Jump to content

.17 hmr spørsmål fra nybegynner.


CHM

Recommended Posts

heisann! er ny bruker av forumet og har noen fersking spørsmål. mulig allt eller deler av dette har blitt tatt opp i tidligere tråder, men etter mange søk i forumet har jeg vel ikke blitt klokere,

så here goes: hvor ofte bør man pusse /avmantle en rifle i .17 hmr.

(93 bvss). har d noen betydning, om så hvilken at løpet er rustfritt?

har mekanisk erfaring og vet at stål, og rustfritt stål ikke nødvendigvis kan sammenlignes når det gjelder mekaniske/ termiske egenskaper, men hvilken betydning har dette i et rifleløp?

 

neste: jeg sliter med presisjon i rifla, har pøvd å bytte kikkert, alle mulige skytestillinger/teknikker som jeg har funnet her på forumet sjekket alle skruer/ festepunkt på rifle og kikkert. skal selvfølgelig ikke garantere at det ikke er "operatørfeil" men d er besynderlig at jeg skyter MYE bedre med .22 på alle hold.

 

alle svar og tips mottas med takk.

 

neste dumme spm. jeg har en gammel enkel Buhag suhl 12/70 enkeltløper med ABSOLUTT FULL trangboring. denne er i praksis ikke brukbar til noe jeg ikke har annen hagle til, og etter sigende direkte farlig å bruke med stål/leirdueammo. hagla fikk jeg av min far den dagen jeg bestod jegerprøven, og han hadde hatt den fra ca. 1967. iflg han var den da ca 10 år gammel (fikk hagle og 400 skudd for 50 kr)!! dette er et våpen jeg ikke kommer til å bruke til noe men jeg ønsker å beholde den utenom jaktgarderoben, og uten å måtte plombere den. kan jeg søke/ha sjnser for å få innvilget en søknad om dette våpnet på affeksjonsverdi? alltså utenom jaktgarderobe?

 

har mange urealiserte drømmer innen jakt/ skyting men ønsker ikke at ting skal være nødt til å gå på bekostning av hverandre når d gjelder våpenerverv.

 

noen som har erfaring med noe av d jeg spør om her?

Link to comment
Share on other sites

Du får nokk ikke beholde hagla utenom jaktgarderoben din uten å plombere den. Skal den aldri brukes mer,å du vil beholde den som veggpynt,samt at den ikke skal stå på jaktgarderoben din,må den plomberes.

Alt er kanske å registere den som et konkuransevåpen i NJFF sine grener...men da vil det gå på bekostning av våpen i den rettningen ved en senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

Da kan man vel nesnte sikkert si det slik at montasjen av kikkerten ikke er på linje med løpet. Når jeg monterer kokkert så skrur jeg høyde og sideveis justering til senter, teller antall tørn fra ene enden til andre, så skrur jeg halvpraten tilbake. Da er kikkertens justringer i null med like utslag i alle retninger.

Så monterer jeg på børse og sammenligner med å kikke gjennom løp og gjennom kikkert. Litt "off" vil det være men det skal ikke være mye. Du kan ha fått ringer som ikke er rette nok og da får man som regel byttet dem hos forhandleren.

 

Har en slik Buhag Suhl enkeltløper i kaliber 16 og den gjør nytten hos meg på sjøfugl. Min har null gravyre og nettskjæring på pistolgrepet, ellers null pynt men likevel pen. Håper du er klar over at du faktisk nå er eier av et pent stykke kvalitetshagle som er verdt å ta vare på. Og man skal ikke all for mange år tilbake i tid da disse faktisk var attraktive. Nå er det dessverre ingen som vil fylle garderoben med enkeltløpere og verdien er av den grunn tilnærmet null, rett under tusenlappen hvis den er i god stand. Som deg så har jeg overtatt denne etter min far som har felt uhorvelige mengder sjøfugl med den. Det tette skuddbildet kommer godt med på hardskutte fugler :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

CHM: ta børsa med tilbake til forhandleen du kjøpte av. Montasjene er skjeve, det må borres nye hull. Min 17hmr liker forresten Gamepoint MYE bedre enn annen ammo.

 

Ad puss: Det er flere som skriver her at de kan pusse sjelden/hundrevis av skudd. Det gjelder ikke min 17hmr, der åpner samlingene seg etter noen serier. Boresnake i kaliber .17 er genialt å ha med på banen.

Link to comment
Share on other sites

Du får nokk ikke beholde hagla utenom jaktgarderoben din uten å plombere den. Skal den aldri brukes mer,å du vil beholde den som veggpynt,samt at den ikke skal stå på jaktgarderoben din,må den plomberes.

Alt er kanske å registere den som et konkuransevåpen i NJFF sine grener...men da vil det gå på bekostning av våpen i den rettningen ved en senere anledning.

 

 

Det er nok ikke helt rett Polar.

Jeg har en 3006 som affeksjonsvåpen. Jeg kan ikke kvitte meg med den av familiære grunner og jeg bruker den ikke på jakt. Sa det som det var til politiet, de gjorde den om fra jaktvåpen til affeksjonsvåpen på minuttet. Børsa har jeg ikke gjort noe med, så den fungerer 100%.

De sa jeg kunne ha inntil 3 våpen på affeksjon. Men man får ikke handlet ammo lenger, og våpenet skal heller ikke skytes med.

 

Min 17HMR samler kun med Federal V-Max. Alt annet jeg har prøvd fungerer særs dårlig.

Link to comment
Share on other sites

neste: jeg sliter med presisjon i rifla, har pøvd å bytte kikkert, alle mulige skytestillinger/teknikker som jeg har funnet her på forumet sjekket alle skruer/ festepunkt på rifle og kikkert. skal selvfølgelig ikke garantere at det ikke er "operatørfeil" men d er besynderlig at jeg skyter MYE bedre med .22 på alle hold.

 

alle svar og tips mottas med takk.

 

 

 

Hadde ikke svaret kommet i form av skjev montasje, hadde jeg dristet meg til å komme med følgende forklaring:

Å gå opp i patronstørrelse vil mange tilfeller føre til dårligere skyting. Det blir ofte napping, i frykt for rekyl og for å få kikkert i panna, også forklart som "weatherby scar".

17 hmr er, visst vi ser på forma på patronen, en magnumpatron. På grensen til overkapasitetspatron.

Jeg mener dette fenomenet er bevist nok ganger til at en videre diskusjon er nødvendig!

Link to comment
Share on other sites

heisann! er ny bruker av forumet og har noen fersking spørsmål. mulig allt eller deler av dette har blitt tatt opp i tidligere tråder, men etter mange søk i forumet har jeg vel ikke blitt klokere,

så here goes: hvor ofte bør man pusse /avmantle en rifle i .17 hmr.

(93 bvss). har d noen betydning, om så hvilken at løpet er rustfritt?

har mekanisk erfaring og vet at stål, og rustfritt stål ikke nødvendigvis kan sammenlignes når det gjelder mekaniske/ termiske egenskaper, men hvilken betydning har dette i et rifleløp?

 

neste: jeg sliter med presisjon i rifla, har pøvd å bytte kikkert, alle mulige skytestillinger/teknikker som jeg har funnet her på forumet sjekket alle skruer/ festepunkt på rifle og kikkert. skal selvfølgelig ikke garantere at det ikke er "operatørfeil" men d er besynderlig at jeg skyter MYE bedre med .22 på alle hold.

 

alle svar og tips mottas med takk.

 

neste dumme spm. jeg har en gammel enkel Buhag suhl 12/70 enkeltløper med ABSOLUTT FULL trangboring. denne er i praksis ikke brukbar til noe jeg ikke har annen hagle til, og etter sigende direkte farlig å bruke med stål/leirdueammo. hagla fikk jeg av min far den dagen jeg bestod jegerprøven, og han hadde hatt den fra ca. 1967. iflg han var den da ca 10 år gammel (fikk hagle og 400 skudd for 50 kr)!! dette er et våpen jeg ikke kommer til å bruke til noe men jeg ønsker å beholde den utenom jaktgarderoben, og uten å måtte plombere den. kan jeg søke/ha sjnser for å få innvilget en søknad om dette våpnet på affeksjonsverdi? alltså utenom jaktgarderobe?

 

har mange urealiserte drømmer innen jakt/ skyting men ønsker ikke at ting skal være nødt til å gå på bekostning av hverandre når d gjelder våpenerverv.

 

noen som har erfaring med noe av d jeg spør om her?

 

Du kan ha 3 "arvevåpen" som ikke skal brukes til noe uten at det går ut over våpenmengden i den grenen det gjelder.

Jeg ville tatt kikkertfestene dine i nærmere ettersyn. Mulig det er basene dine som er ute å kjøre, hva med borringen i til basene ser de bra ut?

Ei 17hmr legger igjen mye dritt på vei ut, så jeg ville ha pusset denne like ofte som ei jaktrifle og når du begynner å merke det på skuddene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...