Jump to content

Plombere perkusjonsrevolver


EgilH

Recommended Posts

Om jeg ikke får solgt min Uberti 1858 så vurderer jeg å få den plombert. Borring/bolt/sveising gjennom løp/ramme og borring mellom 2 og 2 kammer og sveising av disse, men hva skal gjøres med 'tennålen'? På et perkusjonsvåpen slår jo det flate partiet av hanen mot nipplene som tenhettene settes på. Kan en slipe bort deler av hanen slik at den ikke når frem til nipplene?

Hvor stort hull må det borres mellom kammerene på en 44? Borres det vinkelrett på tønne rett mot skilleveggen mellom 2 kammer? Noen krav til avstand fra enden av tønna?

Link to comment
Share on other sites

Den ligger annonsert med bilde under her på handelskammeret under salg -> håndvåpen, og jeg er åpen for bud, gjerne på hele pakka :)

Enig i at det er synd å ødelegge funksjonelle våpen, så jeg får se om det er noen som er interessert.

Takk for tips om andre markedplasser, kan prøve litt der også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg plomberte en "Kentycky" perk pistol for ikke så lenge siden, bla ved å svese igjenn munningen.

Fikk vite på våpenkontoret at den vart ikke slettet fra oversikten over våpen som jeg har, men oppført som plombert.

Skulle den slettes fra registret så måtte den leveres inn til destruksjon.

Link to comment
Share on other sites

For noe tull, den kan selvsagt slettes fra registeret dersom den er plombert i henhold til forskrift. Men hvis du gjorde jobben selv så er kanskje problemet at en ikke oppfatter det som dokumentert at våpenet er riktig plombert? Børsemakere sender vel melding til våpenkontoret når de plomberer/destruerer våpen, kanskje de ikke godtar melding fra våpeneieren selv? I teorien skal det nok holde å vise fram plomberingen for noen på våpenkontoret, så de selv kan se at våpenet ikke lenger er i stand til å benyttes som skytevåpen, men praksis kan sikkert variere.

Link to comment
Share on other sites

Den er plombert etter gjeldende forskrift av børsemaker, og løpet er sveiset i munningen i tilegg. Samt den er fremvist med dokumentasjon hos våpenkontoret.

Det var da jeg fikk vite at det var bare når våpnet var destruert at det vart slettet fra registret.

Plombering var ikke definert som destruksjon, da måtte det leveres inn til Politiet eller Børsemaker for destruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Skarpe våpen som blir plombert havner vel i registeret ja. Det er vel for å ha en oversikt over hvilke våpen som har endret status og mulignes med tanke på om de dukker opp i en sak i fremtiden. Det er ikke noen reastriksjoner utover en selvpålagt aldersgrense svjv når det gjelder plomberte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan selvsagt spores i registeret at et tidligere registrert våpen er plombert, men den skal ikke være registrert på den som eide den på plomberingstidspunkt. Når den er plombert, så kan den fritt omsettes uten å måtte gi noen melding til politiet. Det var det jeg mente.

 

Jeg trodde forøvrig at plombering pr. definisjon var en form for destruksjon. Stiller lovverket noen andre krav for testruksjon enn for plombering?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...