trost til rådyr med den og endel leirduer :D Min er i kaliber 20/76. Smekker og fin lita frøken!!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

By the way: valnøtten på frøkena di ser noe tørr ut. Kjøp deg en god stokkolje og mett treet med den. CCL gunstock finishing kit feks. Da kommer den til å skinne som ei stjerne etterpå ;)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Mi er også 20/76, og det er godt å høre du har gode erfaringer med den, hewi! Forhørte meg med Alm om det frynsete ryktet tyrkerhagler har før jeg til slutt kjøpte denne fra dem - min lokale våpenforhandler ser ut til å skjære alt tyrkiskprodusert over en kam som "reklamasjonsmagneter"; en tankegang jeg ikke er helt på lag med. Børsa ser bra ut og alt later til å være tight og fint maskinert, så får tiden vise hvor bra det er med lodding og slikt. :)

 

Hagla skal definitivt oljes, men for øyeblikket er alt jeg har slik ei litt kjip flaske med Schaftöl, så jeg får vel heller få tak i noe fra CCL, som du og mange andre som ikke går helt til Raudnakke-steget later til å være enige om at er et bra produkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...