Jump to content

Problemer med hetteisetting på 223 Federal hylser


ericcg

Recommended Posts

Hallais!

 

Jeg har nettop ladet mine første patroner, helt fantastisk følelse å holde hjemmeproduserte patroner i hånden. :lol: Men som helt fersk hjemmelader, har jeg et spørsmål. Når jeg skulle prime hylsene, var det vanskelig å få hettene inn i noen av hylsene, mens på enkelte gikk det helt fint og på noen gikk ikke hetten skikkelig inn og ble deformert. De sistnevnte ble selvfølgelig kastet. Hylsene jeg brukte er Federal hylser i 223Rem som en gang var ferdigammo og hettene er Federal Small Rifle. Når det gjelder hylsene har jeg lest på nettet at det er andre som har hatt problemer med disse. På et amerikansk forum ble det også nevnt at Federal ammoen blir produsert med tennhetter som er krympet på plass.

 

Så til spørsmålet mitt, er det trygt å bruke disse patronene med hetter som var et lite slit å få på plass?

 

Legger inn bilde for å illustrere.

 

IMG_4385crop.jpg

 

Hiver også inn et bilde av noen av patronene også, siden de var så fine:D

 

IMG_4384crop.jpg

 

Patronene er forøvrig ladet med 23grains Norma 200, og Sierra HP 40grains.

 

Takker for alt av svar :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje nåkke problem å bruke disse hylsene når du først har fått tennhetta i. Hvis alt anna er riktig så er det nok trygt å bruke dei.

 

Brukte American Eagle hylser før og då var det ingen problemer, men i det siste har dei begynt å krympe hettene. Hvis du ser nøye etter så har dei stansa inn ein ring rundt tennhetteholet. Det er såkalla ringniting.

 

Balte litt med slike hylser, men endte opp med å kaste dei og kjøpe meg ein pose med Winchester hylser.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Federals .223-hylser er at det er tildels meget store lotvariasjoner. Hvis du ikke har sortert hylsene på produksjonslot (det gjorde ikke jeg :oops: ) risikerer du veldig store variasjoner på hastigheten, siden de ser ut til å ha veldig varierende volum. Da jeg begynte å lade, hadde jeg en haug med Federalhylser som jeg trodde jeg skulle bruke. Jeg gikk fra soting (indikasjon på undertrykk) til hastighet godt over max på 0.5-1 grain forskjell i kruttvekt. Jeg så også større hastighetsvariasjoner mellom patroner med samme kruttmengde enn mellom to patroner med 1gr forskjell i kruttmengde.

 

Jeg ga bort mine Federalhylser og kjøpte noen poser med Winchesterhylser hos http://hjemmelading.no istedet, de kostet meg ca. kr 2.70/hylse inkl. frakt. Hvis du insisterer på å bruke Federalhylsene dine, kan jeg bekrefte at noen drag med gradfjerneren baki hettelomma fjerner ringnitingen, slik Kjell Olav sier.

Link to comment
Share on other sites

Aha, jeg har heller ikke sortert de etter LOT, tenkte ikke på det da jeg tok vare på hylsene for et år siden. :oops: Men det forklarer kanskje også hvorfor noen hetter gikk i som smurt, mens andre ikke ville inn i det heletatt. Uansett er det ikke noe krise, har en pakke med helt nye Remington hylser liggende, tror jeg heller satser på de. :)

Link to comment
Share on other sites

Uansett er det ikke noe krise, har en pakke med helt nye Remington hylser liggende, tror jeg heller satser på de. :)

 

Det er nok et smart valg som vil spare deg for en del klunder.

 

Ett kjapt spørsmål, har du ladeboken? Hvis ikke så er det bare å bestille. :wink: Boka er verdt sin vekt i gull ( ok, nesten ) og inneholder stort sett alt du trenger av ladedata, beskrivelser av laderutiner, oppsett av verktøy osv for å drive med denne hobbyen.

 

Vi som har ladet en stund har nok en del bøker i tillegg, men du kommer ikke utenom ladeboken uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ladeboken har jeg lest fram og tilbake. Men alltids småting som dukker opp, helt fantastisk med en sånn plass som dette!

 

Hylsene trenger forsåvid ikke å være så forferdelig billige, bare tenkte at det ville være greit å bare bruke det jeg hadde liggende. Men ser på hjemmeladning.no at Lapua hylsene er nesten dobbelt så dyre som Winchester sine, er det verd pengene? Eller er det marginale forskjeller?

Link to comment
Share on other sites

Bra. :D

 

Lapua blir regnet som kremen av riflehylser. De holder mange ladninger og er som regel svært jevne i vekt/volum og kvalitet, de har også en hals som er riktig glødet. De er som du har sett dyre og om de er verdt det ekstra utlegget er det bare du som kan avgjøre. Hylser fra Remington / Winchester er bra saker og gjør nytten for de aller fleste av oss. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg ikke Lapua hylser, da tennhette lommen er veldig trang og det gir meg mye arbeid (pr x 1000 skudd). Kjøp nye Winchester hylser du, da slipper du det problemet. Hylsene kan du skyte maaange ganger før de trenger å byttes ut / trimmes. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...