Jump to content

Drivpatroner?


45 Colt

Recommended Posts

Den lille tassen ser ut som den hører til et innstikkløp for krag og mauser, jeg tror det var 4,5 mm, det gikk inni 6,5 løpet.

De to andre ligner drivpatroner, den til venstre ser ut som den har et amerikansk opphav, den til høyre ser norsk ut, og minner om den som ble brukt til geværgranater.

Identifisering pr bilde er ikke lett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den i midten er nok en løspatron, den er som Per-S skriver amerikansk. Den har navnet M1909. Den har en slags dekkskilling som en haglpatron som motstand ved avfyring og til å holde kruttet på plass i hylsa før man kommer så langt.

Link to comment
Share on other sites

Tipper begge 30-06 patronene er løspatroner. Brettingen som patronen til høyre har har jeg sett på løspatroner til bl a 30 US, 9 mm, 7,62x51 Nato og 5,56.

 

Drivpatroner til geværgranater var "hardt ladet" i ft løspatroner. Jeg vil tro at om du rister på den og får en følelse/ kjenner det er lite krutt i patronen er det en løspatron. Hvis det kjennes ut som at den er omtrent full av krutt er det nok en drivpatron.

Link to comment
Share on other sites

Patronen i midten kan godt være en drivpatron. Den vil neppe mate godt i automatvåpen.

Drivpatroner i 30-06 finnes også i moderne plastutførelse. Da er plasten gul.

Jada, men husker det ble brukt gule drivpatroner i plast for US-karabin for styggmange år siden også.

 

Kan trådstarter gi oss bunnstempelet på patronen til høyre?

Kan godt være at det også fantes en norsk drivpatron i 7,62 x 63 med slik bretting.

Må skuffe deg, det er en drivpatron, i "skriften" står der: 7,62x63mm Drivpatron M3, stjernebrettet hylse og forseglet med voks. Altså norsk drivpatron.

Kan du fortelle i hvilken "skrift"?

Nettsøkerne hjelper meg ikke der, ser det ut til.

 

Bunnstempelet "HP" i den lille 4,5 mm-eren kan stå for Hirtenberger Patronenfabrik, Østerrike.

Link to comment
Share on other sites

Det står nok neppe på nettet, men der er andre skrifter enn internett. Vi som har levd en stund har mange hyllemeter med slike skrifter for å finne løsninger. Bøker, tidskrifter, kataloger o.s.v.

Lurer du på noe om patroner så er der en stor mulighet for at jeg har skrifter som kan fortelle hva det er.

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

IVI, kanadisk den, ja. Har vært borti ammo derifra. Det såkalte NATO-Brannkorpset, også med kanadiske avdelinger, øvde jevnlig i Norge før muren falt. Da slang det av og til igjen endel ammo med bunnstempel IVI etter dem. (Som kom enkelte andre til gode).

I HV hadde vi på 80-tallet endel .22 l.r. ammo i uvanlige gjennomsiktige plastesker (med grønn etikett) med 5-skudds rader (skinner) integrert i esken, som patronrimmen skled i. Man kunne "skli" ut 5 patroner ad gangen. Kulene hadde kobberbelegg og patronen var av high velocity kategorien. (Det var et sidesprang igjen...)

Link to comment
Share on other sites

Rotet litt i noen esker og kasser og fant disse norske drivpatronene for å komplettere denne tråden litt:

 

DSC03636.jpg

 

Her har vi fra venstre en 6,5x55Krag fra 2.VK laget av tyskerne på RA, videre en gulplast for 7,62x63, vider en for US Karabin, så en veldig lang til 7,62x51 og tilslutt også en 7,62x51 men messing = NM52.

 

 

 

--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...