Jump to content

Salg av våpen til utlandet


blaser88

Recommended Posts

Er det noen som vet om hvordan reglene er for salg av våpen til folk som bor i et annet land?

Skal selge den ene rifla mi, har vært fantastisk lite respons på den, men nå har jeg fått

en henvendelse ifra en som bor i England, hvordan gjør jeg det?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker den prosessen rett må våpenet sendes til en FFL (våpenhandler) med importørstatus. Dvs. ikke direkte til kjøper. Som regel blir det et fett mellomlegg.

 

Eksportpapirene fra Norge tar fem minutter å fylle ut. BATFE sine skjema derimot ...

 

Det er 10-12 år siden sist jeg gikk gjennom denne løypa, så det er mulig ting har endret seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 years later...
  • 7 years later...

Jeg har internasjonalt våpenpass og kan følgelig ta med den gamle .308W jaktrifla ut av landet så lenge jeg viser klarerer den med flyselskap og politi/toll der jeg kommer. Jeg har en som ønsker å kjøpe våpenet i utlandet. Er det noen som vet at det er OK å ta den med ut selv og selge den til jegeren som har tillatelse til å kjøpe våpenet fra utlandet?

Link to comment
Share on other sites

Du finner litt info og linker videre her: Utførsel av våpen - Tolletaten

 

Har gjort dette 2 ganger til brodern i Danmark – sist i 2014 eller 15 tror jeg det var, så jeg tar litt forbehold om eventuelle endringer av regelverket. Uansett må du ta dette i dialog med det lokale våpenkontor.

Du må starte med å få en kopi av godkjente papirer med lokal kjøpetillatelse fra den person du skal selge til i utlandet!
Papirene skal inneholde detaljer på det våpen du skal selge til vedkommende.

Du vil da få en tillatelse til utførsel/salg av privat våpen til utlandet. Det er ikke noe søknadsskjema som sånn, men du må fylle ut selve tillatelsen som deretter behandles, stemples og skrives under av stedfortreder for politimesteren (våpenkontoret). Dette gjøres via blankett nr. 22 (GP-6142) med tittel "Tillatelse til ikke-ervervsmessig utførsel av skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon" - denne er gyldig i 3 måneder.
Når du får tillatelsen må du få denne stemplet i tollen før du reiser ut av Norge (viktig!), og du må i tillegg tolle den inn i det landet du skal levere våpenet (da trenger du også kopi av kjøpetillatelsen til den personen du skal selge våpenet til). Dette selv om at du har europeisk våpenpass. Tillatelsen til utførsel fra Norge med alle stempler skal leveres tilbake til politiet/våpenkontoret så fort våpenet er avhendet og du er tilbake i Norge. Du leverer da også kopi av tollpapirene fra det landet du tollet våpenet inn i.
Sjekk med lokalt våpenkontor – "mye" kan være endret de siste år, men mest sannsynlig ikke…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...