Jump to content

Endelig samling med Swift A-frame.


peik

Recommended Posts

Etter å ha gitt opp Swift A-frame i min Sako 75 SS pga elendig samling,

 

HVa er elendig samling da? Jeg bruker/har brukt denne kula i 25-06 (Sako 75), 2x6,5x55,(Sako 75) 7mm rem(Sako 75) mag, 2x338wm(Sako 75 og Sako AV) og 2x9,3x74R.(Valmet 412 kombi og dobbeltrifle)

 

Dårligste samling på 100m var med dobbeltrifla, som måtte opp på en 5krone på 3skudd. Og det er jeg jaggu fornøyd med på alt fra rådyr til elg.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon er vel noe av det man er ute etter når man lader selv.

Når Sakoen min skyter " hull i hull" med en ladning, er jo potensialet der. Jeg hadde håpet å oppnå det samme med Swift A-frame kula. Men ambisjonsnivået er nok litt høyere enn snusboksmålet ja.

Vel, i Mauseren samler superkula godt.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt A-frame i veldig mange år i min Browning Bar og den går med superpressisjon med ladning N-160 fra 67 gr og oppover til 70 gr. som jeg bruker mest. Ser i Wby'n i 340'n også går den helt topp . Men det er jo kjent at enkelte løp kan være kresen .

Link to comment
Share on other sites

Regner ikke med du bruker A-frame til trening og pressisjons skyting? Men tror du elgen er dauere med hull i hull samlinger en med snusboks samlinger?

 

Hvorfor skal man forsvare for andre at man vil ha best mulig presisjon? Tror du han skyter dårligere av at kula går hull i hull??

 

Virker rart for meg å ikke utnytte det fulle potensialet hvis man har muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Pettersprett, jeg synes det er et godt poeng. For en tid tilbake hadde jeg en runde med PM'er med en kar som testet ut accubond. Han hadde lest i en tråd at jeg var fornøyd med den kulen, men han fikk ikke god presisjon selv skrev han. Det viste seg at han fikk samlinger på 20mm på 100 meter. Han var vant til samlinger rett over 1 cm skrev han og var ikke fornøyd med 20mm... Mitt svar var noe i retning av: "sweet bejesus on a stick hva skal du med den ene centimeteren?" Jeg aner virkelig ikke om mine samlinger på jaktammoen er 12, 18 eller 22 mm, og det er da også revnende likegyldig så lenge jeg skal skyte rev, rådyr og hjort og ikke spissmus, fossekall og troféhumler.

Som ellers i livet er skalaen viktig. Jeg vil være fornøyd med en badevekt som har en feilmargin på +/- 1kg, men en slik vekt er uegnet for å veie spedbarn. Så hva er elendig samling når ladningen er beregnet på storviltjakt?

Link to comment
Share on other sites

dette med presisjon og jaktammo er vel en evigvarende diskusjon. samme som at noen på død og liv skal ha høyest BC på kula. en kar jeg diskuterte med sa at han ville ikke bruke oryx fordi den hadde for dårlig BC. da jeg spurte hva i all verden han mente med altfor dårlig BC så mente han bastant at det ikke var vits i å ha kuler under .5 i bc i 7,62. da jeg spurte hva lengste holdet han jaktet på var så fikk jeg til svar at det lengste holdet han har skutt elg på var 70 meter. :lol:

 

jeg bruker 200 grs accubond i 300 win mag fordi den kula går meget godt i mitt løp. da jeg testet 180 grs a-frame og 180 nosler accubond og a-frame samlet 50 mm og accubonden samlet 12 mm syntes nå iallefall jeg at valget var enkelt.

jeg tror det at noen vil ha best mulig presisjon spores tilbake til sin egen selvtillit til seg selv, våpenet og kula. hvis du vet at ammoen du bruker skaper ett eneste hull med en fem skuddsserie så tror jeg tilliten til seg selv og våpenet blir litt høyere og det synes ikke jeg er negativt uansett.

 

desverre kan man jo da ikke legge skylda på ammoen for dårlige skudd da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg tror ikke dyret blir dauere av noen mm bedre samling, og jeg bruker slett ikke A-frame til trening. Men med 10cm samling som det beste i Sakoen ga jeg opp. Løpet mitt som er kappet litt ville bare ikke. Oryx er valget mitt i det våpenet, og der får jeg samlinger på 30mm som jeg syns holder i fleng.

Med med minst mulig samling er det meg det avhenger av og ikke utstyret. Det er en god følelse. I motsetning til den klamme følelsen når dyret tusler uanfektet videre etter det jeg trodde var et godt plassert skudd. (retikkelløsning på Zeissen).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...