Jump to content

jeg er ny her og har et par spm jeg lurer??


T.A.R

Recommended Posts

Hei jeg er ganske fersk på dette med våpen, jeg har meldt jeg inn i en skytter klubb som går under dfs. og nå har jeg søkt på en 22 long rifle, jeg leverte søknaden min på oslo politi kammer da jeg bor i oslo, det gikk en stund da fikk jeg et brev i posten om at jeg måtte komme med bevis på medlem skap, så jeg leverte da dette, så ringe jeg ned får å høre om dem hadde mottatt beviset om medlemskap, så mens jeg prater med hun hos politiet så får jeg beskjed om at jeg må opp gi bane lengde (er dette da normalt??) så jeg forteller henne at det da er en utendørs rifle bane på 100m, så sier hun til meg at det våpen jeg har søkt på var ikke lov til å bruke siden jeg var medlem under dfs dette er da en remington nylon 22cl halvauto, det var vist bare 3stk merke våpen som var godkjent for dette, prøver å finne noen lover å regler rundt dette håper noen kunne ha hjulpet meg litt siden jeg er ganske fersk på dette :).

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen DFS-skytter, selv om jeg av ulike årsaker er medlem i et skytterlag under DFS. Det du ble fortalt om banelengde kan jeg ikke si noe om. Derimot får du kun ervervstillatelse på våpen som er godkjent for trening/stevner i de skytegrener som ligger innunder forbundet/skytterlaget, og kan vise til aktivitet.

 

22LR halvauto i plast er nokså langt unna det som er angitt i Skytterboka til DFS. Der kan det se ut for at det kun er ombygde M59 og M67 samt Sauer 200STR som er godkjente finkaliberbørser (som sagt er jeg ingen ekspert på dette). Ting kan dermed tyde på at våpenkontoret muuuligens har rett i at du ikke får innvilget halvauto i plast for å skyte i DFS.

 

Kapittel 6.330 i Skytterboka:

http://www.dfs.no/verdt-a-vite/lov-og-regler/skytterboka/

 

Hei og velkommen til Kammeret, forresten :D

Link to comment
Share on other sites

Til 100m skyting har DFS oppgitt hvilke våpen som de har godkjent til bruk.

Skulle banens lengde ha noe å si, noe jeg personlig stiller meg spørrende til,

måtte det vel bero på at man kan godkjenne andre typer våpen på andre typer baner.

Jeg har dog aldri hørt om noe slikt. Dette vet nok ihuga DFS´ere mer om.

 

Ja, du har oppgitt hva du skal bruke den til, du har bare bomma litt med tanke på hva slags våpen

som kan erverves med dette som begrunnelse! ;-)

Dersom du er DFS-skytter vil du få råd og tips i din lokale avdelign, vil jeg tro.

De burde kunne sette deg på sporet av et våpen du faktisk har lov å erverve til dette bruket.

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at det ikke var løpslengde det ble spurt etter? Dette er de vel veldig interessert i på halvauto rifler. Jeg gjetter i alle fall at enten hørte du feil eller så sa hun feil og at det er løpet det dreier seg om.

 

Ellers er det som andre nevner er et lite bestemt utvalg rifler som kan erverves til DFS-skyting og de finner du i skytterboka som er å finne på www.dfs.no et sted. Anbefaler også å møte opp hos DFS-laget du er medlem i og bli en del av miljøet der hvis det faktisk er DFS-skyting du ønsker å drive med. De har sikkert tilogmed et utlånsvåpen du kan få låne de første gangene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så kommer det vel aldri til å bli lov med halvauto i DFS heller da :lol: (Untatt for militære grener og våpen, men dette gjelder da ikke olanordmann...)

Er som sagt kun 3 rifler det er interesangt for deg å se på. de er nevnt over.

Hadde nok vert lurt av deg å sette deg litt inn i hva DFS er og hvordan våpen som faktisk er love der før du søker på våpen!

Som nevnt her, vil du ha en 22lr halvauto ta jegerkurset og kjøpe deg en ruger 10/22

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...