Jump to content

Leupold VX-II--VX III ?


videlgen

Recommended Posts

Er det noen praktisk forskjell på vx II og vx III ?

 

er vel rundt en tusenlapp i pris forskjell,men utenom det ?

VX III har "index matched lens system" (linsene er overflatebehandlet ihht. plassering, refraksjon og funksjon), mens VX II har vanlig "multicoating". Det betyr bedre teoretisk lysgjennomgang. Om du ser noen forskjell i praksis er en annen sak. En annen forskjell er at på VX III kan man justere treffpunktet med fingrene, mens man må ty til mynt e.l. på VX II. Dessuten kommer VX III i flere varianter.

Link to comment
Share on other sites

Er forskjell på den optiske kvaliteten. Min VX-III 6,5-20 er langt klarere og skarpere i kantene enn den VX-II 1-4 jeg har.

 

 

Takk for svaret,har sett på en vx-III 1,75-6x 32 og egenlig bestemt meg for den.

Skal sitte på en Browning 9,3x62

 

Er vel en sammenheng i pris og kvalitet om ikke alltid det stemmer like mye som prisforskjell.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har lest endel om forskjellene på disse på nettet.

Har ikke selv testet VX-III "live enda" men slik som jeg leser på nettet er det mange som

mener at det er ikke "verdt" prisforskjellen.

 

VX-II er jo den gamle god kjente Vari-X- III som ble byttet ut for en 4 år tilbake i tid.

VX-II har jo også klikkjustering, men VX-III har en litt enklere justering på denne.

Samt de skal ha en ekstra coating på innsiden av linsene. Men sånn totalt sett er jeg usikker selv va jeg skal gå for!

Link to comment
Share on other sites

var innom ein forhandler idag. han meinte at forskjellen no var ubetydelig.Og solgte flest vx-II.

 

Tror han trenger et kurs

 

VX III er vesentlig bedre enn VX II, ganske stor treffpunkt forandring mellom minste og største forstørrelse. Bedre optikk på VX III.

Kansje ikke så rart at prisen på VX II og VX III er forskjellig.

 

Men et godt råd er å kjøpe kikkert til ditt behov

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri registrert treffpunktendring mellom minste og største forstørrelse på VX-II`n min.

 

På VX-III`n derimot, må jeg innrømme at det endrer seg kanskje 3 cm mellom 6,5x og 20x. Ikke noe problem i konkurransesamenheng, da er siktet innskutt på 20x.

 

Men jeg står fortsatt på mitt om at optikken er bedre på VX-III. Er ikke så "grå" som på VX-II.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er optikken på en European-30 i forhold til VX II og VX III? Er jo et alternativ til disse to den og. Ligger mellom II og III i pris. Finnes vel ikke i "elgstørrelse" ala 1,5 - 6 x 42 men. Det jeg liker med den er at det er cm justering og ikke moa (eller hva det nå heter).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hvordan er optikken på en European-30 i forhold til VX II og VX III? Er jo et alternativ til disse to den og. Ligger mellom II og III i pris. Finnes vel ikke i "elgstørrelse" ala 1,5 - 6 x 42 men. Det jeg liker med den er at det er cm justering og ikke moa (eller hva det nå heter).

 

Betyr dette at VX II og VX III bruker MOA og ikke cm?

 

Utover det hadde det vært interessant om noen hadde svar på spørsmålet ditt om kvaliteten på European-30. Jeg vurderer flere av disse til en kombi, og er veldig usikker på om forskjellene i kvalitet her er merkbare ved praktisk jakt eller mer av en teoretisk art ;)

Link to comment
Share on other sites

VX-3 har 3x zoomintervall mens VX-II har typisk 2,6x. European-30 virker som om det er en VX-II med 30mm skall.

 

Den nyeste VX-3 bruker igjen arabiske tall. De pleier å veksle mellom romerske og arabiske. Dagens VX-II er etter sigende identisk med gamle VX3 (mener det var uten binnestrek) dvs den som var før den som het VX-III. Altså to generasjoner eldre enn dagens VX-3

 

Edit: Det var Vari-X den het før, ikke som jeg skrev over. :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men betyr det noe da i praktisk jakt, om det er moa eller cm klikk??

betyr vel egentlig ikke noe som helst??

 

Kjekt på skytebanen å slippe å regne i hodet... 0,7etellerannet millimeter blir vanskeligere å regne ut om man feks må skru 13 cm. 13 klikk på cm-sikter og eh.... tenke.... 19 klikk på 1/4 moa og 38 klikk på 1/8 moa, om jeg ikke tar helt feil. Er ikke 1/4 moa drøyt 0,7 cm? Har en Nikon Monarch 5-20x44 nå, med 1/8 klikk. Det blir å synse seg inn i blinken. Er ikke god i hoderegning og har ikke med kalkulator på skytebanen.

 

Hadde en European-30 1,25-4x20 på kombien jeg hadde og var veldig fornøyd med den. Liten og lett og helt grei optikk, utenom i mørket (men det er jo ikke meningen med de små siktene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...